(Bilde: Shutterstock / 103743914)

Stort marked for smartmobiler til eldre

Mens markedet for smartmobiler er i ferd med å mettes, er det fremdeles stort potensial hos de over 55 år, viser rapport.

Markedet for smarttelefoner er i ferd med å bli mettet, men det er fremdeles et stort potensial hos de over 55 år. Dette er en av hovedkonklusjonene i Deloittes rapport, Technology, Media & Telecommunications Predictions 2014.

Det blir stadig flere i aldersgruppen over 55 år, og disse personene både jobber lenger og har mer penger til overs enn tidligere. Mens smarttelefonmarkedet for øvrig holder på å bli mettet, er den eldre demografien foreløpig et lukrativt og lite utnyttet marked, hevdes det i rapporten.

Eldre utgjør en viktig kundegruppe for produsentene av smartmobiler.
Eldre utgjør en viktig kundegruppe for produsentene av smartmobiler.

De eldre kommer etter

I 2014 er det ventet at antall smarttelefoneiere over 55 år øker med 25 prosent, sammenlignet med fjoråret. Nesten halvparten av eldre brukere i modne markeder er anslått å eie en smarttelefon før året er omme, mot 70 prosent av de yngre, skriver selskapet i en pressemelding. Tallene er fra en internasjonal rapport, og gir neppe et representativt bilde av situasjonen i Norge.

Undersøkelser Deloitte refererer viser at eldre er en lojal og entusiastisk brukergruppe, men at avansert teknologi kan være et hinder:

•             Flere bruker en smarttelefon som en helt vanlig mobiltelefon

•             Én fjerdedel laster aldri ned en eneste app

•             Kun én tredjedel benytter seg av sosiale medier, mot langt høyere tall på PC

Foreslår eldrefilter i app-butikkene

Deloitte savner et filter som lar eldre finne relevante apper.
Deloitte savner et filter som lar eldre finne relevante apper.

Årsakene er mange og sammensatte, men Deloitte påpeker blant annet at det kan være vanskelig å finne frem i det overveldende antallet apper på de ulike appbutikkene. Et aldersfilter er ikke på plass, og de ulike mobilabonnementstypene kan være forvirrende – én fjerdedel vet for eksempel ikke hvor mye data de kan laste ned hver måned.

I tillegg kommer selve brukergrensesnittet på smarttelefonene, som ikke er spesielt vennlig mot svaksynte. Én produsent har imidlertid begynt med en «enkel modus», der ikoner og utseende er både forstørret og forenklet. Til slutt kommer selve appene. I dag er de skapt av unge for unge, men det meste tilsier at også eldre setter pris på et bredt sortiment av apper – bare mer skreddersydd til deres bruk og behov.

Les også: Doro har solgt 4 millioner telefoner til eldre

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen