Test

Spilltest: Krigerske marker, eksplosive kjøleskap og skumle bestemødre

Vårt første møte med de små 3D-markene var at vi i stedet for å kaste oss rett ut i krigen med bomber, bazooka og flygende elger, fikk vi oss en god dose venting. Vi ventet og ventet, før vi til slutt fikk en innføring i hvordan de gale små markene beveger seg – og ikke minst: Hvordan de kriger!

Førsteinntrykket ble ikke bedre da vi så vidt inn i første brett plutselig hadde overvunnet motstanderlaget – helt uten å treffe dem med noen form for bomber og granater. Skal det være så enkelt, blir det jo ikke noe morsomt.

Midtskill
Men – allerede i neste brett bød motstandsmarken på problemer. Oppstillingen av markene skiller seg vesentlig fra det første Worms-spillet vi prøvde. Der står markene vilkårlig om hverandre, og din egen mark kan fint stå side om side med motstandermarken. I Worms 3D er markene plassert på hver sin side av en høy og mektig vegg.

Krigingen foregår med andre ord fra den ene siden av veggen til den andre, og er du uheldig og kaster bomber og granater litt kort treffer du dine egne marker i stedet for motstanderne – så pass opp!

Flygende elg
En annen viktig forskjell er våpnene. Du har beholdt både bazookaen og håndgranatene, men her stopper likheten. I stedet for pistol og karatespark er markene utstyrt med flygende elger og ramponerende neshorn samt selvmordsbombende bestemødre og andre rariteter.

Og det er ikke bare våpnene som er blitt mer avansert. I stedet for å gjemme seg i underjordiske huler får markene bygge seg alle tenkelige hus og bygninger – innen for rimelighetens grenser, naturligvis. Ettersom du kommer videre i spillet får du stadig bygge nye tårn. Tynne tårn, tykke tårn, høye tårn, lave tårn. Ja til og med en våpenfabrikk (påfyll av våpen er viktig for småmark i krig)!

Ikke for alle
Etter å ha prøvd spillet på to forskjellige telefoner, konkluderer vi med at dette ikke er et spill for en hvilken som helst mobiltelefon. Spillet lå inne som standardspill på Sony Ericsson W550i da vi mottok den til test, og på denne telefonen kan du velge om du vil spille på langs eller tvers av skjermen, samt at det er god navigering og lite ventetid mellom brettene.

Til denne spilltesten har vi lastet ned spillet og brukt Nokia N70 – og i tillegg til at vi ikke kan velge retning på skjermen fungerer spillet langt dårligere. Kontrollene er upresise, ventetiden er lang og det er litt for lett å drepe seg selv – i et forsøk på å sikte på motstanderens småmark.

Såkalt 3D
Det fremgår av navnet at grafikken i Worms 3D er nettopp det – 3D-grafikk. Bakgrunnsbildet beveger seg ikke, mens detaljene i forgrunnen beveger seg når markene avfyrer våpen og sikter seg inn på fienden. Dette gir en illusjon av 3D-grafikk, men det hele ser litt for enkelt ut til at det blir særlig troverdig.

Et pluss er det at du ser både bygninger, marker og eksplosjoner tydelig. Når markene dine og motstanderens i tillegg befinner seg på hver sin side av en vegg blir det om ikke annet oversiktlig.

Selv om vi synes spillet er litt tregt og upresist, er det ingen tvil om at Worms 3D er veldig underholdende – og en smule vanedannende. Vel verdt en femtilapp, med andre ord.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen