Sony WH-1000XM3 har spektakulær støykansellering, men håndterer tilsynelatende ikke kulde like godt. Nå har Sony kommet med en midlertidig løsning.
Sony WH-1000XM3 har spektakulær støykansellering, men håndterer tilsynelatende ikke kulde like godt. Nå har Sony kommet med en midlertidig løsning. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Sonys løsning på hodetelefon-problemene: Skru dem av og på

Annonsør­innhold
Les hele saken »

«Skru dem av og på.»

Det er Sonys foreløpige forslag til løsning på problemene med flaggskipet WH-1000XM3, som vi skrev om tidligere denne måneden

Saken handlet om at enkelte utgaver av Sonys siste støydempende hodetelefoner, Sony WH-1000XM3, har store problemer når det er kaldt ute. Berøringsflaten på siden av øreklokkene registrerer «falske» kommandoer som får volumet til å gå opp og ned, aktiverer taleassistenten i hytt og pine og hopper frem og tilbake mellom låter.

Siden sist vi skrev om saken har vi her i redaksjonen også opplevd problemer med det ene XM3-eksemplaret vi har hatt til test. 

Anerkjenner problemene 

Sony meldte den gang at de gjennomgikk rapportene fra de forbrukerne som har meldt inn problemer med høyeste prioritet, men at de utover det ikke hadde noe å si. Nå har Sony sentralt kommet med en melding hvor de anerkjenner at hodetelefonene har et problem. 

– Vi har nylig blitt gjort kjent med at våre WH-1000XM3-hodetelefoner iblant kan utvise uforutsigbar oppførsel når de blir utsatt for brå og markante temperaturendringer. Som et resultat kan du ha opplevd symptomer som plutselige volumendringer eller bytte av låter, skriver Sony. 

Løsning: Skru av og på 

Selskapet skriver at selv om hodetelefonene tilfredsstiller alle nødvendige kvalitetsstandarder, skjønner de at oppførselen er plagsom for kundene. De lanserer derfor en midlertidig løsning. 

– Skru hodetelefonene av og på igjen. Denne enkle handlingen resetter enkelte parametre i enheten og vil løse den uforutsigbare oppførselen, skriver Sony på eget nettsted, og ber i samme vending kundene om å bokmerke siden eller installere selskapets Support by Sony-app for potensielle oppdateringer. 

Tek.no har vært i kontakt med Sonys norske PR-byrå om saken. De sier at Sony Nordic ikke har anledning til å komme med flere kommentarer utover uttalelsen fra Sony sentralt. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen