Store problemer hos One Call

Vi har fått høre fra flere at de opplever store problemer med One Call for tiden. Helt siden i går ettermiddag skal One Call-kunder ha slitt med å få sende og tatt imot helt enkle tekstmeldinger. Men det skal også være flere problemer.

Jobber med utbedring
For på nettsidene til selskapet rapporteres det at selskapet har problemer med sending og mottak av SMS, mottak av MMS og mobilsvar. Denne meldingen ble sendt ut torsdag morgen:

På grunn av en feil i nettverket er det for øyeblikket problemer med å sende og motta SMS for våre mobilkunder. Feilen rammer også mottak av MMS, samt mobilsvartjenesten. Feilretting pågår. Rettetid er foreløpig ukjent.

Da vi snakker med One Call på formiddagen lover de imidlertid at problemet skal være fikset.

- Network Norway hadde problemer med på én av to SMSC-er i går. Det problemet ble rettet i løpet av én time. I dag tidlig kom problemet igjen og de måtte ta ned begge, men nå skal feilen være fikset, forteller salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.

- Dette skjer fra tid til annen hos alle, også hos Telenor og Netcom. Nå har det skjedd hos oss. Det er ikke optimalt når det skjer, og jeg vet ikke hva det skyldes, sier Sandaker videre.

Mange problemer
Disse problemer kommer i tillegg til de tidligere problemene selskapet har hatt i det siste. Mange har rapportert om store problemer da One Call-kundene måtte ta i bruk nettet til Network Norway, som kjøpte One Call tidligere i år.

Blant annet har flere One Call-kunder fortalt Mobilen at de har stått uten mobiltilgang i mange dager. One Call hevder dette var nødt til å skje når de skulle flytte over så mange kunder.

- Problemene har ingenting med overgangen til Network Norway å gjøre Det har å gjøre med flytting av store antall kunder. I morgen har vi flyttet 80 000 kunder fra Netcom til Network Norway. Dette har måttet gjøre på veldig kort tid. Da er det nødt til å bli noen problemer, sier Sandaker, som tror flere simkort har blitt borte i posten.

- Vi vet at to til tre prosent av normal forsendelse blir borte i posten. Denne prosentandelen øker når det er det er noe som kan minne om et kredittkort i konvolutten. Dette er selvsagt veldig beklagelig, sier han til Mobilen.

Han lover imidlertid at det snart er en slutt på alle problemene.

- Vi har gjort alt vi kan og forsøkt å hjelpe de som har hatt problemer. Men man kommer ikke utenom at noen kan oppleve problemer. Innen fredag skal så godt som alle kundene være ført over og da vil problemene forsvinne, lover Sandaker.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen