Spotify når ny milepæl

Spotify med ny milepæl

Tjenesten har nå 3 millioner betalende kunder.

Kundemassen til svenske Spotify fortsetter å vokse, og nå er det kjent at den nettbaserte musikkstreamingtjenesten har nådd 3 millioner betalende kunder. Dette er 20 prosent av brukerbasen på 15 millioner.

Spotify tilbyr tre ulike varianter til sine brukere. Spotify Free er den reklamefinansiert gratisutgaven som flertallet ennå benytter seg av, mens betalingsutgavene Spotify Unlimited og Spotify Premium tilbyr reklamefri lytting og, hos sistnevnte, bedre lydkvalitet og avspilling på mobile enheter.

Trenden er vekst

Vekstøkningen kommer blant annet som følge av Spotifys inntog i det amerikanske markedet – som begynte den 14. juli i fjor.

I mars 2011 var antallet betalende kunder på 15 prosent, noe som betyr at økningen vil være på godt over 5 prosent innen mars i år. I september 2011 hadde tjenesten 2 millioner betalende brukere, mens i november hadde tallet steget til 2,5 millioner. Nå mot slutten av januar er tallet altså oppe i 3 millioner.

Unge vil betale

Statistikken for Spotify viser at det er de unge som er mest villige til å forkaste piratkopiering og begynne å betale for musikk – halvparten av de betalende kundene hos Spotify er under 30 år.

Denne trenden er i samsvar med nye tall fra den norske konkurrenten WiMP, som også viser at det først og fremst er de unge som omfavner streaming på nett.

(Kilde: Financial Times)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen