Sosial – med mobilen

Nordmenn er flittige brukere av sosiale medier, og flere og flere tar mobilen i bruk når for eksempel Facebook-profilen skal sjekkes, viser en landsdekkende undersøkelse som Infact har utført for mobilselskapet Chess.

Seks av ti nordmenn bruker mobilen til å sjekke Facebook eller Twitter, og de unge skiller seg ut som de ivrigste brukerne. I aldersgruppen 18 til 24 år, er hele tre av fire aktive på sosiale medier via mobilen.

De unge leder an

Mobilen har blitt et mer og mer vanlig verktøy for å komme på nett, ifølge markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

– Dette ser vi ikke bare på sosiale medier. Flere og flere leser mail, sjekker nyheter og holder seg generelt oppdatert via mobilen. Og som vanlig er det de unge som leder an. Men undersøkelsen viser også at den eldre garde følger godt med i trendene, sier Alvær til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ikke bare for menn

Østlandsområdet og Midt-Norge har de ivrigste mobilbrukerne på sosiale medier. Her er tre av fire på Facebook eller Twitter med mobilen.

I Nord-Norge er trenden motsatt – hele seks av ti nordlendinger sier at de aldri besøker sosiale medier på denne måten.

Vestlendingene og sørlendingene er heller ikke veldig ivrige. I begge disse landsdelene ligger bruken rundt femti prosent.

Når det gjelder kjønn, avslører undersøkelsen liten variasjon.

– Dette stemmer godt med våre egne erfaringer. Mobilen er ikke lenger en teknologisk dings som menn liker å leke seg med, men en hverdagslig bruksgjenstand som alle etter hvert er fortrolig med, avslutter sier Jarle Alvær. (ANB)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen