Guide

Spam

Hvorfor får vi så mye spam?

Spam brukes i markedsføring av diverse produkter. En slik markedsføring er i utgangspunktet tilnærmet gratis, idet reklamen sendes til tusenvis på tusenvis av brukere verden over, og det koster jo nesten ingenting å sende e-post.

Årsaken til den store mengden spam er ikke minst at spammere blir mer og mer oppfinnsomme med nye metoder for å øke spredningen ennå mer. De bruker blant annet trojanske hester som "kidnapper" PC-er verden over og disse sprer spam fra PC-er som er i utgangspunktet uskyldige.

Spam spres uten brukernes samtykke, og dette fører til unødvendig data-trafikk på nettet, spredning av søppel som er uinteressant for de fleste. For mange er dette blitt så ille at normal e-post drukner i spam. De som driver med spredning av spam og salg av programvare som sprer spam, gir tilsynelatende blaffen i hvor ødeleggende dette er for Internett. Det blir snart umulig å kommunisere med e-post, hvis denne utviklingen fortsetter. Den beste og den eneste løsningen for mange er å bruke spam-filter.

Hvordan får spammere tak i min e-post adresse?

En rekke undersøkelser, blant annet av organisasjonen "Center for Democracy & Technology" (CDT), viser at de to største kildene til spammere er websider og nyhetsgrupper. Spammere bruker spesielle programmer (roboter) for å samle inn adressene.

En annen metode som spammere bruker er såkalt "brute force attack". De sender masse meldinger til en spesifikk server og bruker adresser med alle mulige bokstav-kombinasjoner. Noen av disse meldingene vil da "tilfeldigvis" treffe gyldige e-postadresser. Denne spam-metoden er som regel stor påkjenning for mailservere. Administratorer av mailservere bør vurdere å blokkere meldinger fra enkelte domener, hvis denne spam-metoden brukes.

Tiltak mot spam

Når en e-post adresse først begynner å motta spam, er det praktisk talt umulig å bli kvitt problemet totalt, men her er en liste over en rekke tiltak som kan begrense omfanget. Ikke alle metodene er like effektive, men en kombinasjon av flere metoder kan redusere problemet på sikt.

  • Skaff deg ny e-post adresse
    Dette er den mest effektive metoden i kampen mot spam, men pass på å ikke registrere adressen på Internett. Ikke bruk adressen på nyhetsgrupper og ikke bruk adressen for å registere deg på diverse meldingstjenester på websider.

    Når spammere først finner e-post din adresse din, er det svært vanskelig eller umulig å "renvaske" adressen.

    Bruk gjerne alternativ e-post adresse for diverse meldingsskjemaer på usikre eller tvilsomme websider, og i nyhetsgrupper.

    Det finnes veldig mange tilbud om gratis e-postkontoer, her er noen eksempler: Hotmail.com. Yahoo.com. Start.no.

  • Unngå å registrere adressen på Internett
    Unngå å skrive inn din e-post adresse i mer eller mindre tilfeldige skjemaer du finner på Internett. Gjør dette kun når aktøren virker seriøs. Du vil finne mange skjemaer på Internett som ber deg om å sende din e-postadresse. En del slike skjemaer er kun satt opp til å lure brukere til å oppgi sin e-post adresse, slik at de kan sende deg reklame.

  • Bruk en lang e-post adresse
    Undersøkelser har vist at korte e-post adresser er ofte mer utsatt for spam enn lange e-postadresser. Når adressen er kort, er det lettere å gjette på den riktige adressen.

  • Ikke send svar tilbake
    Hvis du får spam, bør du ikke sende svar tilbake. Du blir gjerne oppfordret til å sende svar for å fjerne deg fra en liste. Dette er som regel bare for å lurer deg. Det du oppnår er å bekrefte at din e-post adresse er ekte og du får ennå mer spam.

    Enkelte brukere har motsatt erfaring, det vil si at det hjelper å sende et svar for å fjerne adressen fra en liste, men det er kun et mindretall brukere som har denne erfaringen.

  • Kamufler din e-post adresse
    Når du skriver e-post adressen din i din hjemmeside eller en annen webside, kan du kamuflere den på forskjellige måter, slik at adressen ikke finnes av spammere:

    • Skriv adressen på en kryptisk måte
      Skriv for eksempel navn alfa online punktum no istedet for navn@online.no, eller på en annen måte unngå å skrive adressen korrekt.

    • Bruk ASCII-koder
      Eksemplet navn@online.no ser slik ut med ASCII-koder (tegnene skal være på én linje uten mellomrom):

      navn@
      onlin&e
      

      Du finner en komplett liste på vår liste over ASCII-koder.

      Problemet med denne metoden er at spammere finner på stadig nye metoder for å lure kamuflerte adresser, så kamuflering er nok ikke 100% sikker lenger, dessverre.

  • Bruk filter
    Bruk et filter i ditt e-postprogram. Du kan definere meldingsregler for meldinger som skal filtreres ut.

    Dette er nok per i dag den beste måten å redusere spam på, for de som får store mengder med spam, slik at problemet går an å leve med. Ulempen med spam-filter er at det kan være vanskelig å unngå å filtrere bort normal e-post, det vil si e-post som er ikke spam.

    For et menneske er det i utgangspunktet forholdsvis lett å gjenkjenne spam, man trenger gjerne kun et kjapt blikk på subjekt eller hoveddelen (body), så ser man med en gang om en melding er spam eller ikke. Men dette er jo svært tungvint, hvis det er kanskje snakk om flere hundre meldinger per dag. Dessuten er spammere blitt mer oppfinnsomme med å sende meldinger som ser svært fristende ut, og den siste farlige trenden er å sende meldinger som er på andre språk enn engelsk, også på norsk. Da blir det fristende for mange å åpne meldingen.

    Scoring Content-Based filtre
    Dette er enkle filtre som leter etter spesifikke ord og uttrykk i en melding, og bruker dette for å avgjøre om en melding er spam eller ikke. Denne type manuelle analyser har store begrensninger, blant annet fordi den trenger masse meldinger for å kunne få et grunnlag til å gi riktig analyse om en melding er spam eller ikke.

    Bayesian filtre
    Bygger på samme metode som "content-based" filter, men gjør dette på en mer dynamisk og effektiv måte. Det handler om å analysere en melding, og regne ut sannsynligheten for at meldingen er spam eller ikke spam, basert på det filteret har "lært" etter analyse av tidligere meldinger (spam og ikke spam).

    Bayesian er et filter som er i utgangspuntet basert på "scoring content", men er mye mer effektivt og dynamisk. Slike filtre bygger opp sine egne lister som danner grunnlaget for å kunne regne ut sannsynligheten for at en melding er spam eller ikke. Bayesian er mer dynamiske enn vanlige "scoring content" spam-filtre. De kan tilpasse seg og trenes opp slik at de kan på en bedre måte gjenkjenne spam.

    Ingen metoder er perfekte. Hvis man for eksempel får en spam-melding som ligner veldig på en normal melding, da får Bayesian-filteret feil trening (opplæring).

    Enkelte spam-filtre
    En del e-post programmer har innebygde spam-filtre (meldingsregler) og det finnes også programmer som kan brukes til å filtrere vekk spam.

    • Outlook Express:

      Verktøy, Meldingsregler, e-post

    • Eudora:
      Du må først åpne en spesifikk spam-melding ved å dobbelklikke på meldingen, og bruke så kriterier i meldingen for en ny meldingsregel:

      Special, Make Filter

    • MailWasher
      Dette er et gratisprogram som gir deg oversikt over e-postmeldinger på serveren før meldingene sendes videre til din datamaskin. Med MailWasher har du muligheten å slette meldinger, før du laster dem ned på din datamaskin. Du finner mer informasjon finner du på MailWasher.net.

    • Spamassassin
      Filter for UNIX og Windows. Et filter som er basert på både analyse av ord i e-post meldinger og på brukere og domener som er på svarteliste. Du finner mer informasjon på Spamassassin.org.

      Spamassassin er jeg utgangspunkt basert på programmeringsspråket perl, men det finnes e-post programmer som bruker Spamassassin, for eksempel SpamNix for Eudora.

    Flere spam-filter alternativer

Er angrep beste forsvaret?

Noen antispam-programmer har mulighet til å "bounce" uønsket e-post, det vil si sende meldingene tilbake i retur. Dette høres kanskje ut som et godt alternativ, men denne måten å bekjempe spam på har en stor ulempe, nemlig å øke Internett-traffikken til det dobbelte. Dette er derfor et svært dårlig alternativ og løser ikke noe problem.

E-post header

En e-postmelding består i utgangspunktet av to deler:

  • Body - en hoveddel hvor selve meldingen er skrevet.
  • Header - hodet inneholder diverse teknisk informasjon om meldinge.

Informasjon fra headeren kan brukes til å finne ut hvor en melding komme ifra.

Det du kan se etter er IP-adressen til avsender, for eksempel på dette formatet:

Received: from syselog.fr (pD9EBD3F5.dip.t-dialin.net [217.235.211.245]

Denne meldingen kommer altså fra syselog.fr som har IP-adressen 217.235.211.245.

Når du har funnet IP-adressen i headeren, kan du søke etter informasjonen som tilhører denne adressen.
Skriv inn IP-adressen i søkeboksen og klikk på søk (søketjenesten leveres av ripe.net):

Det bør påpekes at en avsenderadresse ikke alltid er "riktig" adresse. Det går nemlig an å forfalske en slik adresse. En spam melding kan for eksempel sendes fra en PC som er blitt "kidnappet" av spammere. Da er avsender i utgangspunktet uskyldig, og dermed er det meget vanskelig å spore synderen. Dette kan for eksempel gjøres med en trojansk hest som tar over en annen PC og sender ufrivillig ut DoS-angrep, det vil si ukontrollert strøm av meldinger (spam) til andre PC-er. For å unngå at dette skjer din PC, bør du installere både antivirus program og brannmur i din PC, se vår datavirus-guide.

Header-informasjon finnes på ulike måter avhengi av e-postprogram du bruker:

  • Outlook Expres

    Fil, Egenskaper, Detaljer

  • Outlook
    Dobbelklikk på meldingen.

    View, Options

  • Eudora
    Dobbelklikk på en melding og klikk på BLAH-knappen. Dette er en knapp som kan være vanskelig å få øye på, men knappen ligger direkte over meldingen, når du har åpnet meldingen. Hold musepekeren over knappen uten å klikke på den, da vil det stå "Show All Headers" i et lite vindu.

Går det an å klage på spam?

Det finnes en rekke nettsteder som mottar rapporter om spam. Et eksempel er spamcop.net som driver en svarteliste over de som sender spam.

Du kan klage til forbrukerombudet, hvis du får spam fra Norge. En del bedrifter bruker dessverre spam som en del av sin markedsføring.

Et alternativ er å sende klage til abuse-avdeling (abuse@navn_på_leverandør.no) hos Internett-leverandøren til den som sender spam. Dette er ofte problematisk fordi avsender av spam er enten falsk, anonym eller rett og slett sender spam selv.

Er spam lovlig?

Ifølge den norske markedsføringsloven er det ulovlig å sende uønsket e-post til privatpersoner, se lovdata.no, § 2b og § 2c.

Langsiktig bekjempelse av spam

Utgangspunktet for spammere er at det er tilnærmet gratis å sende ut masse-e-post. Dersom det finnes måter å gjøre spam ulønnsomt, vil dette trolig bremse utviklingen.

Samferdselsminister Torild Skogsholm, innkalte i august 2003 til et møte om bekjempelse av uønsket e-post, se odin.dep.no. Resultatet av dette møtet ble ti råd som kan leses på odin.dep.no. Men dette gjelder kun Norge, spam er et globalt problem, og det vil trolig ta lang tid å snu utviklingen.

Konklusjon

Den mest effektive løsningen mot spam er å skaffe seg ny e-postadresse, men da bør du være veldig forsiktig med å ikke spre adressen på Internett. Ikke bruk adressen når du skal bruke diverse meldingstjenster, med mindre du er sikker på at aktøren er seriøs. Bruk en annen e-post adresse for slike meldingstjeneter.

Har du først mottatt spam til en bestemt e-post adresse, er det svært vanskelig å bli kvitt spam. Problemet ruller nemlig på seg som en snøball.

De som mottar relativt få meldinger med spam daglig, er det helt klart enklest å bare slette alle spam-meldinger med en gang du mottar dem. Da slipper du å kaste bort tid på dette, og du slipper også å bruke tid på å justere spam-filter.

Spam-problemet øker dessverre stadig i omfang. Hvis antall spam-meldinger er blitt såpass stort at du bruker for mye tid på å slette meldingene, finnes det ingen enkel løsning. I slike tilfeller bør du bruke spam-filter.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen