Deler av Googleplex - Googles hovedkontor.

– Spill vil flyttes til nettleseren

Selv entusiastene må belage seg på å spille i nettleseren i fremtiden, skal vi tro Google.

Hardware.no/Mountain View: Det er så godt som umulig å være bruker på nettet uten å komme utenom Google på en eller annen måte. Selskapet har bygget seg opp fra studenthybelen på Stanford, til å bli et selskap som genererer overskudd i hundre-milliardersklassen hvert år.

Selskapet, som vi besøkte i midten av januar, jobber med en tanke om at all PC-bruk i fremtiden vil skje på nettet og mobilen. Kontorprogrammer, bildebehandling, aviser og til og med spilling skal skje via nettskyen, tror Google.

Portalen din inn til dette vil være nettleseren din, og der har søkegiganten satt sammen sin egen nettleser, Chrome. Bak den sitter Brian Rakowski, vice president engineering, og resten av laget hans.

I en drøy halvtime har vi allerede snakket med han både bredt og dypt om det han ser på som morgendagens teknologi, og hvordan dette formet nettleseren Chrome og nettlesermarkedet ellers. Du kan lese hele intervjuet her.

Men hvordan ser han egentlig for seg alt alt vi i dag gjør på PC-en, i fremtiden skal skje på nettet? Svaret er like dypt og omfattende som du kanskje tror.

Har historisk sett vært underdimensjonert

Brian Rakowski, vice president engineering, Chrome.
Brian Rakowski, vice president engineering, Chrome.

– Internett har en rekke fordeler over andre plattformer i arven sin. Men historisk har den vært litt underdimensjonert for de mest intense oppgavene – men det er i ferd med å endre seg.

Majoriteten av det vi gjør på PC-en i dag, skjer allerede på nett. Bruken av nettjenester har hatt en enorm utvikling de siste årene, ikke minst takket være de sosiale medienes inntog.

Tjenestene og funksjonene du får leke med på nett kan klemmes inn i fellesbetegnelsen «web apper». Bildegalleriet på Facebook er en webapp, Hotmail er en webapp, Google Docs er en webapp, Altinn er en webapp og så videre.

– Det er en rekke nye muligheter på dagens plattformer som utviklerne prøver å bruke for at applikasjonene skal føles bedre. Det inkluderer blant annet en rekke nye HTML 5-egenskaper, forteller Brian.

Er det noen andre typiske grep som gjøres for å forbedre brukeropplevelsen, utover bruk av HTML 5 og ytelsesforbedringer i Javascript?

– Folk prøver fortsatt å finne ut hvordan arkitekturen i web apps kan skrives på ny, for å få med fordeler som app cache og andre offline-egenskaper. På den måten kan man cache en haug med web-apper og neste gang brukeren besøker tjenesten, vil den være langt mer responsiv.

Nett-apps uten Internett er mulig

Hovedbygningen på Googles område, Building 42.
Hovedbygningen på Googles område, Building 42.

Men hva med når man ikke har nettilkobling, som for eksempel når man er ute og reiser?

– Akkurat det er en av de store utfordringene med Internett. De fleste web-apper er ikke designet for å fungere offline. Men det er fullt mulig om du skriver programmet fra bunnen av, det er faktisk ikke vanskelig.

– Nettet har vokst opp med den tankegangen at man antar at brukeren har en kobling mot en server, og hvis du ikke har den koblingen har du ikke appen. Til og med appene i dag bærer med seg denne arven og mentaliteten. Utviklere tenker ikke alltid på en offline-modus, sier Brian.

Han forteller videre at løsningen på dette, å få web-apps til å fungere uten netttilkobling, ligger i plattformen. Det må være enkelt for utviklerne å skrive kode som gjør at appen fungerer uten nettkobling.

– Det er utrolig hvordan web-apper har blitt så utbredt i dag, med tanke på hvor dårlig plattformen har vært. Det har vært tungt å skrive kraftige web-apper i forskjellige nettlesere opp igjennom tidene.

– Det å kode Gmail for enkelte nettlesere var ikke moro. Det måtte enorme mengder med triksing til for å i det hele tatt få den til å fungere, forteller Brian mens han ler litt for seg selv.

Men disse tidene er nå over, forteller han videre:

– Det ligger ikke lengre noen begrensninger i plattformen, men det gjelder å lage eksempler på hvordan utviklerne kan løse dette problemet. Når de får servert flere eksempler kan de selv se nærmere på koden, og finne ut hvordan det fungerer.

Spill kan kjøres i nettleseren

En av Googles første servere
En av Googles første servere

Selv i dag er de fleste web-apper nytteverktøy som ikke stiller de sterkeste kravene til hverken maskinvare eller hvordan koden snakker med maskinen din. Med introduksjonen av WebGL ble det litt mer fart på sakene. WebGL utvider mulighetene i JavaScript til å generere 3D-grafikk ved hjelp av skjermkortet i maskinen din.

– Det er mange forskjellige fremgangsmåter når man snakker om maskinvareakselerering i nettleseren. WebGL er den teknologien som har slått best gjennom, og den kan brukes på en rekke forskjellige måter for spillutviklerne.

– Vi ser at flere spillutviklere skriver konsollspill for nettet, fordi de har teknologier som native klienter og WebGL. For bare et par år siden ville det vært galskap å tenke på noe slikt, sier Brian.

Med native klienter kan utviklerne kjøre tradisjonell PC-porgrammeringskode som C direkte i nettleseren på en trygg måte. Det er betydelig raskere enn for eksempel tradisjonell JavaScript.

– Med API-er for lyd kan utviklerne også få med surroundlyd i spillene. Det vil ta litt tid før dette kommer skikkelig i gang, og vi er veldig spent på hvilke aplikasjoner vi vil se på nettet i tiden fremover.

Enkelte tjenester som tilbyr allerede spilling i nettskyen, slik som OnLive har den siste tiden gjort sitt inntog på spillmarkedet. Her kan du spille uten å ha en kraftig maskin selv, og tjenestene er plattformuavhengige. Foreløpig er det i slike tjenester de kraftige spillene befinner seg, mens de lettere, som Angry Birds, kjører i nettleseren.

Brian jobber riktig nok for en av nettets giganter, og er ikke nådig når vi spør om han tror den nevnte utviklingen vil føre til at selv tradisjonelle PC-spill vil bevege seg over til nettet i det fulle og hele. Han svarer klart og konsist:

– Ja, jeg tror det.

– I nettets arv ligger det en rekke funksjoner og fordeler. Du har distribusjonen, portabiliteten og muligheten til å kjøre applikasjonen på alle mulige enheter.

Hva med de tidligere forsøkene på å lage web-apper, som emuleringen av hele Linux- eller Windows-miljøer i nettleseren. Er det noe som vil fange interessen til folk?

– Jeg har aldri sett et virtuelt miljø som gir en like god opplevelse som et nativt ett. Så jeg tror ikke akkurat den fremgangsmåten vil bli en stor suksess. Men jeg tror verden er klar for et stort skifte i PC-ens brukeropplevelse.

– Men å jobbe med et komplisert Linux-miljø via en nettleser er ikke bedre. Det er vanskeligere. Det er den rette veien og det er den rette visjonen, men for meg er det ikke helt klart hvordan det skal gjennomføres i praksis, forteller Brian.

Flash er en viktig del av nettet

Rosa flamingoer
Rosa flamingoer, hos Google

Applikasjonene som folk flest i dag bruker på nettet utvikler seg meget raskt, og de blir stadig mer populære. Men å anslå hvor rask denne utviklingen vil skje videre, og om tradisjonell programvare vil være utdatert om ti år, vil Brian være forsiktig med ha noen meninger rundt.

– Et godt eksempel for min del er Youtube, som ble mulig å lage takket være Flash. Takket være en innebygget Flash-plugin ser veldig mange på YouTube-klipp. Men nå flytter tjenesten seg over til HTML5 og video-taggen der.

– Jeg vil tro at om et år vil det meste av innholdet være flyttet over til HTML 5, og da vil ytelsen øke og kravet til båndbredde bli mindre.

Flash-teknologien har vært i hardt vært den siste tiden, før de til slutt valgte å droppe satsningen på mobiler. Kritikerne mener teknologien er for ustabil, krever for mye av maskinvaren og at den suger batteri. Men teknologien er ikke død.

– Flash er en veldig viktig del av nettet, det er vanskelig å overvurdere hvor dominerende Flash faktisk er. Flash er overalt. Jeg tror det vil fortsette å være en stor del av nettopplevelsen en god stund fremover, sier Brian.

Nisjene vil bestå

Som utvikler mener Brian at applikasjoner på nett er fremtiden. Men han er også sikker på at det vil ta betydelig mer tid før tyngre programvare som AutoCAD, Photoshop, Sony Vegas og andre spesialprogrammer vil bevege seg over til nettet – på grunn av nettlinjene.

– De vil med tiden flyttes til nettet de også, til og med bilderedigering. Det finnes allerede ganske kraftige løsninger på nett, men det vil alltid være noen spesielle entusiastprogrammer som vil kreve en spesiell maskin å kjøre på.

– Men når vi snakker om den gjennomsnittlige brukeren, den gjennomsnittlige PC-en, vil nok de tilhørende programmene flyttes til nettet.

Brian identifiserer nettlinjen til brukerne som den store flaskehalsen:

– I dag er så absolutt nettilkoblingen en flaskehals når man skal laste opp media. Spesielt videoredigering vil være umulig før man har en massiv nettlinje. Men det endrer seg, og vil trolig ikke være et problem om få år. I mellomtiden prøver vi å tilby utviklerne mer intelligente cache- og streaming-løsninger for å gjøre brukeropplevelsen bedre.

Slik skal du betale for det

Hvordan ser du for deg at brukerne skal betale for alt dette? For eksempel er Google Docs i dag gratis for de fleste, men hva med programmer som Photoshop? Det koster jo flere tusen kroner, tenker man seg at det kan betales via annonsering eller abonnement?

– Vi har sett en rekke forskjellige betalingsmodeller fra dagens app-butikker, der både abonnementer og betaling for å i det hele tatt få tilgang til programmet er tatt i bruk. Jeg ser ingen grunn til at dette skal endre seg.

– Det finnes for eksempel en rekke forskjellige spill med forskjellige prispunkter, du har betalingsmodeller som gir deg som bruker utvidet funksjonalitet og du har abonnement. Disse modellene fungerer fint for nett-plattformen, avslutter Brian.

Vi planlegger å komme tilbake med artikler fra Mozilla, Opera og andre aktører i tiden fremover.

Kommentarer (36)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen