Volkswagen opplever så stor etterspørsel etter e-Golf i Norge at de nå opererer med nærmere et års leveringstid.
Volkswagen opplever så stor etterspørsel etter e-Golf i Norge at de nå opererer med nærmere et års leveringstid. (Bilde: Hanne Hattrem, VG)

Stor etterspørsel gir opptil ett års ventetid på e-Golf

Opp fra tre måneder.

Volkswagen e-Golf har lenge vært en av Norges mest populære elbilmodeller, men nå har etterspørselen begynt å overgå hva produsenten kan levere. 

Det har resultert i en ventetid på opp mot ett år, melder Bilnytt.no (betalingstjeneste). 

– I mai i fjor hadde vi en leveringstid på rundt tre måneder. Nå tør vi ikke love levering av ny e-Golf før nærmere årsskiftet, sier en VW-forhandler nettstedet har vært i kontakt med. 

– Jobber med fabrikken 

Flere forhandlere sier de nå selger biler på oktoberproduksjon, og med tilvalg øker leveringstiden ytterligere med to-tre måneder. 

– Den store etterspørselen, som bare ble enda større etter økningen av bompengeprisene, overgår produksjonskapasiteten. Vi jobber med fabrikken og har tro  på at vi klarer å finne løsninger som vil bedre situasjonen, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes, til Bilnytt

200 kilometer rekkevidde 

VW e-Golf ble sist oppdatert tidlig i 2017, blant annet med et betraktelig større batteri på 35,8 kWh. Det gir en rekkevidde etter den snille europeiske NEDC-standarden på 300 kilometer, 201 kilometer etter den mer realistiske EPA-standarden. 

Det er litt over de fleste av de eldre elbilmodellene, men godt bak nye modeller som Opel Ampera-e og kommende Hyundai Kona Electric og Kia Niro EV. Førstnevnte har en EPA-rekkevidde på 383 kilometer, mens Kona bør få noe liknende i versjonen med det største batteriet. Det skal selvfølgelig sies at Opel Ampera-e opererer med rundt to års leveringstid i Norge, og den elektriske versjonene av Kona og Niro ikke ventes på markedet før senere i år. 

Volkswagen tar seg også relativt godt betalt. e-Golf starter i dag på 326 700 kroner inkludert levering i Oslo. Nye Nissan Leaf med 40 kWh batteri starter på sin side på 245 900 kroner. Den skal leveres fra og med februar. 

e-Golf er for øvrig Norges nest mest solgte elbilmodell noen gang, med 23 421 biler solgt ved utgangen av 2017. Bare Nissan Leaf er større, med 34 582 biler solgt. 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen