Sony Ericsson sliter i Europa

Europeere vil ha færre proffmobiler som for eksempel Sony Ericsson P1i.
Europeere vil ha færre proffmobiler som for eksempel Sony Ericsson P1i.

Sony Ericsson tror de kommer til å selge færre telefoner enn tidligere. Mens de i 2007 hadde en vekst på 14 prosent, regner selskapet med en vekst på 10 prosent i 2008.

Veksten regner de med at vil komme hovedsaklig i nye markeder, som India og Afrika.

Sony Ericsson regner altså ikke med noen økning i Europa i år. I første kvartal gikk selskapets inntjening markant ned på grunn av mindre salg i markedet for høysegmenttelefoner, som for eksempel Sony Ericsson P1i.

Les mer om Sony Ericsson dårlige tall for første kvartal »

Grunnen til at det selges færre dyre og lukrative telefoner i Europa er trolig at markedet nærmer seg et metningspunkt. Derfor satser nå alle mobilprodusentene på de nye markedene i utviklingsland.

121 millioner ned

Selskapets netto avkastning falt for øvrig med hele 48 prosent fra 254 millioner euro til 133 millioner euro forrige kvartal sammenligent med samme kvartal 2007. Svakt salg i høysegmentet og investeringer i nye markeder må ta mye av skylden, skirver Dow Jones Newswire.

Sony Ericsson solgte til sammen 22 millioner telefoner i første kvartal 2008. Markedsandelen falt samtidig litt, fra ni til åtte prosent.

Likevel gjorde Sony Ericsson det totalt sett veldig bra i 2007. Da solgte de mer enn 100 millioner telefoner, og satt igjen med en fortjeneste å 501 millioner euro. Dette var mer enn forventet.

(Kilder: cellular-news.com)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen