Spam fra innsiden

De fleste har forståelse for at det er reklamen som finansierer mange av gratistjenestene vi har glede av på internett. Likevel har folk flest en grense for hva slags reklame de synes det er greit å motta. Derfor har e-postselskapene sørget for spamfiltre som skal hindre useriøs reklame å komme fram til deg. Annonser for viagra og penisforstørrelser er en klassiker mange prøver å unngå.

Yahoo er en av mange aktører som tilbyr gratis e-post til norske brukere. De markedsfører med at de har et godt filter for spam, men paradoksalt nok har de i stedet store annonser med typisk spam-innhold på brukernes e-postkontoer. Blinkende bannere med budskap om å ”sjokkere henne med større penis”.

Tre på gata: Hva synes du om penis-reklame på e-posten din?

Vil skjerme barna
Rådgiver i Medietilsynet, Rita Brudalen, er kritisk til annonser for voksne på nettsteder som også retter seg mot barn og unge. Hun har ikke kjennskap til akkurat Yahoos annonsering, men uttaler seg på generelt grunnlag.

- Det er helt klart uheldig når den type vokseninnhold ligger ute på tjenester som barn og unge benytter seg av. Medietilsynet jobber kontinuerlig for å ansvarliggjøre bransjen, sier Brudalen.



Hun har forståelse for at det er markedskreftene som rår, men mener at det bør være klare grenser.

- Medietilsynet mener tjenesteleverandørene har et etisk ansvar når det gjelder innholdet de annonserer for på nettsidene sine, og vi jobber kontinuerlig med å ansvarliggjøre bransjen, sier Brudalen.

Må bruke skjønn
Hos forbrukerombudet får de mange klager på annonsering på nett, men det er ikke så ofte folk klager på innholdet i reklamene.

- Det finnes ikke noe regelverk som forbyr slik annonsering, men annonsen kan for eksempel være villedende, og da vil den kunne være i strid med markedsføringsloven § 2, forklarer jurist i forbrukerombudet, Ida Otterstad.

Hun sier de heller må vurdere hver enkelt sak for seg hvis de får inn klage på det.



- Dersom slike annonser retter seg mot barn må de næringsdrivende vise særlig aktsomhet. Barn er ekstra sårbare, og det skal mindre til for at markedsføringslovens regler anses overtrådt når markedsføringen retter seg mot barn. Vi må bruke skjønn for å vurdere om det er urimelig annonsering mot barn, sier Otterstad.

Styres utenlands
Selv om e-posttjenesten ligger under Yahoo Norge, er det ingen i Norge som jobber med denne tjenesten.

- Vi er en teknologigruppe som bare leverer Yahoo-søkemotoren, så det hjelper lite selv om vi hadde vært uenige i måten de annonserer på. Det er Yahoo Europe som har alt med e-posttjenesten å gjøre, sier daglig leder i Yahoo Technologies Norway, Harald Botnevik.

Teknofil har foreløpig ikke lykkes å få en kommentar fra Yahoo Europe om annonseringen på de norske e-postkontoene.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen