Guide

Stå stille!

Her er fremgangsmåten for å ta et skarpt bilde:

  1. Sett motivet (helst en krukke) på et bord.
  2. Sett kameraet på et tungt og stabilt stativ.
  3. Fokusér.
  4. Fell opp speilet.
  5. Utløs lukkeren med trådutløser.

Nesten enhver annen fremgangsmåte medfører en viss risiko for bevegelsesuskarphet. Det meste du som forograf kan håpe på, er å redusere bevegelsen i motiv og kamera så mye som opptakssituasjonen tillater. Nedenfor følger noen tips for å ta minst mulig uskarpe bilder.

Til saken: Den stødige hånd

Skarpe bilder krever en stødig fotograf. Det krever både en rolig kropp og et solid grep om utstyret. Det hjelper lite at kameraet sitter som støpt i hendene hvis kroppen forøvrig vaier som et strå i vinden.

Et stødig grep

Forbilledlig knestående positur og et godt grep under objektivet.
Forbilledlig knestående positur og et godt grep under objektivet.

Det er mange måter å holde kameraet på når du fotograferer. Desverre er ikke alle like godt egnet når maksimal stødighet er målet. Her er fasiten: La venstre hånd danne en seng under objektivet og undersiden av kameraet om ergonomien tilsier det. Prøv deg frem for å finne riktig balansepunkt. Dette vil være forskjellig fra objektiv til objektiv. Dette grepet tillater zooming eller manuell fokusering med de fleste objektiver, men du må i så fall regne med litt mindre stødighet enn om du holder et ferdig innstilt objektiv.

På høykant

Hva så når du skal fotografere en serie portretter? Skal du snu kameraet med utløseren opp eller ned? Om du snur kameraet 90° mot klokka og får utløseren opp, vil de fleste kameraer tillate at du holder venstre hånd under objektiv og kamera som beskrevet ovenfor. De fleste vil også få okularet godt inn mot øyet uten at nesa kommer i veien. Ulempen med dette grepet er at det ikke lenger er mulig å holde høyrearmen godt inntil kroppen. Den blir pekende rett ut i lufta og du får mindre støtte inn mot kroppen.

Hvis du snur kameraet med klokka for et undergrep kan du fremdeles støtte høyrearmen godt inn mot kroppen og dra nytte av den ekstra stabiliteten det gir. Desverre vil dette grepet for de fleste innebære at nesa kommer i veien og gjør det umulig å få øyet helt inn mot okularet. Med korte og halvlange objektiver blir det nesten umulig å holde venstre hånd som en trygg vugge under objektivet, og det blir lett til en slags fingertuppbalansering istedet.

Jeg tror ikke det er mulig å utpeke det ene eller det andre grepet som best i alle situasjoner. Selv bruker jeg normalt overgrep til portrettbilder, men det er slett ikke alltid. Prøv deg frem, og se hviket grep som gir de beste resultatene for deg i forskjellige situasjoner.

Gjør som Ole Einar

En stødig skiskytter kan legge ned fem blinker med 130 i puls. Hemmeligheten er en stødig ståstilling og kontrollert pust. Stå bredbent og med armene mest mulig inntil kroppen. Da får armene støtte, samtidig som de fanger minst mulig vind. Prøv å puste så rolig som mulig. Trykk av mens du holder pusten, eller på en rolig utpust. Da er sjansen størst for at bildet blir en innertier.

Og gjør for all del ikke som på film

Et håpløst sidegrep som gir dårlig støtte til objektivet. Kan ofte ses på film!
Et håpløst sidegrep som gir dårlig støtte til objektivet. Kan ofte ses på film!

Hvis du ser en fotograf på film kan du regne med at han eller hun gjør det meste feil. De fotgraferer gjerne med lange teleobjektiver på frihånd, uten å støtte opp under objektivet og i verste fall med et vaklete tohåndsgrep rundt kamerahuset. Selv om filmen kan ha vært bra, så ville nok bildene blitt elendige. Se altså ikke til filmen når du skal lære å holde et kamera!

Søk støtte der du kan

Støtt deg gjerne til huskestativet, så lenge ingen husker i det!
Støtt deg gjerne til huskestativet, så lenge ingen husker i det!

Når lyset er dårlig eller naturkreftene river og sliter i deg, gi ikke opp. Legg deg heller ned, eller sett deg på rumpa. Støtt deg på en søyle eller legg deg over bordet. Svært ofte er det ett eller annet å støtte seg til, om det så er en vennlig skulder eller dine egne knær. Bruk fantasien så finner du gjerne en løsning. Skal du fotografere utendørs kan det være lurt å ta med et vanntett underlag å sitte eller ligge på. Så slipper du å miste et bilde bare fordi du ikke ville bli våt i rumpa. Det vil dessuten gjøre apelsinpausen mye triveligere.

Bønneposen

En bønnepose kan gi nesten like god stabilitet som et stativ.
En bønnepose kan gi nesten like god stabilitet som et stativ.

En bønnepose har ingen ting med bønn å gjøre, men kan i en knipe være svaret på dine bønner. En bønnepose er rett og slett en liten pose med erter, bønner, sand eller et annet tilsvarende dødt men formelig materie. Plasser denne på et stødig underlag, for eksempel en gren, dørkarmen på en bil eller et bord og kna kameraet godt ned i bønneposen etterpå. Bønneposen former seg etter kameraet og gir meget godt og stødig hold. Ved riktig bruk kan du ofte få like gode resultater med en bønnepose som med stativ. Hva som egner seg best vil være avhengig av situasjonen. Det fine med bønneposen er at den er nesten gratis, og kan oppbevares og fraktes i tom tilstand.

Kommentarer (41)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen