(Bilde: YouTube/montasje)

«Stemmen min er passordet mitt»

Nederlenderne har noe mye bedre enn BankID.

Banken ING Netherlands har besluttet å la kundene identifisere seg med stemmen når de logger inn i nettbanken sin. Det skriver Engadget. De nederlandske bankkundene kan på denne måten sjekke saldo og siste transaksjoner, samt overføre penger, uten å taste PIN-kode.

Den nye tjenesten rulles ut til for Android og iOS nå. De samme kundene får i tillegg muligheten til å identifisere seg med fingeravtrykk på mobilen sin, men det gjelder kun på iPhone.

ING Netherlands har fra før en stemmestyrt taleassistent kalt Inge i mobilbank-appen sin. Den kan blant annet lese opp saldo eller klargjøre betalinger via stemmekommandoer. Over 100 000 nederlandske kunder har tatt i bruk denne tjenesten. 

Bak den nye, biometriske stemmeidentifiseringstjenesten står selskapet Nuance. De presenterte hvordan et system à la det som nå er lansert kunne fungere for to år siden. Der sier vedkommende setningen «Stemmen min er passordet mitt» for å identifisere seg. Om det funger nøyaktig på samme måte for ING Netherlands' kunder vet vi imidlertid ikke.

I Windows 10 kan du logge deg på med ansiktet
Det er mye sikrere enn passord, mener Microsoft »

(Kilder: EngadgetNuance)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen