Stor misnøye med bakkenettet

Forbruker-rapporten og Medietilsynet har i samarbeid undersøkt hvor fornøyde publikum er med det digitale bakkenettet. Deres funn viser at mange av kundene sliter med problemer og dårlig signal.

Halvparten sliter med lyd og bilde

Det er oppsiktsvekkende funn Medietilsynet og Forbruker-rapporten kan vise frem. Så langt har utskiftningen av det analoge bakkenettet til det digitale virket som en soskinnshistorie. RiksTV har ukentlig lagt frem tall som viser stadig flere fornøyde kunder. Den nye rapporten er derimot lite hyggelig lesning for RiksTV.

Ifølge undersøkelsen, som er foretatt blant kunder hos RiksTV, opplever halvparten av kundene opplever problemer relativt ofte. En av fem har daglige problemer og en av seks har problemer ukentlig. En av ti kunder som tar imot TV via vanlig antenne har månedlige problemer. Det er tydelig at overgangen til digitale sendinger ikke har vært helt enkel.

- Henvendelser til vår informasjonstelefon bekrefter at mange har hatt et brutalt møte med den digitale tv-hverdagen, forteller Tor Erik Engebretsen, områdeleder for utredning i Medietilsynet, ifølge Forbruker-Rapporten.


Tor Erik Engebretsen fra Medietilsynet sier mange sliter med overgangen til digitalt bakkenett.

Derimot har hverken Medietilsynet, Forbrukerrådet eller RiksTV selv fått inn mer enn en håndfull klager.

Mange har feil antenne
Forbrukerrådet sier de nå forventer av RiksTV og Medietilsynet nå ser nærmere på funnene. De forventer at problemene kundene møter blir løst, enten det beror på informasjonssvikt eller tekniske årsaker. RiksTV selv mener mye av problemet allerede er fikset, samtidig sier de feil antenne er en av hovedårsakene.

- Det har vært litt for mange feil i sendenettet, og ikke minst har det vært feil på enkelte mottakere. De fleste av feilene i mottakere er nå rettet opp gjennom programvareoppdateringer. Litt for mange har nok også brukt feil type antenne. Innendørsantenner skaper ofte mottaksproblemer, blant annet fordi signalet blir for svakt eller kan forstyrres av annet elektronisk utstyr, sier informasjonsansvarlig hos RiksTV, Svein Ove Søreide, ifølge Forbruker-rapporten.


Informasjonsansvarlig hos RiksTV, Svein Ove Søreide, ber publikum være påpasselig med hvilken antenne de bruker.

Selv om det er en stor andel kunder som sier seg misfornøyde med resultatet, er det kun en av fire som sier de vil skifte metode for mottak av TV-signaler.

Har du TV via digitalt bakkenett? Er tilbudet godt nok? Ta diskusjonen i kommentarfeltet under artikkelen.

Her kan du lese hele undersøkelsen.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen