Store vekstmuligheter i "mettet" marked

- Det er i utviklingslandene mobilveksten er størst, men selv om mobilpenetrasjonen i Norge nærmer seg metningspunktet, så er det fortsatt mye å hente på å øke omsetningen i nettene, sier Nokias Ilkka Lakaniemi til Mobilen.

Ved siden av sin jobb i Nokia Networks er Lakaniemi gjesteforeleser i økonomi ved University of California i Berkeley, Universitetet i Helsingfors og Helsinki School of Ecomomics. Han er ansvarlig for Nokias forskning og strategi for overgang fra faste til mobile løsninger.

- Vi må slutte å snakke om telekommunikasjon og heller snakke om mobile løsninger. Den vanlige telefonen vil lide samme skjebne som skrivemaskinen, sier han, og trekker frem et bilde av en arkeolog som begeistret børster sanden av en telefon han har funnet under utgravninger.

Økt produktivitet
- Som økonom er jeg opptatt av hvor mye det er å tjene på effektivisering. Rask tilgang til informasjon og raskere respons, uavhengig av hvor vi befinner oss – det vil øke produktiviteten betraktelig. Overgang til mobile løsninger vil raskt gi en produktivitetsøkning på 10 til 15 prosent, sier Lakaniemi.

Han viser til at det vil være mulig Ã¥ drive handel døgnet rundt, samme hvor du befinner deg. Vi mÃ¥ bruke de mobile tjenestene mer, men det vil like vel gi gevinst. Lakaniemi bruker India som et eksempel. – Mange hadde ingen mulighet for Ã¥ starte noen næringsvirksomhet før de fikk mobiltelefon. Inderne bruker en mye større andel av inntektene sine pÃ¥ mobiltelefoni enn vi gjør. Men de tar seg rÃ¥d, fordi de samtidig sparer mye pÃ¥ at de slipper Ã¥ forflytte seg.

Det er i de fattige delene av verden at mange av de kreative løsningene vokser frem. Et annet eksempel er fiskere og bønder som ikke lenger behøver å forhandle med mellommenn om prisen på fangsten sin. Via SMS oppdateres alle på hva som er markedspris, forteller Lakaniemi.

Nå vil han at vi i vesten skal følge etter, og foreslår blant annet løsninger som sensorbaserte trådløse trygghetsalarmer, stemmestyrte mobiltelefoner for eldre og trådløs overvåkning.

Mer bruk gir enda mer bruk
Men for å få flere til å bruke mobilen mer trengs markedstiltak. Perioder med gratis SMS og MMS, eller gratis videotelefoni vil ikke koste operatørene noe. Undersøkelsene viser nemlig at jo mer vi bruker mobilen til slike ting, jo letter har vi for å bruke den også til annet.

- De som sender mest SMS er også de som ringer mest, sier Lakaniemi, og forklarer dette med at de ivrigste SMS-erne får et nært forhold til mobiltelefonen som personlig verktøy. Dermed bruker de den også mer til andre ting.

Operatørene vil tjene på å senke prisene ytterligere. Da vil flere bruke mobilen mer, både til tale og til andre tjenester. Det vil gi økt omsetning og gevinst for operatørene, mener økonomen.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen