En ny rapport viser til stor skepsis mot førerløse fly, til tross for at de fleste feil forårsakes av pilotene.
En ny rapport viser til stor skepsis mot førerløse fly, til tross for at de fleste feil forårsakes av pilotene. (Bilde: Espen Braata, VG)

Pilotløse fly vil gi færre ulykker og lavere priser, men de fleste vil ikke bruke dem

Tanken på å ta plass ombord på et pilotløst fly hvor en datamaskin har kontroll over take-off, flyvning og landing får mer enn halvparten av oss til å snu i kabindøra. Det viser en ny rapport fra investeringsbanken UBS hvor over 8000 personer har blitt spurt om sitt forhold til pilotløse fly.

Unge er mest positive

Totalt forteller 54 prosent av de spurte at pilotløse flyvninger ikke er aktuelt for dem, og kun 17 prosent stiller seg positive til ideen, selv når billigere flybilletter også ligger på bordet.

De som stiller seg mest positive til pilotløse fly er unge personer i aldersgruppen 18 til 34 år, noe UBS påpeker er lovende for den teknologiske utviklingen i flybransjen fremover.

Enkelte av respondentene i studien er dog blant annet bekymret for sikkerheten om bord dersom kriminelle klarer å bryte seg inn i kommunikasjonslinjen mellom et pilotløst fly og bakkesentralen.

Sikrere, billigere og mer miljøvennlig

Nå er det lite som tyder på at verdens flyselskapet planlegger å gjøre pilotene sine arbeidsledige med det første, men en skal uansett være forsiktig med å avvise ideen om pilotløse fly i fremtiden helt. 

Uten at alvorlighetsgrad nevnes viser statistikk fra flyprodusenten Boing at omtrent 80 prosent av uhell ombord skyldes feil begått av piloter, mens teknisk svikt kun står for 20 prosent. 

I teorien skal det dermed være langt tryggere å la en datamaskin frakte deg luftveien enn at et annet menneske skal gjøre det samme.

Mens flyprodusentene tenker på antall ulykker tenker flyselskapene vel så mye på kostnader. Ifølge UBS' rapport koster det verdens flyselskaper omtrent 30 milliarder dollar årlig å engasjere piloter. Datamaskiner vil naturligvis være rimeligere i drift, og langt mer fleksible når det kommer til arbeidstid. I tillegg skal datamaskiner kunne fly mer effektivt enn mennesker og dermed spare kostnader til drivstoff. Resultatet håper flyselskapene blir lavere miljøbelastning, og selvsagt reduserte kostnader.

Kanskje sparer vi som flyr også noen tiere. Hva skal til for at du setter deg i et pilotløst fly? La oss høre i kommentarfeltet nedenfor.

Selvkjørende biler er fremtiden, men moralske utfordringene står i kø:
Bilen mister bremsene, hvem bør den treffe? »

(Kilde: Digital Trends)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen