Stor blunder av Nokia med Ovi Store

I går lanserte Nokia sin applikasjonsbutikk for mobil, kalt Ovi Store – et motsvar til Apples svært populære App Store. Det som skulle vært en stor dag for verdens største mobilprodusent, ble i stedet preget av en rekke feil som gjorde at mange brukere ikke fikk prøvd tjenesten. Først ble pågangen for stor for Nokias servere, og når dette problemet tilsynelatende ble løst, var det umulig å registrere seg eller logge inn på tjenesten. Ifølge Tech Crunch var lanseringen av Ovi Store en total katastrofe. Nettstedet bemerker at Nokia ikke burde annonsert åpningen av Ovi Store før tjenesten var skikkelig i drift og de hadde kvalitetssikret den – utvilsomt et godt poeng.
Innloggingsproblemene ser ikke ut til å være løst foreløpig, da våre gjentatte forsøk på å logge inn stadig mislykkes, og Nokia-brukere på Twitter rapporterer om det samme.
Ovi Store: - Vi beklager!
I en blogg på nettsidene til Ovi Store, skriver produktmarkedssjef Eric John i Nokia Ovi Store, at de opplevde uvanlig stor pågang, som førte til problemer for noen brukere som benyttet tjenesten via nettleseren på mobilen (http://store.ovi.com, http://store.ovi.mobi). Han hevder at de da satte flere servere i drift.
- Vi beklager eventuelle problemer dette har medført Ovi Store-brukere, og oppfordrer deg til å fortsette å gi oss tilbakemeldinger som vi utvikle tjenesten ytterligere, skriver John i bloggen.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Mange småfeil
Etter det Mobilen.no erfarer er det flere småfeil som nå gjør at Nokia-brukerne ikke får tatt i bruk tjenesten. På to av Nokia-mobilene i redaksjonen er problemet at det ikke går an å logge inn på Nokia Ovi Store (via Nokia Account), noe som er nødvendig for å kunne laste ned applikasjoner. Feilmeldingen: ”Sorry, you cannot sign in at this time. Try again later” dukker opp hver gang vi prøver.
- Jeg la merke til ett tilfelle av dette problemet på nettet i går, men det var på grunn av overbelastning, tror jeg, sier Christophe Joyau, ansvarlig for tjenester i Nokia Skandinavia til Mobilen.no.
- Jeg tror problemene er løst nå. Jeg prøvde igjen å logge inn med mobiltelefonen min for noen minutter siden og det fungerte fint, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
 
- Prøv igjen senere
Joyau opplever tydeligvis ikke de samme problemene som oss i redaksjonen, men sier han vil ta det videre opp i systemet hos Nokia.
Lanseringen av Ovi Store gikk ikke helt etter planen, med mange brukere opplever som opplevde problemer med tjenesten. Hvor bra tror du tjenesten vil bli, når den kommer i gang skikkelig?
 - Tjenesten var treg på grunn av overbelastningen, men det er løst nå, så på lang sikt er det vel heller positivt – ettersom det viser folks interesse til tross for at det var irriterende for alle i går, svarer han.
- Prøv den ut i dag, og om noen uker når vi har lagt til mer innhold, og om en måned eller to når vi har enda mer innhold, avslutter Joyau.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen