Betalkundene redder omsetningen til Spotify. Illustrasjonsfoto.
Teknofil
Betalkundene redder omsetningen til Spotify. Illustrasjonsfoto. (Bilde: iStock Photo)

Spotify tjener nesten ingenting på gratisutgaven

Oppsiktsvekkende tall fra den svenske musikktjenesten.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Den svenske musikktjenesten Spotify hadde en omsetning på 1,36 milliarder kroner i fjor. Selskapet opplever en økning i både antall betalende medlemmer og reklameinntekter, noe som er godt nytt for den økonomiske modellen tjenesten baserer seg på.

Omsetningen i 2011 er en stigning på over 140 prosent sammenlignet med 2010, da selskapet kun fikk inn 538 millioner kroner. Dette kommer fram fra selskapets hovedkvarter i Luxembourg.

Reddes av betalende kunder

Et oppsiktsvekkende tall fra regnskapet viser det skjeve forholdet mellom gratisbrukere/betalende brukere og inntektene. Mesteparten av inntektene stammer fra de 2,6 millioner betalkundene, som sørger for 1,15 milliarder i kassa.

Gratiskundene teller over 30 millioner, men de står derimot bare for 230 millioner kroner av inntektene. Her blir pengene generert av reklame som gratisbrukerne må høre på når de benytter seg av musikktjenesten.

Denne skjevfordelingen viser at bare 8 prosent av brukerne står for hele 83,5 prosent av inntektene. Dette betyr cirka 450 kroner per betalende kunde, og 7,5 kroner per gratisbruker.

Pilen peker opp

Spotify kan notere et nettotap på 334 millioner kroner, noe som er et større underskudd enn året før, da det var på 208 millioner. Selskapet forklarer det større tapet med at de har investert i flere markeder og mer programvare.

Selv om underskuddet har blitt større, peker likevel pilen oppover for Spotify. Reklameinntektene har steget med 30 prosent i forhold til fjoråret, og de betalende medlemmene betaler i tillegg 300 prosent mer.

Den største prosentvise økningen finner vi i nedlastingskategorien, der Spotify får inn 25 millioner kroner. Dette er nemlig en økning på 2800 prosent sammenlignet med 2010.

Langsiktig strategi

Spotify tar selv det forholdsvis lave antallet betalende brukere med knusende ro. For dem er det å tilby både en gratis- og betalversjon av musikktjenesten en bevisst strategi som skal lønne seg på lengre sikt:

– Dette har vært avgjørende for det vi har oppnådd hittil, både i å bekjempe piratkopiering og for å overbevise millioner av mennesker til å betale for musikk, sier Malin Cumzelius, Spotifys presseansvarlig i Norden.

Bruker du Spotify? Hva synes du om gratisutgaven? Fortell det gjerne i diskusjonstråden.

(Kilde: Computer Sweden)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen