Staten + Facebook = Sant?

Staten har lenge stått på sidelinjen og beskuet hvordan nettet utvikler seg. Nå begynner de å ta små steg inn i det brukergenererte nett, først ved at Statsministeren selv opprettet en egen offentlig profil på nettsamfunnet Facebook. Nå lurer de på om de skal ta steget fult ut.

Forsket på Staten og Facebook
Sintef har derfor fått i oppgave, på vegne av Fornyings- og administrasjonsdepartementet, å vurdere hvorvidt Staten kan få noe ut av å involvere seg i det brukergenererte nett. Siden august 2006 har det skjedd en enorm utvikling på dette området. Nettsamfunn og brukergenererte nettsamfunn er ikke lenger et område forebeholdt ungdommen. I dag brukes slike nettsteder av et bredt samfunnslag og Norge ligger på topp når det kommer til prosentmessig andel av befolkningen som er på Facebook. Det er derfor et svært betimelig spørsmål om Staten bør innvolvere seg i denne utviklingen.

Forskerne Petter Bae Brandtzæg og Marika Lüders fikk oppgaven med å se hvordan Staten kan ha nytte av det brukergenererte nett. Deres konklusjon er positivt innstilt til dette. Spesielt når det gjelder informasjonsformidling.


Forskerne Peter Bae Brandtzæg og Marika Lüders har sett hvordan Staten kan ta i bruk det brukergenererte nett.

- Staten bør bygge opp under den delingskulturen som allerede er på plass. Via brukergenererte nettsider kan folk hjelpe hverandre med å finne frem til og gjøre offentlig informasjon forståelig. Vi har i alle tider tipset hverandre om skatteregler og sykehusvalg over cafébord. Forskjellen nå er at dette skjer i store fora på nett, forklarte Brandtzæg på en pressekonferanse i dag.

Viktig med åpne standarder
Hans og Lüders rapport konkluderer med at dette er en utvikling staten bør ta aktivt del i. Ikke nødvendigvis ved å åpne egne kanaler og nettsamfunn, men ved å gjøre sin informasjon enkelt tilgjengelig slik at den kjapt kan deles.

- Det må utvikles et åpent system med åpne standarder som gjør at informasjonen enkelt kan deles. I dag er mye av den offentlige informasjonen vanskelig å gjenbruke og dette er en utfordring, påpekte Lüders.


Marika Lüders og Petter Brandtzæg overleverte sin rapport til Heidi Grande Røys.

Forskerne pekte på tjenester som tar i bruk offentlig informasjon og deler denne slik som engelske fixmystreet.com hvor borgere kan melde ifra om problemer i sitt nærområde og norske kurskritikk.no hvor alle kurstilbud ved Universitetet i Oslo kan evalueres og kritiseres. Dette er tjenester Staten bør støtte opp om.

Klart for Wikinorge.no?
Ikke minst bør Staten vurdere hvorvidt det skal opprettes et eget brukergenerert nettsted, kalt Wikinorge. Her kan offentlig informasjon legges ut, og folk selv kan legge ut informasjon om offentlige prosedyrer eller lignende. Fornyingsminister Heidi Grande Røys var selv ikke fremmed for tanken.

- Vi har allerede registrert domenenavnet wikinorge.no, men om en egen nettside som dette er veien å gå gjenstår å se. Men det er tydelig at vi nå vet nok om nettsamfunnene og den teknologiske utviklingen til å kunne delta i dette, fortalte hun.


Fornyingsminister Heidi Grande Røys ser gjerne at staten tilrettelegger for at offentlig informasjon enklere kan deles på nett.

Ifølge henne vil Staten fremover jobbe hardt for å bidra til at offentlig informasjon kommer ut, og at den blir lagt frem i åpne standarder slik at den kan deles enklest mulig. Men å legge ut Staten på Facebook er slett ikke gjort i en håndvending, tiden er utvilsomt en utfordring for dette prosjektet.

- Vi støter på stor skepsis hos mange. Vi må derfor jobbe for å vise at dette er et gode for demokratiet, samtidig som personvernet og sikkerheten ivaretas. Men det tar sin tid å få med skeptikerne. Teknologien er i en kjapp endring og vi må passe oss for ikke å komme for sent på banen, men vi kan ikke la disse utfordringene bli for store til at vi ikke prøver i det hele tatt, forklarte Røys.

Må vokte personvernet
Offentlige innstanser har ofte fått kritikk for at de er for liberale med informasjonen de legger ut på nett. Dette har medført at privatpersoner har opplevd at svært sensitiv informasjon, som kommunikasjon de har hatt med kommunen, har havnet åpent på nett. Dette er en stor utfordring om Staten skal bli mer aktive på nettsamfunn, men samtidig en utfordring Fornyingsministeren selv mener hun tar svært alvorlig.

- Vi kødder ikke med personvernet ved dette departementet, understreket hun.

Så da blir det interessant å se hvordan det offentlige Norge fremover vil tilrettelegge for at du skal kunne diskutere, informere og sende tilbakemeldinger om offentlige innstanser og tjenester.

Eksempler på viktige tjenester
Eksempler på tjenester som forskerne selv fant interessante er for eksempel følgende:

Ung.no
En informasjonstjeneste for unge brukere hvor de selv kan bidra med informasjon.

Epeople Korea
En Sør-Koreansk tjeneste hvor folket selv kan komme med forslag tilknyttet offentlig forvaltning og politikk. Interessante forslag blir fremhevet.

Franske CNDP
The French National Commission of Public Debate har opprettet en tjeneste hvor borgerne kan diskutere offentlige prosjekter. Nettsiden gir god informasjon om temaer som blir debattert. Den har også en kalender som gir oversikt over ulike hendelser og når debatter skal foregå i ulike byer.

Fix My Street
En engelsk tjeneste hvor borgerne kan melde ifra om feil og mangler i sitt nabolag. Rapportene blir så videresendt til rette innstanser.

They Work For You
En søkbar tjeneste hvor borgerne kan få med seg alt som blir sagt i det britiske departementet. Her kan brukere enkelt slå opp på "sin" politiker for å se om hun eller han holder det de lovet ved valget.

Patients like me
En tjeneste hvor mennesker rammet av sykdom kan komme i kontakt med andre og kan få tips og råd om selve sykdommen, og også se hvilke sykehus som er best på nettopp dette området. Det er også mulig å legge inn full informasjon om sykdomsutvikling og gjennomgått behandling på denne siden.

Her kan du selv lese hele forskningsrapporten.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen