Det er nok ikke like lystig i Sony Ericsson om dagen. (Foto: Sony Ericsson)

Sony Ericsson mot stupet

Nedgang i markedsandeler, store underskudd, tap av fjerdeplassen blant verdens største mobilprodusenter. Problemene står i kø for den svenskjapanske mobilprodusenten Sony Ericsson, og selskapet har foreløpig ingen tydelig løsning.

– Samarbeid eller brudd

Lite fornøyd: Sir Howard Stringer, toppsjef i Sony. (Foto: Robert Scoble/Wikipedia)
Lite fornøyd: Sir Howard Stringer, toppsjef i Sony. (Foto: Robert Scoble/Wikipedia)

Nå verserer ryktene om at Sony har sett seg lei mobilselskapets problemer og ønsker resultater. I verste fall ser Sony for seg å begrense eller til og med avslutte samarbeidet med Sony, dersom ikke resultatene bedrer seg. Så langt i år har Sonys overskuddsprognoser blitt senket med 17 prosent som følge av problemene.

I et intervju med den tyske storavisen Die Welt gjengitt av Reuters sier den toppsjefen i Sony, Howard Stringer, følgende:

– Det har virkelig vært et tøft år, men å kjøpe ut én av partene er aldri en lett affære.

Utsagnet har på ingen måte stilnet ryktene, snarere tvert i mot. Flere medier mener Stringers uttalelse tyder på at et brudd kan være forestående dersom ikke selskapet kommer seg på rett kjøl i løpet av kort tid.

– Vi må samarbeide igjen slik vi gjorde for to år siden. Hvis ikke vil samarbeidet måtte finne sin egen løsning, sier Stringer.

Hvorfor?

Hva som har ført til kollapsen i markedsandel for Sony Ericsson er vanskelig å si, men tendensene har vært synlig lenge og trenden nedadgående. Allerede i fjor høst opplevde selskapet for første gang på flere år en nedgang i inntektene som følge av fall i gjennomsnittsprisen på hver solgte telefon.

Verst er imidlertid fallet i første kvartal i år, da selskapet rapporterte en svikt i fortjeneste på 98 prosent fra samme periode i fjor.

Etter dette har selskapet varslet oppsigelser og omstruktureringer, uten at dette har vist resultater for andre kvartal.

Hard konkurranse

Om problemene skyldes kun selskapet selv er vanskelig å si. Men i intervju med nettstedet IT Pro sier Matthew Costello til nettstedet at problemene vel også har med markedstendenser og en haltende økonomi å gjøre.

– Markedet er utvilsomt svært konkurranseutsatt, sier han. – I de siste seks månedene har vi fått merke tydelig at vi ikke har et klart og komplett tilbud i lavprissegmentet.

– Faller mellom to stoler

Costello får støtte fra analytikere, som også mener Sony Ericsson fort faller mellom to stoler i valget av ny telefon.

– Sony Ericsson er et svært sterkt merkenavn, tilsynelatende, sier Rob Bamforth, analytiker i Quocirca.

– Men med LG og Samsung som styrker seg både på design og maskinvare, og RIM Blackberry og Apple som nye, sterke utfordrere, sliter Sony Ericsson som merkenavn.

Costello er imidlertid optimist når det gjelder lavprissegmentet for Sony Ericssons del.

– Nedgangen i markedet kom ubeleilig med satsningen på våre lavpristelefoner, rettet mot vekstmarkeder som India og Kina. Men innen seks måneder vil dette bære frukter.

(Kilder: Wall Street Journal, Wikipedia)

Kommentarer (26)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen