Se Falcon Heavy bli skutt opp i videoen over.

SpaceX og Falcon Heavy er historiske - kraftigste rakett i luften siden månelandingene

... og rakettboosterne landet trygt kort tid etter oppskyting.

Falcon Heavy er navnet på den 70 meter høye raketten ble skutt opp i kveld fra Cape Canaveral i Florida. Oppskytingen gikk i gang litt forsinket, men forløp ellers uten problemer. Og boosterne – altså rakettene på hver side av den høyere senterraketten – nærmest simultanlandet få øyeblikk senere.

Se oppskytingen gå igang i videoen øverst i saken.

Senterraketten skulle etter planen lande på en havgående lekter kort tid etter, men denne nådde dessverre aldri målet.

Likevel må denne testoppskytingen av Falcon Heavy regnes som vellykket, og dermed er både raketten og SpaceX historiske. Det har ikke blitt skutt opp så kraftige raketter med plass til så stor nyttelast på 45 år.

De eldre Saturn V-rakettene som tok amerikanerne til månen på 60- og 70-tallet var enda større og sterkere. Først når NASAs planlagte oppskyting av Vulcan-raketten går av stabelen - kanskje i desember til neste år - får vi se en rakett som både er større og kraftigere enn de gamle månerakettene.

Det var lenge noe usikkerhet om raketten ville bli skutt opp. Gjentatte forsinkelser i et allerede magert oppskytingsvindu gjorde at tidspunktet ble forskjøvet flere ganger. Men til slutt gikk raketten over på automatisk nedtelling og ble fylt opp med drivstoff. 

 

Tøysete nyttelast

Falcon Heavy er altså ikke like stor som de gamle Saturn V-rakettene, men er likevel langt fra noen svekling. Den er designet for å kunne få mennesker og nyttelast i bane; potensielt til Månen eller hele veien til Mars. Den skal faktisk kunne få med seg hele 16 800 kilo på en slik ferd mot den røde planeten.

Men da testoppskytingen gikk av stabelen tidligere i kveld, var det Elon Musks personlige Tesla Roadster som hadde funnet veien til nesen på raketten.

Siden dette var den første prøveoppskytingen av Falcon Heavy, visste jo ingen hvordan det ville gå, og SpaceX-eieren twitret i fjor om at raketten kom til å få den mest tøysete nyttelasten de kom på.

 

Teslaen vil imidlertid ikke finne veien til Mars denne gangen. I stedet ender den, hvis alt går bra, opp i en bane rundt solen. Elon Musk var visstnok opprinnelig fornøyd så lenge raketten kom seg langt nok unna oppskytingsplattformen til å ikke ødelegge den. Men det gikk altså langt bedre enn han hadde fryktet.

Skulle tatt av for fem år siden

Raketten skulle egentlig tatt av allerede i 2013, men siden den gang har mye blitt endret. Musk selv har påpekt at selv om de bruker maskinvare de allerede vet virker, endrer mye seg når man kobler sammen tre stykker av dem. Utsettelsene har fortsatt hele veien fra Falcon Heavy først ble påtenkt. I fjor vår skulle raketten skytes opp i november. Det skjedde ikke. I stedet skulle rakettmotorene testes i desember - også det med flere utsettelser.

Men i kveld gikk i hvert fall selve oppskytingen helt på skinner.

Gjenbruksraketten

Etter litt knall og fall i begynnelsen fikk SpaceX til å lande de brukte rakettene sine, og nå er vellykkede landinger nesten blitt rutine. I så stor grad at da en rakett de ikke skulle ta vare på nylig kom ned igjen, overlevde den en landing i vann og fløt rundt som en kork, fremfor å synke i mange biter. Slik man hadde regnet med at den skulle. Egentlig skulle den bare teste en kraftig nedbremsingsteknikk før potensielle landinger på droneskip.

To av booster-rakettene i Falcon Heavy har allerede vært i rommet og landet trygt på jorda igjen. Og alle tre delene er utstyrt for å forsøke samme type landing igjen. SpaceX har bekreftet at de vil forsøke å lande alle tre delene. De to «veteranene» er tenkt å lande på landjorda, mens SpaceX har sendt ut droneskipet «Of Course I Still Love You» for å ta imot den midterste delen av raketten.

Selv om rakettlandinger er noe SpaceX begynner å få rimelig god kontroll på har de aldri forsøkt å lande tre samtidig før. Gitt kompleksiteten til hele testoppskytingen vil tre vellykkede, samtidige rakettlandinger kunne bli prikken over i-en for selskapet i kveld.

Størst av de private romprosjektene

I disse dager skjer det mye med privat romfart, og Elon Musk er ikke den eneste teknorikingen som har kastet seg inn på dette området.

Amazon-sjefen Jeff Bezos skyter opp sine egne raketter, undernavnet Blue Origin. Prosjektet handlet i utgangspunktet mest om å gjøre romfart (enklere) tilgjengelig for privatpersoner. New Shepard-rakettene deres var ikke engang tenkt å nå tilstrekkelig høyde for å sette noe i bane. Men fokuset er flyttet en smule, og selskapet jobber nå med å få klar sin egen oppskytingsplattform. De fungerer også som underleverandør for andre romselskaper, så som United Launch Alliance (ULA).

Også Bezos og Blue Origin lander rakettene sine etter bruk, om enn ikke på fjernstyrte droneskip midt uti havet.

Karbonfiberrakett

En annen rakett som stadig får oppmerksomhet er New Zealandske Electron som skytes opp av Rocket Labs. Den er knøttliten sammenliknet med SpaceX-rakettene, med sine 17 meters høyde. Men den tar igjen det tapte på å være svært avansert; den er bygget i karbonfiber og er verdens første rakett med elektrisk drivstoffpumpe.

Det er kun et par knappe uker siden Electron for første gang kom seg opp til riktig høyde og i prosessen fikk satt ut tre småsatellitter, såkalte CubeSats. Electron kan bare frakte inntil 225 kilo. Til sammenlikning kan SpaceX' Falcon 9 frakte nesten 30 tonn.

United Launch Alliance er et samarbeid mellom Boeings romgren og Lockheed Martin. Det samarbeidet har vart siden siden 2006 og de har allerede flere raketter under Delta-navnet i tillegg til Atlas V. Men det knyttes spenning til den nye Vulcan-raketten som er ventet å ta av en gang i løpet av det kommende tiåret. Også Vulcan kan frakte mindre enn Falcon 9, og betydelig mindre enn Falcon Heavy.

NASA på sin side jobber med prosjektet Space Launch System som vil bli enda større og kraftigere enn Saturn V-rakettene. Foreløpig er det ventet at SLS-rakettene første gang vil fly i midten av desember i 2019.

Kappløp mot Mars - og mot romstasjonen

Inntil den tid vil imidlertid Falcon Heavy være den kraftigste raketten som har vært i drift siden de gamle månerakettene. Og ambisjonene er på ingen måte små. Elon Musk har vært tydelig på at Mars er målet. I mellomtiden mates rakettene med kommersielle oppdrag i form av forsyninger til Den internasjonale romstasjonen og oppskyting av satellitter.

Forsyningene til romstasjonen gjøres med et fartøy SpaceX kaller Dragon. Det første private fartøyet som har gjort denne jobben. Så langt har den blitt gjort av romfergene, før de ble pensjonert, og av russiske Soyuz-fartøy.

Et annet av årets store mål for SpaceX er å få Dragon 2, også kjent som Crew Dragon, godkjent for å kunne fly passasjerer. Det har ligget en anelse hastverk i luften for å få i gang amerikanske alternativ til de russiske Soyuz-fartøyene, som siden romfergen ble pensjonert har vært alene om å ta seg av passasjertrafikk til og fra romstasjonen. Planen er at Space X og United Launch Aliance skal kunne ta seg av dette, men foreløpig har ingen av dem godkjenningene som skal til.

Aller først er det i hvert fall duket for den største rakettoppskytingen på veldig mange år. Forutsatt at alt går som planlagt.

Det er svært vanlig at alt fra vær til tekniske problemer og usikkerhetsmomenter fører til avbrutte oppskytinger, såkalte «scrubs». Men enn så lenge er siste tweet fra Elon Musk at alt ser bra ut, og det er jo på Twitter det skjer for tiden.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen