Oculus-sjef, John Carmack, fotografert ved en tidligere annledning. (Bilde: Flickr/ QuakeCon)

Spillegenden ante ikke at Facebook skulle kjøpe dem

Oculus-direktør tar endelig bladet fra munnen.

Da det ble kjent at Facebook hadde kjøpt opp Oculus VR, var blant andre Facebook-gründeren Mark Zuckerberg tidlig ute og bekreftet oppkjøpet. Det var imidlertid én mann som ikke uttalte seg; spillegenden og teknologisjefen i Oculus VR, John Carmack.

Etter en hel uke i stillhet har han nå endelig tatt bladet fra munnen og gitt sine synspunkter om oppkjøpet.

Ble overrasket

I kommentarfeltet til et blogginnlegg skriver Carmack at ble overrasket over oppkjøpet fra Facebook, som han selv ikke var personlig involvert i. 

– En ettermiddag pratet jeg med Mark Zuckerberg, og uken etter fant jeg ut at han hadde kjøpt oss, skriver han.

At det ble Facebook som til slutt kjøpte Oculus VR overrasket mange, men selv om Carmack ikke var klar over oppkjøpet i forkant, har han full tro på samarbeidet:

– Jeg tror de ser det fulle bildet akkurat som jeg ser det, og vil være med som en stor og viktig aktør som kan sørge for at vi oppnår det vi ønsker. 

Noe av oppstyret rund Facebooks inntog i Oculus-leiren har dreid seg rund Facebooks kjernevirksomhet, som er reklame og innsanking av brukerdata. Likefullt, mens Carmack ser behovet for privatliv, bruker han lite energi på å bekymre seg over hva Facebook kan finne på i dette området i fremtiden, og skriver:

– Å styres av data er en god ting for de fleste selskaper. Jeg har aldri følt meg støtet av datainnsamling, og jeg liker anbefalingene som Amazon gir meg ved hvert besøk. Hva slags forferdelig utfall er det egentlig man forventer seg?

Kunne bygget eget økosystem

Han påpeker at Oculus kunne ha fortsatt for seg selv, og forsøkt å bygge opp et eget økosystem for VR, men for ham virker ikke dette som en realistisk plan. Han drar en parallell til det Valve gjorde med sin Steam-plattform, som i dag er en suksess spillere verden over benytter seg av.

– Forskjellen er at spillindustrien i en årrekke trodde Valve var gale, og at de hadde feltet for seg selv. Men VR vil ikke bli slik, opplevelsen er for sterk, skriver han.

Carmack påpeker videre at Oculus VR møter sterk konkurranse fra de store kjempene, som Sony, selskaper med store midler i ryggen. 

– Det store spørsmålet var hvor dypt og med hvem vi skulle samarbeide, understreket Carmack.

Hele diskusjonen kan du lese i denne bloggposten.

PS: Enten du rynket på nesen, klødde deg i bakhodet eller dunket deg selv med tastaturet da det ble klart at Facebook gikk til oppkjøp av Oculus VR, var det andre som reagerte enda sterkere.

Mange har snublet og falt:
Slik var de første storsatsningene på VR (Ekstra) »

(Kilder: Peter Berkman, via The Verge)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen