Stadig mer reklame i Spotify

Den siste tiden har flere opplevd at reklameinnslagene på gratisversjonen av Spotify blir stadig flere. Det kan virke som tiden da freeriders kunne nyte tjenesten så og si reklamefritt er forbi, og at du nå vil måtte tåle flere avbrytelser mens du lytter til din favorittmusikk. Men hvor mye reklame må du måtte regne med?

Mer reklame for svenske brukere
Spotify selv er lite interessert i å kommentere sine strategiske planer for å skape inntekter med tjenesten, men ifølge Jarle Savio, ansvarlig for nye medier hos plateselskapet EMI Norge er norske brukere av tjenesten så langt forskånet for det store reklamebombardementet.

- Sammenlignet med Sverige og Storbritannia hvor tjenesten har kommet lengre i etableringsfasen har norske brukere med gratisversjonen av Spotify lite reklame, forteller han Teknofil.


Han har selv testet både den svenske og engelske utgaven og her kommer reklameinnslagene langt oftere.

Reklamemengden varierer
For norske gratisbrukere varierer det veldig hvor mange reklameinnslag som kommer inn via tjenesten. I starten av denne uken opplevde mange brukere at reklameinnslagene kom hyppig. Utover uken har dette derimot avtatt. Nå dukker reklamene opp ved cirka hver femte eller sjette sang. Det har også dukket opp bannerannonser i selve spilleren av og til, men også hyppighetsgraden her varierer stort. Salvio mener norske brukere av Spotify må regne med mer reklame i tiden som kommer.

- Det vil helt klart komme mer reklame inn i gratisversjonen, men samtidig vil reklamen være mer variert og tilpasset bruken. Det forskes mye på hvordan reklamen skal tilpasses for ikke å forstyrre brukeren, og Spotify er nøye på dette, påpeker Salvio.


Selv understreker han at han hater reklame både på TV og radio, men reklamen på Spotify mener han er lite irriterende sammenlignet med andre medier. Samtidig sier han Spotify ikke har som mål å overlesse brukerne med reklame for å få inntekter.

- Jeg vet at Spotify vil ha folk over i premiumtjenesten som koster 99 kroner måneden. Jeg tviler på at de på noe tidspunkt vil åpne opp gratisversjonen slik at du ikke trenger invitasjon. For Spotify er det viktig å få kontroll og en total åpning vil kunne gi enorm belastning på serverne, forteller Salvio.

Inntekter også i Norge
Platebransjen og artistene selv har så langt stor tro på tjenesten og de har allerede merket en del inntekter fra tjenesten.

- I Storbritannia og Sverige er det allerede gode inntekter, og vi ser at det nå kommer inn noe penger også her i landet. Inntektsmessig ser vi en positiv vekst, sier Salvio som får støtte i dette fra andre i bransjen.

Positiv utvikling
Ansvarlig for digital satsning hos Universal Music Norge, Gjermund Moastuen, kan ikke gå ut med tall for hvor mye inntekter plateselskapet og deres artister får fra Spotify. Men han kan bekrefte at de har store forventninger til tjenesten.

- Tall for inntekter er klassifisert, så det kan jeg ikke si mye om, men vi ville aldri inngått noen avtaler uten at vi ser muligheter for inntekter, sier han til Teknofil.


Han mener løsninger som Spotify er et gode både for bransjen selv og ikke minst forbrukerne. Utviklingen innenfor dette området vil kun gå en vei.

- Vi har stor tro på dette markedet og vi ser at det er flere slike løsninger på vei. Jeg har testet flere og brukergrensesnittet ser veldig bra ut og dette er tjenester forbrukerne vil elske. Dette er gode alternativer til ulovlig nedlastning og vi vil se flere slike modeller fremover. Disse vil bli enda bedre når applikasjoner for mobiler kommer på plass. I USA har de lenge hatt flere slike tjenester så dette er ikke rocket science, men det er gledelig å se at disse løsningene nå endelig kommer hit over dammen, sier Moastuen.

Spotify er allerede i gang med å skape applikasjoner for mobiltelefoner og MP3-spillere og den norske tjenesten Wimp utviklet av Aspiro, skal ha på plass mobilapplikasjon når den lanseres utover sommeren. Samtidig er det flere andre løsninger på vei som vil konkurrere med Spotify om brukere med tiden som kommer.

Du kan bli kvitt reklamen
Reklamemessig derimot vil du neppe slippe unna om du i dag benytter gratisversjonen av Spotify. Det er garantert at du i tiden fremover vil få mer reklameinnslag også her i Norge, kunsten for Spotify vil være å unngå at reklamen blir et irritasjonsmoment for brukerne. På den positive siden for Spotify vil kanskje dette medføre at de får flere brukere til å betale for løsningen.

- Jeg mener det absolutt er verdt å betale for Spotify. Da slipper du reklame samtidig så vil du få tilgang til eksklusiv musikk. Blant annet ble Röyksopp sitt nye album sluppet en uke tidligere her enn alle andre steder, påpeker Jarle Salvio.

Ikke minst vil faste brukere gi en trygg inntekt for platebransjen. Det er nok utvilsomt et moment de vil sette stor pris på i dagens marked.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen