(Bilde: Shutterstock / 96940379)

Spår vekst for Apple i bedriftsmarkedet

iPhone og iPad overtar oppgaver som tidligere var forbeholdt PC-er, viser ny undersøkelse.

Ifølge en undersøkelse fra Forrester Research, utgjorde Apple-produkter rundt åtte prosent av forbruket til bedrifter og offentlige etater i 2012, målt på verdensbasis. I 2009 lå tallet på bare en prosent, skriver Wall Street Journal.

Les også: Nå kommer de spionsikre mobilene

Forrester tror nå at Apple vil kunne komme til å øke sin andel i bedriftsmarkedet til 11 prosent i 2015. Det til tross for at analytikerne ikke har tatt med iPhone i sin analyse, kun PC-er og nettbrett. iPhone er antagelig det Apple-produktet som kjøpes mest av bedrifter, og regnes ofte som Apples inngangsport til bedriftene.

Tre av fire er Apple-enheter

Wall Street Journal trekker frem Cisco som et eksempel på Apples vellykkede inntreden i bedriftsmarkedet. I 2009 innførte selskapet en såkalt «bring your own device»-strategi (BYOD) hvor ansatte selv anskaffer sine egne mobiltelefoner og nettbrett. Ifølge Wall Street Journal utgjør nå iPhone og iPad nesten tre av fire av de mer enn 70 000 registrerte mobile enhetene hos selskapet. 

Også bærbare PC-er fra Apple har blitt svært populære etter at Cisco ga ansatte muligheten til å velge mellom Mac og Windows-baserte PC-er. I dag er en fjerdedel av de bærbare PC-ene hos Cisco – rundt 35 000 – en MacBook. De totale levetidskostnadene til en MacBook er omtrent de samme som for en Windows-PC, når man også ser på faktorer som vedlikehold og support, sier senior vice president Sheila Jordan i Cisco til Wall Street Journal.

Les også: Vurderer å slutte om vi ikke får bruke egen mobil på jobb

(Kilde: Wall Street Journal)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen