Lime er blant aktørene som driver elsparkesykkelutleie i Stockholm.
Lime er blant aktørene som driver elsparkesykkelutleie i Stockholm. (Foto: Lime)

Stockholm har hatt elsparkesykkel-utleie siden i fjor. Slik har det gått

Annonsør­innhold
Les hele saken »

11 selskaper snuser på utleie og deling av elsparkesykler i Oslo, slik vi skrev tidligere i dag.

Men i motsetning til bysyklene, som har egne stativer og dermed relativt ordnede forhold, skal sparkesyklene kunne leies og returneres nærmest hvor som helst i byen. 

Flere aktører, deriblant Voi og giganten Lime, opererer allerede i vår nabo-hovedstad Stockholm.

Fryktet 10 000, ble 1500 

Prosjektleder Johan Sundman på Trafikkontoret i Stockholm sier de fryktet 10 000 utleie-sparkesykler i gatene. Foto: Trafikkontoret

Der sier prosjektleder Johan Sundman på Trafikkontoret i Stockholms Stad at de var litt nervøse for hvordan det skulle gå. 

– Vi trodde det skulle skje hendelser mellom sparkesykler og gående, og at de skulle settes på alle mulige forulempende steder. Slik har det ikke blitt. Delvis har stockholmerne håndtert det bra – det finnes en del synspunkter på hvordan de har blitt parkert, men enda forholdsvis få – og delvis har det blitt mange færre sparkesykler enn hva selskapene sa i begynnelsen. Vi regnet med at det kunne bli opptil 10 000 sparkesykler, men hittil finnes det rundt 1500 i Stockholm, skriver Sundman i en e-post til Tek.no. 

– Men alle selskapene som finnes her har planer om å øke sitt nærvær, og jeg vet at det er minst tre andre selskaper som forbereder seg på å komme til Stockholm med sparkesyklene sine. Vi får se senere i vår. 

Samme regler som sykler og biler 

Sundman sier det er samme parkeringsregler for elsparkesykler som for vanlige sykler. 

– De skal i første hånd parkeres i stativ, og i andre hånd slik at de ikke står hindrende eller trafikkfarlig til. Det er et eieransvar å parkere kjøretøyet sitt riktig. Det er for øvrig samme lov som gjelder for sparkesykler som for biler og andre kjøretøy. Forskjellen er at Trafikkontoret ikke kan bøtelegge en feilparkert sykkel, bare ta hånd om den. Vi gjør det tidligst etter fire døgn. Ettersom elsparkesyklene samles inn hver kveld for lading, har de aldri blitt tatt inn av vår trafikkovervåking. Derimot har vi et trettitalls vanlige utlånssykler, sier prosjektlederen.

En artikkel i Dagens Industri i oktober i fjor ga inntrykk av at Stockholm helst ville ha et forbud mot elsparkesyklene. Det er bare tull, sier Sundman. 

– Det har aldri vært noen diskusjon om et forbud mot elsparkesykler. Anledningen til at mange tror det er en dårlig formulert artikkel der man fikk inntrykket av at sparkesyklene skulle forbys. Jeg er ikke sikker på at vi kan forby dem selv om vi ville, sier han. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen