TEST: Sony Cybershot DSC-T700
Test

Sony Cybershot DSC-T700

Introduksjon

Sony har gitt oss en rad av produkter vi bare måtte ha, fra 80-tallets Walkman til dagens spill og kameraer. Selv om Apple har tatt innpå de siste ti årene, ligger Sony fremdeles foran i sporet når det gjelder å tilby både mote og innovasjon, og det på nesten alle populærteknologiske områder. Når vi kjøper en Cyber-shot er det gjerne for å matche TV-spillet, mp3-spilleren, telefonen, Tv-en eller laptoppen. Og det er ikke umulig at det er en Sony artist, eller en Sony film som ruller over skjermen heller.

Nå lager Sony stort sett også bra gadgets, og de har vist seg seriøse på kamera, senest med foto-dedikerte VAIO-maskiner og dristige fremstøt på speilrefleksmarkedet. Dessuten har de klart å få markedsdominans også innen lagringsmedia, disse tilsynelatende generiske brikkene og diskene der alt spilles inn. I et Canon kompaktkamera kan du godt finne en Sony CCD-brikke under karosseriet. Derfor har man aldri kunnet avskrive Sony som gimmickmakere. Men det er interessant at en Cyber-shot får en til å tenke på telefon og MP3-spiller og ikke nødvendigvis kamera.

Smart blir vel stikkordet for Sony, på godt og vondt, og det blir betegnende for Cyber-shot T700 også. Det er ikke proppet med spesialfunksjoner, men som vi nevnte litt tidligere i høst har det 4 GB internminne, og denne gangen i et av markedets netteste kamerahus. Sony produserer dermed ikke bare sine egne memory sticks - nå utfordrer de minnekortet som gjeldende lagringsenhet, slik CD-en en gang utfordret disketten. CD-en var Sonys den og.

Les hele testen her.

Fysisk

Unikt Sony-hus med enkel, børstet og litt moden metall-finish. Skyvedekselet fungerer som det skal, men kunne gjerne hatt litt mer å sette fingrene i for lettere å få dratt det ned. Solid konstruert, også batteriluken er i metall. Objektiv på 35-140 mm (småbilde) med 3,5 som beste blender på vidvinkel - et kompromiss for en kompakt løsning. Heldigvis får du optisk bildestabilisator. 8,9 cm (3,5 tommer) skjerm med enestående oppløsning på 921 000-punkter. Generelt god og lyssterk, men også kameraets akilleshæl da den er sårbar for riper. Slapt batteri.

I bruk

T700 er en liten bildetank med internminne på hele 4 GB og plass til nesten 1000 bilder i høyoppløsning. Med stor skjerm og medfølgende program for nettpublisering er kameraet et lommealbum for venner både hjemme og ute på nettet. Sonys PMB-program eksisterer ikke for Mac = trekk i boka. Kameraet er nesten helt beroende på den berøringssensitive skjermen. Den er grei, men ikke blant de mest intuitive.

Bildekvalitet

Brukbar bildekvalitet. Litt blålilla bildestøy og relativt kraftig kromatisk feilbrytning. Sliter litt over gjennomsnittet ved høyere ISO.

Konklusjon

 

 


  - Fint utformet kamera - Ikke det enkleste i bruk
  - Stor, berøringssensitiv skjerm - Skjerm sårbar for riper
  - 4 GB internminne - fotoalbum i lomma - Bruker bare Memorystick Duo-kort
  - Tilrettelagt for bruk på nettet - Opplastingsprogram kun for Windows
  - Kompakt objektivkonstruksjon - Lett å fette til objektiv

 

Bildegallerier

Se bilder tatt med Sony Cyber-shot T700 i galleriet.

 

Fysisk


Kamerahus

Vurdering: karakter

Sony gikk rett til digitalt da de entret kamerascenen. Der var de riktig nok tidlig ute, med sin analoge Mavica still-video forbrukermodell i 1988 . Men at de ikke har noen tradisjon, eller sentimentalitet for filmkameraet, har nok bidratt til en mer leken utforming av dages digitale modeller. T700 er ikke noe unntak, der det viderefører den vertikale skyvedekseldesignen introdusert med DCS-T1 i 2003.

T700 måler 95x 16,4 x 59,4 mm og veier 160 gram med batteri, minnekort og stropp. Sony tar dermed opp slankekrigen med Casio og EX-10 , som ligger på 15 mm. Sony T700 trekker nok uansett det lengste strået da objektivet ikke medfører ekstra størrelse når kamera er i bruk. Da Sony har en helt unik design for sine kameraer er de egentlig litt vanskelig å sammenligne, men vi har i alle fall tatt med Casio Ex-10 videre i testen, som et eksempel på en annen, stilbevisst ultrakompakt modell med 10 megapiksler.

Vi fortsetter foran, der T700 kan minne litt om et sci-fi sigarettetui. Skyvedekselet som dekker objektivet når kameraet er av, har fått en maskulin, børsta metall-finish uten annet krimskrams enn Sonys logo. Løsningen er elegant, men gjør det litt ugreit å få fatt på dekselet når det skal skyves ned. Med dekselet nede er Carl Zeiss-objektivet bygget inn i huset helt til høyre, og der forblir det altså selv ved zooming. Blits sitter ca midt i.

Bak ser vi kun skjerm, og en antydning til et riflet tommelgrep til høyre for den. Alle funksjoner styres herfra, og alt som er igjen av knapper er en power-knapp, utløser, og tilbakespillingsknapp - plassert oppå kamerahuset. I tillegg til zoomspak som sitter på øverste hjørne. Men altså: der andre kameraer stort sett besitter noen betryggende gammeldagse knapper, får vi her kun Sonys tre-tommer å forholde oss til. Vi vender tilbake til skjermen litt lengre ned på siden, og når vi går gjennom bruken av kameraet neste side.

Som objekt er det ikke egentlig mye å kommentere på dette kameraet, og det er nok også poenget for Sony. Her skal det være minst mulig som tar oppmerksomheten vekk fra den enkle helheten. Det er solid konstruert i metall, med plastinnfatning rundt skjerm. Sony kjører åpen USB-utgang tilsvarende Casio Ex-10, mens batteriluke er helstøpt i metall. Stativfeste - også dette av metall - sitter ikke spesielt gunstig til, da du ikke får ut batteri eller minnekort uten å måtte ta kameraet av stativet. At festet sitter utenfor objektivets optiske akse er vel mindre viktig for kjøpere av T700.

Optikk

Vurdering:

Det er imponerende med et én cm dypt, 4x zoomobjektiv på 12 elementer som ikke stikker så mye som en millimeter ut av kameraprofilen. Ser vi på spesifikasjonene til Carl Zeiss-objektivet som er montert i Sony T700, så har det heller ikke spesielt god vidvinkel med 35 mm i småbildeverden. Der skiltes det med en største blender på kun 3,5. 2,8 er ganske standard i dag. Noe har altså måttet unngjelde for den ultra, ultrakompakte konstruksjonen. Du får riktig nok en brukbar tele på 140 mm, med ikke så dumme 4,6 i største blender, og vi gir Sony og Zeizz pluss for i det hele tatt å ha klart bragden å ikke kompromittere egenskapene enda mer.

De optiske kvalitetene ser vi på under siden for Bildekvalitet, men vi vil gjerne legge til at selve integreringen av objektivet i kamerahuset ikke er helt heldig, da det ytterste linseelementet ligger helt i flukt med overflaten, og dermed er sårbar for riper, og ikke minst fett fra fingre som dras over når dekselet åpnes. Den optiske bildestabilisatoren tester vi på neste side.

Skjerm og søker

Vurdering: karakter 4

Det mest fremtredende ved Sony T700 er en 8,9 cm (3,5 tommer), 921 000-punkters skjerm i widescreen format, og det er unikt. Som vi har nevnt er denne trykkfølsome skjermen også utgangspunktet for alle innstillinger på kameraet, og de skal komme tilbake til på litt senere i testen. Men det er jo verdt å huske på at dette opplegget også gjør kameraet spesielt sårbart for skade ved riper og støt mot skjerm. Det er ingen optisk søker her.

Rent lysmessig er skjermen meget god, med bra vinkelgjengivelse, og stilt til 16:9-opptak kommer den virkelig til i sitt element. Apropos opptak: Til tross for de høye spesifikasjonene, synes vi detaljgjengivelsen er litt kornete, sammenlignet med kvaliteten ved tilbakespilling som er mer jevn.

Gjengivelsen er mer kornete under opptak

Sammenlignet med gjengivelsen under tilbakespilling

Batteri

Vurdering:

I Sony T700 sitter det et Li-Ion batteri. CIPA oppgir en kapasitet på 200 eksponeringer. Dette er ikke veldig imponerende, og skyldes muligens den store, strømkrevende skjermen. T700 leveres med lader.

I bruk


Funksjoner

Vurdering: karakter

Ved siden av en 8,9 cm (3,5 tommer) trykkfølsom skjerm er 4GB internminne det store plusset ved Sony Cyber-shot T700. I kombinasjon får du et kamera med egenskaper som mer proffe bildetanker, og kapasitet for lagring av nesten 1000 bilder i største oppløsning. Det er klart, det er langt til Epsons 30-80 GB-multimedia-viewers, og det er begrensninger for hvilke formater Sony T700 klarer å lese av fremmede filer du kunne ønske å mate inn i kameraet (vi fikk riktig nok bruke ubehandlede jpg-filer fra en Eos 20D). Men med såpass mye plass får du både en nyttig lagrings- og avspillingsenhet for yndlingsbildene, men også en liten ekstern harddisk.

Bildene kan kategoriesres i kalenderen
Lysbildevisning med muzak og full skjermvisning

Kameraet har installert Sonys PMB-program for effektiv organisering og opplasting til video- og bildedelingssider som You Tube og Flickr. Med kameraet koblet i en PC (systemet fungerer ikke for Mac OS) kan du skalere og laste opp filer rett fra kameraet, så fremt du har konto med disse sidene.

Skjermen fungerer som en avansert søker. Ved å peke ut punkt for fokus og lysmåling på skjerm under opptak kan du som her få bedre kontroll over eksponeringen.

Fokus / lysmåling satt på skulptur
Fokus / lysmåling satt på vannstråle

Et pluss med 921 000 oppløsning er at du kan zoome lenger inn i bildet ved tilbakespilling. Til sammenligning ser vi beste forstørrelse på en Fujifilm 2,7-tommers skjerm med 230 000 punkters oppløsning.

Sony T700 skjerm
Fujifilm skjerm

Bildestabilisering

Sony har gitt T700 to innstillinger for optisk bildestabilisator. Den beste men også mest batterikrevende av disse, kompenserer for risting kontinuerlig under opptak, og gjør det lettere å komponere motivet. Denne kan også brukes ved videoopptak. Den andre innstillingen stabiliserer kun når du trykker utløserknappen, og sparer litt mer av batteriet, men det er ikke alltid like lett å vite når motivet er stabilt. Bildestabiliseringen bruker et flytende linseelement som justerer seg i forhold til bevegelser.

Ved ISO 100, rimelig treig lukker og dunkelt ettermiddagsvær får vi skarpt bilde med stabilisator. Uten blir det verre, selv med høyere ISO og kortere lukkertid.

24,7 / 140 mm / lukker 1/50 / f4,6 / ISO 200
24,7 / 140 mm / lukker 1/20 / f4,6 / ISO 100 / bildestabilisator

Makro

I vidvinkel fikk vi en nærgrense på 1,1 cm, i tele oppnådde vi 50 cm. Èn cm nærgrense er meget bra, særlig med såpass lite fortegning som her, men du må regne med at kameraet vil kunne kaste skygge på motivet. I telemakro ser vi en tydelig tendens til nåleputeforvrengning. Vi opplevde også dette da vi testet Panasonic Fx500, dog i mindre grad. Dessuten viste Leica-objektivet i Fx500 en mer stabil fortegning over hele zoomfeltet. Sony T700 går fra tønneforvrengning i vidvinkel til litt nåleputeforvrengning altså, ved tele. Vi har sammenlignet de to kameraene med et bilde fra taket av operaen i Oslo. Begge er tatt ved de respektive kameraenes vidvinkel: 25 mm for Panasonic, og 35 mm for Sony.

Makro tele
Makro vidvinkel

Stryk musepila over ”Operatak vidvinkel” og se forskjellen. Startbildet er tatt med T700.

Med begge kameraene stilt til tele (T700 = 140 mm, Fx500 = 125mm), holder Panasonics fortegning seg omtrent der den lå i vidvinkel med litt økt nåleputeforvrengning, mens T700 går fra distinkt tønne til påtagelig nålepute. Alle testbilder kan lastes ned fra galleriet.

Stryk musepila over ”Operatak tele” og se forskjellen. Startbildet er tatt med T700.

Video

Med Sony Cyber-shot T700 kan du spille inn video i to kvaliteter 640x480-oppløsning, og en i 320-oppløsning. Du får altså ikke HD-oppløsning, som med Cyber-shot T500 , og det er jo litt synd - det hadde liksom gjort T700 til en komplett multimediamaskin.

Autofokus

Vurdering: karakter

I konkurransen om autofokushastighet kommer vår kandidat best ut av det i vidvinkel, og nest best etter Fujifilm F50fd i tele. I vanlig bruk fungerer autofokus greit, og muligheten for å sette fokuspunkt via skjermen gir også mer preseisjon. I litt lunken belysning vil du likevel oppleve at kameraet strever for å fokusere, og du må lete deg frem til distinkte kontraster for å gi det noe å gripe tak i.

Hurtighet

Vurdering: karakter

For å gi T700 best mulig sjanse startet vi kameraet via power-knappen, med dekselet nede. Uansett er det ikke spesielt raskt i dette selskapet, med nesten to og et halvt sekund ventetid før du kan ta bilde.

Utløserforsinkelse er tiden det tar for et allerede fokusert kamera fra utløseren trykkes helt ned, til bildet er tatt. Her ligger T700 igjen blant de raskeste.

Her tester vi hvor mange bilder av høyeste jpg-kvalitet kameraet klarer i løpet av 10 sekunder, stilt på enkeltbilde slik at vi må trykke utløseren ned på nytt for hvert bilde. Med seks bilder går T700 av med seieren, mens konkurransen ellers er mer jevn. Med blits blir alle tregere og forskjellene mindre.

Koblet til en Mac med USB-kabel overfører T700 8,5 MB bilder i sekundet, og det er fra minnekortet. Fra internminnet kom vi opp i 11 MB i sekundet. Det er bra, og relevant fordi dette kameraet er laget for tett samkjøring med datamaskinen.

Betjening/Brukervennlighet

Vurdering:

Sony skal ha trekk for ikke utvikle software som fungerer med Apple OS. Dermed forsvinner litt av poenget med dette kameraet for Mac-brukere. Med nye Macer kan man fint kjøre virtuell eller til og med native Windows, men likevel - litt smålig. Sony ønsker vel å konkurrere med Apple - og slapp nettopp helt egne fotodedikerte VAIO-maskiner. Vi tror likevel ikke de hadde tatt skade av å snakke på tvers av plattformene. Tvert i mot.

Som kamera er Sony T700 er stort sett enkelt å bruke, men er ikke av de mest intuitive, og det er ikke et kamera for seriøse fotografer. Til det er det lagt for mye vekt på multimedia-aspektet, og for lite vekt på optiske egenskaper og ergonomi. Det er dessuten litt for lett å trykke feil på skjermen. Mange vil nok foretrekke tradisjonelle knapper i stedet for trykkskjerm. Forøvrig synes vi Panasonic fikk til en god kombinasjon av knapper og skjermberøring med Fx 500. Men igjen, med knapper må skjermen nødvendigvis bli mindre.

Løsningen med skyvedekselet fungerer som den skal, litt som en skyvetelefon. Vi skulle gjerne hatt et lite fingergrep for å få bedre fatt på dekselet, men noe må en vel ofre for en strømlinjeformet profil.

Bildekvalitet


Vurdering: karakter

Oppløsning

Til å utfordre Sony Cyber-shot T700 , har vi tatt med noen gamle, men gode travere som Canon Ixus 860 IS, Fujufilm F50fd og Panasonic Lumix Fx100, pluss noen av litt nyere årgang som Panasonic Lumix Fx500 og ikke minst moteløven Casio Ex-S10 . Sistnevnte går rett inn i ringen som delt favoritt i kategorien livsstilskamera, med snaue én-millimeter slankere midje enn T700. Bortsett fra Canons modell ligger alle på mellom 10 og 12 megapiksler, men med litt optiske ulikheter.

Som eneste modell med foldeobjektiv blir det interessant å se hvordan T700 farer mot disse kameraene.

Med sine 12 megapiksler og skarpe optiske egenskaper har både Panasonic Fx100 og Fujifilm f50fd vist seg vanskelige å slå på oppløsning i tidligere tester. Ikke uventet står de seg også denne gang med bedre oppløsning og renere filer enn de andre. Også Panasonic Fx500, på 10 megapiksler, viser bedre oppløsning, mens Canon Ixus 860 så vidt må se seg slått av Casio og Sony. Sony skiller linjene muligens en tanke bedre enn Casio ned mot 24-tallet på plansjen.


Sony Cyber-shot T700
Casio Ex-S10
Panasonic Lumix Fx500
Fujifilm f50fd
Canon Ixus 860 IS
Panasonic Lumix Fx100

Skarphet

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. I begge tilfeller vil mindre og tettere detaljer kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold.

Ser vi på resultatkurven for MTF50 (corr) er tallet justert (i rødt) for mer realistisk oppskarping. Imatest måler antall horisontale linjer per tomme for utskrift med en viss detaljrikdom. De fleste fotoskrivere klarer for eksempel ikke å gjengi mer enn ca 150 linjer. I våre tester bruker vi 100 linjer per tomme som standard og refererer i kvalitetsskalaen til største utskriftsmulighet i den kvaliteten.

Detaljmessig ligger T700 også her på en snau tredje sisteplass, over Casio og rett under Panasonic Fx500 med mulighet for brukbare utskrifter i ca A2-størrelse.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Så ser vi på det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet. Her har Imatest analysert kantgjengivelsen, det vil si lengden på overgangen mellom det som på vår testplansje er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse. Rangeringen blir omtrent den samme her og.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljemåling på Imatests egne sider.

Hovedkortet

I neste bildeserie vises hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Her får vi et mer realistisk blikk på kameraets egenskaper i forhold til skarphet og oppløsning. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet.

Gjengivelsen av hovedkortet fra T700 var såpass blass, at vi justerte midttonene litt for å gjøre detaljgjengivelsen litt mer sammenlignbar med de andre utsnittene. Ved ISO 100 ser vi at detaljgjengivelsen fra T700 er omtrent på linje med Casio Ex-S10. Bildet kan virke en grad sløvere, men dette skyldes nok heller mer intern oppskarping hos Casio. T700 er ikke langt unna Panasonic Fx500 heller. I gjengivelsen av hjørnet av hovedkortet må derimot T700 se seg slått - så vidt av Casio, og med ganske god margin av Panasonic Fx500 selv om vi synes kornetheten ødelegger litt for dette kameraet. Fx100 og Fujifilm F50fd står i en klasse for seg selv, mens Canons 8 megapiksel-sensor nok også ligger en tanke kvassere an enn vår utfordrer her.

Sony Cyber-shot T700

Casio Ex-S10

Panasonic Fx500

Panasonic Lumix Fx100

Fujifilm f50fd

Canon Ixus 860 IS

De følgende utsnittene viser hovedkortet fotografert ved ISO 400, 800 og 1600. Casio klarer seg litt bedre enn T700 på høyere ISO-verdier, særlig på 800 og 1600. Resultatet fra T700 ser jevnere ut, men dette tyder heller på et kraftigere støyfilter, for detaljene forsvinner.

Sony T700 ISO 400
Sony T700 ISO 800
Sony T700 ISO 1600
Casio Ex-S10 ISO 400
Casio Ex-S10 ISO 800
Casio Ex-S10 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx500 ISO 400
Panasonic Lumix Fx500 ISO 800
Panasonic Lumix Fx500 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx100 ISO 400
Panasonic Lumix Fx100 ISO 800
Panasonic Lumix Fx100 ISO 1250
Fujifilm f50fd ISO 400
Fujifilm f50fd ISO 800
Fujifilm f50fd ISO 1600
Canon Ixus 860 IS ISO 400
Canon Ixus 860 IS ISO 800
Canon Ixus 860 IS ISO 1600

Utsnittene fra rådhuset er tatt ved omtrent samme tidspunkt på dagen, men da gråværet kom med september, har det vært vanskelig å få fotografert under like kraftige lysforhold, som for eksempel da vi testet Canon Ixus 860 IS og Panasonic Lumix Fx500 . T700 ville nok ytt noe bedre med sterkere sol, omtrent som Casio Ex-S10 tipper vi. Gjengivelsen i hjørnet skjemmes uansett av lilla fargestikk i mursteinen, men også med fargebånd i den kontrastfulle overgangen til den lyse himmelen bak.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Sony T700  

I utsnittet av balkongen ser vi de samme fargestikkene, selv om detaljgjengivelsen ikke er så aller verst.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Sony T700  

Sony T700 vs Casio Ex-S10

Vi tar med et par utsnitt til, tatt med Sony T700 og Casio Fx-10, for å se det som er de tydeligste designkameraene i dette panelet, opp mot hverandre. Her leverer T700 tydelig bedre detaljgjengivelse. Men det kan man jo kanskje forvente av et kamera som ligger 1000 kroner over i pris.

Sony T700 Casio Ex-S10

Fargegjengivelse

I test av automatisk hvitballanse gjør T700 det bra. Kameraet kan ikke stilles til manuell hvitballanse.

I figuren under ser vi avviket. Firkantene representerer idealet, sirklene kameraets gjengivelse. Med idealkameraet skal disse overlappe.

Bildestøy

I denne grafen ser vi resultatet fra test av bildestøy ved ulike ISO-verdier. Den gule linjen representerer luminansstøy, mens de andre fargene representerer kameraets fargefrekvenser RGB = Rødt, Grønt, Blått. Den bølgende, blå kurven gjenspeiler trolig de lilla fargestikkene vi så i rådhusbildene.

Eksponering og dynamisk omfang

Vi tester dynamisk omfang ved å fotografere, og måle, hvor mange gråvalører på en 41-trinns graderingsplansje kameraet klarer å gjengi i ett bilde. Her gjør T700 det over gjennomsnittet bra.

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Sony T700 sliter litt, selv med en nokså beskjeden vidvinkel på 35 mm.

Ser vi på utsnittet av lykten og husfasaden hentet helt til i venstre i bildet er det igjen de blå-lilla fargestikkene som er mest fremtredende.

Oppsummering og konklusjon

 

Kamerahus:

Unik Sony-design, elegant og solid med helstøpt batteriluke i metall.

 

Optikk:

Kompakt betyr her ikke spesielt imponerende spesifikasjoner på objektivet: 35 mm vidvinkel med 3,5 i lysstyrke.

 

Skjerm og søker:

Svær skjerm - 8,9 cm (3,5 tommer). Lyssterk, men skarpere ved avspilling enn opptak.

 

Batteri:

Det slappeste batteriet på lenge. Dette er spesielt ugunstig for et kamera som er avhengig av skjerm for å brukes, og som legger opp til bruk mot nettet koblet til PC. Medfølgende batterilader.

 

Funksjoner:

Den store "funksjonen" her er 4 GB internminne som gjør kameraet til det ideelle lommealbumet. Du får med innebygget programvare for tilkobling til PC og distribuering av blinkskuddene på nettet. Dessverre ingen Mac-versjon av programvaren. Meget god makro nærgrense. Rask autofokus under ideelle forhold.


Autofokus:

Blant de raskeste i vår test, men ikke helt stø i dunkel belysning.


Hurtighet:

Litt treg i oppstart, men ellers raskt. Imponerende hastighet på filoverføring, og med 4 GB internminne er det viktig.


Betjening/brukervennlighet:

Stort sett enkelt å bruke - tar litt tid å bli vant til den trykkfølsomme skjermen - men ikke et kamera for den som ønsker beste fotoegenskaper. Objektivet sitter utsatt til når skyvedekselet er nede. Utsatt for FETT.


Bildekvalitet:

Du får bedre kameraer til en rimeligere penge hvis du klarer deg uten Sony-logoen og det spesielle designet, Canon Ixus 860 IS og Fujifilm F50fd for å nevne et par gamle travere. Kromatisk feilbrytning er absolutt tilstede, og ferdighetene ved høy ISO er heller ikke topp. Men sett i forhold til den litt spesielle designklassen T700 tilhører er bildekvaliteten ikke verst.

Konklusjon:

Vi tror det først og fremst er utseendet og assosiasjonene til andre produkter som vil selge T700. Med T-serien låner Sony ikke et snev fra sine velrespekterte Alpha-modeller for å forsikre oss om at også dette er et bra kamera - ikke noe imponerende langt objektiv, ikke noe fingergrep. Andre produsenter ville nok hatt mindre guts til å stole på navnet i så stor grad, men så har Sony vært flinke til å bygge magien - eller illusjonen om den - rundt seg selv. Deres særstilling gjør at de tør å tenke nytt, og gir oss med T700 for eksempel masse internminne i et lite kamera, og det er bra.

Som ren bildemaskin er nok det beste vi kan si om dette T700, at det tar ok bilder, for det er ikke spesielt intuitivt som kamera. Og Sonys tekno-fetisj er her et tveegget sverd. Du får markedets største skjerm, men ville nok følt det mer betryggende om styringen av kameraet skjedde via knapper, og ikke en overfølsom trykkeskjerm med sci-fi lydeffekter. Objektivet fettes lett til, og det gjerne når du drar dekselet ned for å ta bilder.

Det enorme internminne og tilpassingen mot nettet gjør T700 til noe litt mer enn et kamera, og med det utfordrer Sony de andre produsentene. Dermed konkurrerer de ikke bare på bildesiden, for der finnes det andre, bedre alternativer. Men er du fan av Sony og ønsker deg fotoalbum i lommeformat, vil du få glede av T700.

Sony Cyber-shot DSC-T700

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen