Spår hardere tider for Blackberry

Research In Motion:

Det kanadiske selskapet Research In Motion står bak de e-postfokuserte Blackberry-telefonene, som også har blitt dagligskue her til lands.

Selskapet fokuserer hovedsaklig på bedriftsbrukere med store krav til data og e-post, og har i disse dager Blackberry Bold som sin fremste telefon i det norske markedet.

Les test av Blackberry Bold her »

Research In Motion:

Det kanadiske selskapet Research In Motion står bak de e-postfokuserte Blackberry-telefonene, som også har blitt dagligskue her til lands.

Selskapet fokuserer hovedsaklig på bedriftsbrukere med store krav til data og e-post, og har i disse dager Blackberry Bold som sin fremste telefon i det norske markedet.

Les test av Blackberry Bold her »

Mobilprodusentene har det ikke akkurat fett om dagen. Mens Motorola og Sony Ericsson sliter stort, opplever alle en svikt i inntjeningen. Nå må også RIM stille seg i køen av produsenter som melder om salgsnedgang og hardere tider.

Ikke bare jubel hos RIM om dagen. (Foto: RIM)
Ikke bare jubel hos RIM om dagen. (Foto: RIM)

Nedjusterer prognosene

I en overraskende kunngjørelse tirsdag gjorde selskapet klart at de ikke ville nå sine egne mål på omsetning. Mens analytikere til nå har ventet at omsetningen skulle ligge på mellom 20 og 23 milliarder kroner for tredje kvartal i år, varsler nå RIM at det i beste fall vil ligge like under 20 millarder kroner. Det gir en langt lavere inntjening per aksje, siden fallet vil kunne påvirke resultatet kraftig.

RIM nedjusterer også målet om å få 2,9 millioner nye kunder i løpet av kvartalet. I stedet tror selskapet at det vil helle mot 2,6 millioner nye kunder. I prosent har selskapet solgt 10 prosent færre telefoner enn forventet.

Sliter ikke

Det er dermed ikke sagt at RIM på noen som helst måte sliter. Økningen i kundemasse i tredje kvartal ligger fortsatt hele 57 prosent over tallet for samme kvartal i fjor, og selskapet er heldig som tross alt tjener penger i nedgangstidene. Dette skyldes i stor grad at selskapet også har begitt seg inn på privatmarkedet, utover bedriftskundemarkedet som er selskapets hovedkundebase.

Men analytikere spår hardere tider også for RIM.

– Siden RIM har gått inn på forbrukermarkedet, vil de oppleve en nedgang i inntjeningen som følge av lavere forbruk blant folk, sier First Analysis Securities Corp-analytiker Scott Pope til Reuters.

(Kilde: Moconews)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen