Sony Ericsson til værs

Sony Ericsson har øker sin globale markedsandel, og har kunnet presentere svært gode salgstall for de siste tre kvartalene.Norge har vært en av kronjuvelene til selskapet og salgstall fra i sommer viste at Sony Ericsson tok fullstendig knockout på sin finske erkerival Nokia med en markedsandel på 50 prosent. Nå tyder alt på at Sverige følger trenden.

Tallene for det svenske markedet viser at Sony Ericsson har en markedsandel på 44 prosent, mens Nokia har en betydelig mindre andel på 31 prosent. I samme periode i fjor var forholdet et annet, da hadde Nokia en markedsandel på 51 prosent mens Sony Ericsson måtte innfinne seg med 31 prosent.

Salgstallene for august i år viser dermed at våre brødre i øst i økende grad foretrekker Sony Ericsson fremfor Nokia. Tallene, som er utarbeidet av analysebyrået Growth From Knowledge, viser klart at styrkeforholdet er endret i det svenske markedet, som Nokia lenge har hatt total kontroll over.

En annen interessant detalj er at Sony Ericsson er enerådende på kameratelefonfronten. Her har selskapet en markedsandel på 55 prosent av markedet mot 18 prosent for Nokia hos søta bror.

Koreanerne kommer
Litt i skyggen av kampen om førsteplassen kan vi se en annen stor endring. Samsung og LG har fått i løpet av de to siste årene har fått en stødig posisjon i det nordiske markedet. Samsung, som ifølge egne tall hadde en markedsandel på 6 prosent på det svenske markedet i 2003, har nå styrket seg betraktelig og forsyner seg grådig med en tiendedel av kaken.

LG øker ikke nevneverdig og fortsetter å være en liten aktør på markedet. Dette behøver ikke vare evig - selskapet har flere interessante modeller i ermet for tiden fremover.

Svensk-asiatisk dominanse?
Tar vi Sony Ericssons vekst i Norden i betraktning, er fremtiden lys for det svensk-japanske samarbeidet. Sverige og Norge er foregangsland på mobilfronten, og endringer i markedet vises gjerne tidligere her enn i andre deler av verden.

Sony Ericsson skal allikevel ikke la champagne-korkene fly i taket helt uten videre. Tallene for salget av 3G-telefoner er enda ikke ferdig analysert, og kan bety en store endringer i tallene som ble presentert i dag. Konkurransen tilspisser seg også i stor grad, og skal Sony Ericsson holde posisjonen som markedsleder må selskapet vise kontinuitet i porteføljen.

Mer om Sony Ericssons vekst i det norske markedet finner du i artikkelen 'SE kaprer Norge'.

Markedsandelene på det svenske mobilmarkedet i august i år:

  • Sony Ericsson 44 prosent
  • Nokia 31 prosent
  • Siemens 10 prosent
  • Samsung 10 prosent
  • Motorola 2 prosent
  • LG 2 prosent

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen