Voi innfører automatisk fartssperre på elsparkesyklene sine
(Foto: KENZO TRIBOUILLARD AFP)

Voi innfører automatisk fartssperre på elsparkesyklene sine

Tvinges ned i gangfart flere steder i Oslo.

Sparkesyklene har vært mye omtalt siden de dukket opp i Oslos gater i vår. Folk har satt dem fra seg på tilfeldige steder i bybildet, og vi har hørt flere historier om uvettig kjøring og påkjørte fotgjengere.

Én av de mange aktørene i Oslos gater har bestemt seg for å gjøre noe med dette. Svenske Voi nå har satt ned hastigheten i utvalgte deler av hovedstaden, melder blant annet Dinside.no. Der vil farten gå fra dagens 20 kilometer i timen ned til 6 kilometer i timen - altså bare litt raskere enn vanlig ganghastighet.

Hastighetsendringen trådte i kraft den 12. august, og har altså vært aktiv et par uker allerede.

Skrur ned på Karl Johan

Sykkelen og appen vet selv om du er i en slik sone, og skrur automatisk ned hastigheten. SVT skriver at Voi er i ferd med å gjøre det samme også i to svenske byer; i Göteborg har de allerede skrudd ned hastigheten i en gågate, mens i Malmö kommer fartssperren etter hvert.

Her skrur Voi-syklene ned hastigheten:

  • Karl Johan
  • Stortinget
  • Rådhusplassen
  • Nationaltheatret
  • Universitetsplassen
  • Aker Brygge
  • I parkområder
  • Rundt operahuset
  • Ytterst på sørenga

I en e-post til Tek.no skriver Vois kommunikasjonsansvarlig, Steinar Daltveit, at områdene er bestemt basert på anbefalinger fra myndighetene: 

 – Man har blitt enig om en «code of conduct» med de lokale myndighetene, og de bestemmer hvilke fotgjenger-soner som burde være "sakte-soner". Dette er for å hindre at man kjører for fort i fotgjenger-områder. Voi anbefaler brukerne sine å bruke sykkelfelt og lignende, og dette er enda et steg i den retningen, skriver Daltveit. 

Svenskene kan ta trafikkurs

I SVTs artikkel forklarer pressesjef Kristina Hunter Nilsson at de for svenske brukere også vil legge ut trafikkurs på nettet. Der kan du bestå en prøve for å få lavere leiepris på Voi-scooterne.

Om denne løsningen er på vei til Norge er foreløpig uklart. Men til Dinside sier Nilsson at Voi er først ute med å innføre en slik hastighetsbegrensning.

– I tillegg prøver vi ut andre sikkerhetstiltak som for eksempel incentivbasert parkering, som innebærer at du får rabatt om du parkere på bestemte steder, forklarer Nilsson til nettstedet.

Et annet aspekt ved de mange sparkesyklene i bygatene er varigheten og hvor miljøvennlige de er. Det har blitt meldt at sparkesyklene som går i utleie varer bare mellom to og seks måneder før de skrotes. Det har fått aktører som Voi og Bird til å utvikle sine egne sykler som skal holde ut lenger.

Les også: Ti råd til deg som skal kjøre elektrisk sparkesykkel »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen