Spillet kroppen din vil elske

KØBENHAVN (Gamer.no): Det er knapt to år siden sist vi fikk et spill i Virtua Tennis-serien. Sega har imidlertid valgt å feire seriens tiårsjubileum i 2011 med en flunkende ny oppfølger, som lover mye moro for fans på de tre stasjonære konsollene. Vi tok turen til København i forrige uke for å se om Virtua Tennis 4 kan levere noe nytt i en sjanger som ikke akkurat er tettpakket av harde konkurrenter for tiden, unntaket får være 2Ks Top Spin.

Flere bevegelseskontrollere

Den mest forutsigbare nyheten er nok at Virtua Tennis 4 støtter så og si alt av markedets bevegelseskontrollere. PlayStation Move, Kinect og Wii MotionPlus er alle representert, noe som ikke akkurat kan sies å være overraskende i et marked preget av etterdønningene fra Nintendo Wiis massive salgssuksess. Vi fikk bare prøve spillet til Move og Wii denne gangen, mens Kinect sto urørt på sidelinjen på grunn av tekniske problemer.

Spillets bruk av bevegelseskontrollere er neppe påklistret bare for å ha et salgsargument, og det virker faktisk som om Sega har lagt inn en del arbeid i denne måten å nyte spillet. I motsetning til det vanlige oversiktsbildet i fugleperspektiv, som serien har brukt i alle tidligere spill, spiller du her i førstepersonsmodus med tennisracketen stikkende synlig ut foran deg.

Det visuelle er det ingenting å utsette på.
Det visuelle er det ingenting å utsette på.

Racketen kan roteres, vendes og styres i akkurat den retningen du vil, noe som påvirker hvordan du ender opp med å vinkle slagene. Du skal kunne utføre mer kompliserte teknikkslag, slik som «backspin», «drop shot» eller «topspin», ved å bevege Wiimoten eller Move-spaken på samme måte som du ville ha beveget tennisracketen i det virkelige liv.

Dette fungerer jo for så vidt, men jeg føler at jeg kanskje bommet mistenkelig mange ganger på noen slag som jeg lett burde ha greid å treffe, da særlig backhandslag som landet langt mot sidelinjen. Om dette er fordi jeg er en litt rusten tennisspiller, eller om det er fordi spillet ikke plukket opp bevegelsene mine godt nok, vet jeg ikke, og det kan godt være at jeg ville blitt mer vant med styringsmåten etter litt mer tid.

Hurra for deg

Sega ønsker å feire jubileet med en rekke nye spillmoduser og nyvinninger. Spillet har lagt vekt på støtte for Playstation Move, Microsoft Kinect og Wii MotionPlus, noe som tidvis fungerer godt – men som likevel ikke greier å frelse meg helt. Spillets 3D-støtte fungerer slik den skal, men byr ikke på noen revolusjonerende endring. Det er også litt skuffende at man ikke kan spille flerspiller med 3D skrudd på.

Ligner rollespill

Den nye World Tour-modusen med rollespillelementer og et brettspillaktig kart, er kanskje det som imponerte meg mest, og er noe jeg håper kan by på en betydelig dypere tenniskarriere enn det vi har sett i tidligere tennisspill. Jeg ser for meg at man fort kan fortape seg i sin egen tennisspillers hverdag med varierte aktiviteter som vil påvirke hvordan hans karriere utvikler seg. Match Momentum-systemet er også spennende, og kan åpne opp for mer overordnet strategisk spill som strekker seg over en hel tennisomgang.

Alt i alt virker det som om Sega er på rett spor med mye, mens noen detaljer kanskje kan forbedres en smule. Det blir spennende å se hvordan spillet til slutt blir når det slippes snart, en gang ute på vårparten, til Xbox 360, PlayStation 3 og Wii.

Les hele saken på Gamer.no

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen