Spam og telefonterror

Mobiltelefonen er – selv med alle teknologiske forbedringer – fortsatt først og fremst et kommunikasjonsverktøy. De fleste av oss over 10-12 år og under 70-80 år har en egen mobiltelefon som brukes aktivt, og vi er tilgjengelige omtrent når som helst og hvor som helst, hvis vi ønsker det.
Men hva hvis du til stadighet blir oppringt av selgere eller analysemedarbeidere – eller blir utsatt for telefon-spam fra utlandet? Bør det være tillatt for hvem som helst å kontakte deg, selv om du ikke ønsker det?
Stort problem
Vi har inntrykk av at svært mange norske mobilbrukere rett og slett plages med uønskede oppringninger til alle døgnets tider, og at dette derfor er et stort problem og en utfordring. Som privatperson kan du reservere deg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene, men bedriftskunder eller de som driver enkeltpersonsforetak har ikke samme mulighet. Vi kan forstå at telefonsalg både er nyttig og ønskelig for en rekke bedrifter i en rekke bransjer, men det samme kan ikke sies om telefonsalg rettet mot privatpersoner. I alle fall ikke i like stor grad.
I 2009 bruker teknologisk opplyste nordmenn først og fremst internett til å finne frem til varer og tjenester de er på utkikk etter – og vi har dessuten inntrykk av at flertallet av norske mobilkunder er blir mistenksomme dersom noen prøver å selge noe per telefon. På internett finner du alle detaljer, og svar på eventuelle spørsmål du måtte ha, og du kan selv velge når du er i ”handlemodus”. Er du kunde hos et firma, og de for eksempel vil tilby deg en oppgradering av noe slag, blir saken en helt annen. Har du allerede vist interesse for produktet eller tjenesten, er det sannsynlig at du ønsker mer informasjon om gode tilbud – også per telefon. Slik lovverket er i dag er dette tillatt.

(Artikkelen fortsettes.)
Bedre beskyttelse
Med jevne mellomrom får vi henvendelser fra lesere som sier de blir plaget av uønskede oppringninger. I visse tilfeller gjelder det mobilbrukere som ikke har hatt anledning til å reservere seg mot telefonsalg – ofte en som driver et enkeltpersonsforetak, men som nærmest er som en privatperson å regne – og det er særlig her at lovverket svikter i dag.
Vi etterlyser større muligheter til å reservere seg mot salg og undersøkelser via telefon, også for personer som driver enkeltpersonsforetak. Dessuten mangler lover og regler for uønskede oppringninger fra utlandet, som vi forstår plager norske mobilbrukere i større grad enn først antatt. Her må det skje endringer!
Mobiloperatørene tar ansvar
Heldigvis ser også operatørene – som har størst mulighet til å gi norske mobilbrukere større kontroll over sitt eget abonnement – svært alvorlig på nevnte oppringninger fra utlandet, eller firmaer som driver svindel. De samarbeider om å luke ut verstingene, og etter hva vi har blitt fortalt, spres informasjon om useriøse aktører – norske eller utenlandske – relativt raskt fra operatør til operatør. Det er positivt at operatørene klarer å samarbeide på et så viktig punkt, ettersom dette har mye og si for alle mobilbrukere.
Likevel føler vi at operatørene kunne strukket seg enda lenger. De har for eksempel ennå ikke klart å blokkere ute det nummeret som tilsynelatende plager flest norske mobilbrukere om dagen, som vi har hatt fokus på i det siste, selv om det er innlysende at dette enten er snakk om svindel eller uforklarlig telefon-spam. I særskilte tilfeller, har operatørene anledning til å blokkere enkeltnumre for sine kunder, men vi etterlyser denne muligheten i større grad. I så fall vil du enkelt kunne blokkere plagsomme selgere, tvilsomme eks-kjærester, mobbere på podens mobil, eller andre uønskede personer – på eget initiativ.

(Artikkelen fortsettes.)
Det er sannsynligvis både tekniske, moralske og samfunnsmessige hensyn vi har oversett ved et slikt ønske, men når du kan blokkere folk fra Facebook eller Twitter eller hva som helst – hvorfor gjelder ikke samme tankegang for mobilbruk? Det burde være mulig å la en del numre – som offentlige kontorer etc. – være ublokkerbare, og likevel tillate brukerne i større grad å filtrere selv hvem de ikke ønsker å snakke med.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen