(Bilde: Shutterstock)

Store skoleklasser gir dårligere karakterer

Ny undersøkelse bekrefter mistanken.

Det blir jevnlig tatt opp til debatt at store skoleklasser kan by på utfordringer. Nå bekrefter en ny studie fra Aarhus Universitet at dette kan gi dårligere karakterer på nasjonale prøver, skriver Videnskab.dk.

Forskerne målte resultatene til danske elever som gikk på 10. trinn mellom år 2003 og 2006, og studien har nettopp blitt publisert i tidsskriftet Education Economics. Konklusjonen er tydelig at dersom du vil oppnå best mulig resultater på skolen, er det en fordel å gå i en mindre klasse. 

– Vår undersøkelse tyder klart på at klassestørrelse betyr noe, også for litt eldre elever. Tidligere trodde man at det primært hadde betydning for de yngre elevene, sier doktorgradsstipendiat Karl Fritjof Krassel ved Aarhus Universitet til Videnskab.dk.

Målbart resultat

Forskjellen var ikke veldig stor, men likevel mener forskerne å ha påvist at det er en reell effekt, og at den kan måles statistisk. Eksamensgjennomsnittet for 10. klasse hvor det var 25 elever lå 0,1 karakterpoeng lavere enn i klasser som bare hadde 15 elever. 

Forskerne kan derimot ikke slå fast hvor stor en skoleklasse ideelt sett bør være. De påpeker likevel at en klasse som bikker 28 elever ofte blir delt i to, og at disse mindre klassene oppnår bedre resultater. Elever i små klasser velger ifølge studien mer krevende og utfordrende oppgaver ved avgangseksamener fra ungdomsskolen.

Mellom 29 000 og 46 000 10.-klassinger i Danmark deltok i forskjellige deler av studien.

Les er om studien på Videnskab.dk.

Fire av fem fusker på skolen:
Norske elever henter stoff i stor skala fra Internett »

(Kilder: Videnskab.dk)

 

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen