I denne modulen sitter en fullt fungerende Tegra K1-prosessor.a (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

Splitter ny prosessor fra Nvidia lansert

– Kombinerer hjertet fra GeForce og sjelen fra Tesla.

Hardware.no/Las Vegas: På en pressekonferanse på Las Vegas' storslåtte Cosmopolitan Hotel i natt norsk tid lanserte Nvidia en overraskende, lynrask liten nyhet: Prosessoren Tegra K1, med 192 grafikkjerner ombord, og med en dobbeltkjernet variant av Denver-prosessoren som en mulighet. Tegra K1 skal visstnok yte like godt som en Playstation 3 – men med et effektforbruk på beskjedne 5 watt.

Nvidia-toppsjef Jen-Hsun Huang omtalte Tegra K1 som å ha «GeForces hjerte og Teslas sjel», og for å understreke at det ikke dreide seg om en papirlansering demonstrerte han villig vekk prosessoren fra scenen. Demonstrasjonen vi fikk se var da heller ikke av den nedtonede sorten.

– Spill må bli billigere eller mer populære

Nvidia Tegra K1 er basert på Kepler-arkitekturen vi kjenner fra GeForce-serien med skjermkort.
Nvidia Tegra K1 er basert på Kepler-arkitekturen vi kjenner fra GeForce-serien med skjermkort.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Toppsjefen startet imidlertid ikke rett på godsakene, men varmet blant annet opp med en ubeskjeden påstand om at Nvidia har gjort mer for visuell databehandling det siste tiåret enn resten av bransjen sammenlagt. I sentrum for deres fokus på fotorealisme, programmerbare grafikkprosessorer og muligheten til å til også å ha mer mobil og nettskybasert grafikk, er det også nettopp GeForce vi finner.

– For oss starter PC-spilling med GeForce. Det er det som er hjertet og sjelen i spilling i dag. GeForce gjør det mulig å gjøre en PC til en imponerende spillkonsoll, og vi har nylig også utvidet dette med GeForce Experience. Dette lar deg utnytte skalerbarheten i en PC, men enkelheten ved en konsoll. Det er det som er kjernen i vår strategi for spill fremover, men dette er ikke alt, fortalte Huang.

Han forklarte at på grunn av alle de særegne utfordringene som spillutviklere støter på, vil disse i fremtiden være nødt til å enten kutte ned på sine produksjonskostnader ved å lage enklere spill, eller å bli mer populære – ved å finne et større publikum.

Løsningen kan ligge i Android

For å løse disse utfordringene pekte Huang til operativsystemet Android, som er mest utbredt på mobiltelefoner og nettbrett – men som de siste månedene har fått mer fotfeste i PC-verdenen.

– Android startet i telefoner, og omveltet det markedet fullstendig, før de flyttet seg inn i nettbrett; men det kommer ikke til å stanse der. Når vi tenker på å utvikle Tegra, tenker vi på å take Android med inn i nye markeder, hvor vår ekspertise kan gjøre nytte. Ett eksempel et TV-er, som sier seg selv, men vi tror også det bare er et tidsspørsmål før Android omvelter hele spillkonsollbransjen, fortalte Huang.

Det var med dette utgangspunktet han så stilte det retoriske spørsmålet om hvor Nvidia skulle gå videre etter å allerede ha lansert mobilprosessorene i Tegra-serien for Android.

– GeForces hjerte og Teslas sjel

Ifølge Huang ville det nærmest vært ufint å bare kalle Tegra K1 for en vanlig oppfølger til de tidligere Tegra-prosessorene.
Ifølge Huang ville det nærmest vært ufint å bare kalle Tegra K1 for en vanlig oppfølger til de tidligere Tegra-prosessorene.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Svaret på dette var altså Tegra K1, som Huang kalte verdens første prosessor med 192 kjerner.

– Med 192 CUDA-kjerner har vi her den første GPU som innebærer et kolossalt sprang opp fra forrige generasjon. Det ville vært nærmest ufint å kalle den Tegra 5, fordi denne prosessoren er basert på Kepler-arkitekturen; den mest suksessfulle grafikkprosessoren vi noen gang har skapt, fortalte han.

Kepler er arkitekturen som både de nyere GeForce GTX-seriene med spillskjermkort er bygget på, og som vi finner i hjertet av utregningskortene i Tesla-serien. Som Huang også påpekte er det dessuten en rekke enorme superdatamaskiner rundt om i verden som drives av Kepler-arkitekturen.

– Én arkitektur spenner dermed over databehandling som foregår med noen få watt og opp til flere megawatt, fra 192 til mange millioner kjerner. Vi har brakt mobil databehandling opp til samme nivå som skrivebords- og superdatamaskiner, med hjertet fra GeForce og sjelen fra Tesla.

Unreal Engine 4 vil komme til Tegra K1

Ved hjelp av denne nye prosessoren ønsker altså Nvidia å fjerne noen av forskjellene mellom mer mobile enheter og tradisjonelle spillmaskiner. Dette er noe Huang tror vil skape det større markedet som han mener spillutviklerne altså vil behøve; og Epic Games er tydeligvis også med på denne tankegangen.

Dette bildet er generert i sanntid av en Tegra K1-prosessor. Legg merke til detaljer som lyset som såvidt skinner gjennom ørene.
Dette bildet er generert i sanntid av en Tegra K1-prosessor. Legg merke til detaljer som lyset som såvidt skinner gjennom ørene.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– I dag kan vi nemlig fortelle at Epic Games kommer til å bringe Unreal Engine 4, neste generasjon av verdens aller mest suksessfulle spillmotor, til Tegra K1. Dette betyr at neste generasjons spill kommer til å kunne nå ut til PC-er, konsoller og mobile enheter, med én plattform og én motor, sa Huang.

For å demonstrere dette brakte Huang en rekke teknologidemonstrasjoner opp på storskjermen. Han viste frem både kometnedslag og gnister som spratt over gulvet, komplett med både global lyssetting, refleksjoner, partikkelsimulering og HDR. Vi fikk også demonstrert et menneskeansikt, hvor den nye Tegra-prosessoren klarte å tegne opp lys som ble reflektert av hud på temmelig imponerende vis.

– Det er ikke mange som ville kjørt en demonstrasjon med et menneskeansikt, fordi det er så vanskelig å få til skikkelig. Vi vet alle hvordan et menneske ser ut, og vi vet hvordan hud fremstår. Lys passerer gjennom det ytre laget, reflekteres, og tar til seg litt farge fra blodet. Lys spres på overflaten, går delvis gjennom ørene, og så har vi jo porer i huden. Men alt dette er mulig med Tegra K1, sa Huang.

To versjoner kommer på markedet

Når Tegra K1 kommer på markedet blir det i både som en firekjerners ARM Cortex-A15-variant, men også i en langt mer overraskende utgave; nemlig som dobbeltkjernet Denver-prosessor; som selskapet har jobbet med en god stund. Denne vil bli en fullstendig spesiallaget prosessor med 64-bits ARM-arkitektur i bunn

Det begynner å bli en del år siden vi først hørte om Nvidias Denver-prosjekt, som skulle kombinere en flerkjernet ARM-prosessor og en GeForce-grafikkprosessor i en og samme brikke. Siden den gang har Denver for det meste ligget i glemmeboka for de fleste, men Nvidia har altså nå omsider kommet i havn.

Noen spesifikk lanseringsdato fikk vi ikke for Tegra K1, men Nvidia skal visstnok ha en rekke andre bruksområder i tankene enn spillkonsoller og håndholdte enheter. Blant annet satser selskapet tungt på integrering i biler, med teknologier som virtuelle dashboard man selv skal kunne skreddersy til egen smak.

Nvidia har flere spennende jern i ilden, blant annet G-Sync »

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen