Sony Ericssons nedtur

Sony Ericsson har på få år gått fra å være meget sterk i det europeiske markedet, til å gi markedslederrollen til Nokia. Amerikanske analytikere skylder på for ensidig fokus på nord-europeisk marked, samt manglende evne til fornying når det gjelder mobilprodusentens nye modeller. Suksessen har rett og slett blitt en sovepute for Sony Ericsson.

Nokia tilbake
Nokia hadde et stort forsprang på Ericsson for endel år siden, men etter at Sony og Ericsson slo sine krefter sammen, skjøt produktutvikling og salg fart. I et par år spiste svenskene kirsebær med de største konkurrentene, men finnene er ikke kjent for å gi seg uten kamp. Samtidig har også både HTC, Samsung og LG vunnet frem med stadig nye og interessante modelller.

Walkman-suksess
En av mobilingrediensene Sony Ericsson gjorde suksess med var å videreføre den tunge merkevaren "Walkman" fra Sony til sine telefoner. Analytikere sier imidlertid nå at selskapet ikke har vært flinke nok til å føre dette videre til nye og spennende produkter. Ifølge Business Week begynner analytikere å sammeligne Sony Ericsson med den pågående krisen i Motorola.

Det analytikere nå mener har vært Sony Ericssons største problem er produkttilpassing i forhold til forskjellige markeder, og at de aller fleste mobilene er tilpasset et europeisk brukermønster, noe som ikke nødvendigvis er likt over hele kloden i disse dager.


Deler av nedturen for Sony Ericsson skyldes på for ensidig satsing på det europeiske markedet.

Satser mest i dårlig marked
Hovedproblemet for Sony Ericsson er hvor de har lagt mesteparten av sine ressurser på å nå brukere, og utviklingen av dette vest-europeiske markedet. For første gang siden 2001 har mobilsalget gått ned totalt sett i Europa, og Sony Ericsson kunne skilte med 64 prosent vekst i fjor, mens i år er veksten nede i 2 prosent på global basis. Salget forsetter også og synke i hurtig tempo. Dette igjen har redusert produsentens markedsandel fra 10 prosent til 8 prosent, og de faller ned til femteplass i konkurranse med de andre produsentene. Nokia, Samsung, Motorola og LG ligger nå godt foran.

- Det europeiske markedet er globalt sett det vanskeligste akkurat nå, og vi kommer til å se fall i antall solgte enheter og inntjening i årene som kommer, sier analytikerne hos Allianz SE.

Svak på billig
Den eneste delen av mobilmarkedet som er i markant vekst i disse dager, er mobiler på laveste skala i forhold til pris. Her har Sony Ericsson også havnet på bakbeina i forhold til markedsleder Nokia. Sony Ericsson har få telefoner rettet mot denne brukergruppen, men har nå inngått et samarbeid med franske Sagem for å starte produksjon av billigmobiler. De første fruktene av dette samarbeidet vil være klare til høsten.

Alt er imidlertid ikke mørkt for Sony Ericsson. Til tross for fallende salg i Europa, Asia og Afrika, ser man en vekst i USA, gjennom samarbeidet med AT&T. Sony Ericsson har også fått et ben inn i det sør-amerikanske markedet, som er i rask vekst, og hvis samarbeidet med Sagem på lavprismodeller lykkes kan dette vise seg å være gull verdt for svensk-japanerne.

Sony Ericsson i Norge vil ikke kommentere saken før tallene for andre kvartal 2008 er ferdigstilte.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen