(Bilde: iStockphoto/Kamruzzaman Ratan)

Spår firedobling på fire år

– Mobilreklame vil omsette for like mye som TV-reklame.

Analysebyrået eMarketer tror markedet for mobilannonser vil være verdt like mye som markedet for TV-annonser i 2017.

Samtidig vil mobil stå for fire av ti kroner som brukes på digital markedsføring.

I dag bruker amerikanerne flere reklamekroner på den mobile plattformen enn hva tilfellet er i Europa og Asia. Det er ventet at Europa vil få en raskere annonsevekst på mobil enn Asia, Latin-Amerika og Afrika, da markedet for digitale annonser til PC-plattformen er mer modent i Europa.

Slik blir framtidas mobilannonser >>

Fotball-VM gir ekstra vekst

eMarketer venter også årlig vekst i både det digitale og det totale annonsemarkedet, med den største veksten i 2014 takket være fotball-VM i Brasil.

I 2017 mener analysebyrået at det totale annonsemarkedet for alle medier på verdensbasis vil være verdt 616 milliarder dollar, eller 3700 milliarder kroner. Av dette venter emarketer at 36,3 prosent blir brukt på mobile plattformer.

Så langt har det vært vanskelig for mediebransjen å tjene inn investeringene på mobil. Mens mer og mer av interaksjonen med leserne går over digitale plattformer, kommer flesteparten av mediehusenes inntekter fortsatt fra papir. Dette har satt mange mediehus i klem mellom ny teknologi og gammel økonomi.

Les mer: Nå kommer mobilannonsen som snakker til deg >>

(Kilde: eMarketer)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen