Spår tradisjonelle butikkers død

Det viser en undersøkelse Opinion har gjort for nettbutikken MPX.no. Den viser at ni av ti nordmenn over 15 år har handlet varer og tjenester på Internett det siste året, og at alle vil handle like mye eller mer i året som kommer.

- Aldri tidligere har så mange nordmenn fortalt om sine handlevaner på Internett i en undersøkelse. Rapporten er dårlig nytt for tradisjonelle butikker i handlegater og på kjøpesentre. Den varslede veksten i netthandelen fremover vil resultere i en langsom død for de tradisjonelle butikkene innenfor en lang rekke varekategorier, sier administrerende direktør Ola Gaute Aas Askheim i Opinion, som har ledet undersøkelsen.

Undersøkelsen viser også at nordmenn foretrekker å handle i norske nettbutikker er de store vinnerne blant norske nettkunder, og enklere handel oppgis som hovedårsaken til at stadig flere velger nettshopping.

- Vi er overrasket over at pris ikke spiller større rolle når folk handler på nettet, sier daglig leder i MPX.no, Stian Gabrielsen, til Teknofil.no.



- Tvert imot ser vi at hele brukeropplevelsen – at det er trygt, enkelt og oversiktelig å handle – gjør at stadig flere velger å droppe tradisjonelle butikkbesøk i nærmiljøet, sier Gabrielsen.

Nettbutikkene kan også skilte med suverent mest fornøyde kunder. Hele åtte av ti sier de er svært fornøyde eller ganske godt fornøyd med sin siste handel, og tilfredsheten øker med økt inntekt og utdanning.



- Dette er en enestående andel fornøyde kunder, som overrasket. Skulle jeg tippet på forhånd hadde jeg trodd en andel fornøyde kunder på maksimalt 20 prosent. Det er få om noen tradisjonelle butikker som kan skilte med slike tall, sier Ola Gaute Aas Askheim i Opinion.

Hele ni av ti nordmenn over 15 år har handlet på nett siste året, og i gjennomsnitt kjøper vi 6,7 ulike typer varer. Mest populært er billetter til kulturopplevelser, som 78 prosent har handlet, reiser er på andreplass med 77 prosent og data og forbrukerelektronikk tar tredjeplassen – det har 68 prosent av de spurte kjøpt på nett siste året.



De tradisjonelle kjønnsforskjellene er nå nærmest borte på nettet. Kvinner handler mer på nett, mens menn handler oftere. Det er heller ingen forskjeller på hvordan kvinner og menn svarer på spørsmål om egen internettkompetanse og om det er trygt å handle på nett. I stedet går det digitale klasseskillet på alder. De over femti år handler mindre på nett og er generelt mer skeptiske til nettshopping generelt.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen