Sony Cyber-shot RX100 IV

Test Sony RX100 IV

Sony Cyber-shot RX100 IV (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Kompaktkamera til 11 000 kroner? Dette bør være bra

Vi har testet den nyeste familiemedlemmet i Sonys RX100-serie.

Sonys kompakte RX100-serie har fostret frem en nye generasjon hvert år siden det første kameraet kom i 2012. Med en stor bildebrikke på 1 tomme (stor for et kompaktkamera å være) og en ekstremt høy oppløsning (igjen, for et kompaktkamera å være) på 20,1 megapiksler, lyssterk optikk fra Carl Zeiss var det ikke så rart at serien raskt ble veldig populær blant fotoentusiastene.

Størrelsen på bildebrikken og den høye oppløsningen har de beholdt gjennom hele serien, men for å holde konkurrentene på en armlengdes avstand. Mark II fikk for eksempel vridbar skjerm og blitssko, mens Mark III droppet blitsskoen til fordel for den snedigste elektroniske søkeren vi noen gang har sett, og Sony gjorde optikken betydelig mer lyssterk.

På neste side skal vi se på spesifikasjonene og flere bilder av kameraet »

Store forventninger

Resten av familien. Fra venstre: RX100, RX100 III og RX100 II.
Resten av familien. Fra venstre: RX100, RX100 III og RX100 II. Foto: Sony

Da vi testet RX100 III for ett år siden var vi veldig begeistret for kameraet, faktisk så begeistret at vi kårte det til årets kompaktkamera 2014. Dette er en serie som stadig har imponert, og når vi nå har fått Mark IV mellom hendene er det derfor ikke til å stikke under stol at vi har visse forventninger til kameraet.

Det utsalgsprisen nå er satt opp til nærmere 11 000 kroner gjør ikke disse forventningene noe mindre; forrige versjon (Mark III) var nemlig dyr nok allerede med sin pris på omtrent 7500 kroner. Så lenge den fortsatt er å finne i butikkene får du den nå for en liten tusning mindre, drøyt 6500 kroner. Så vi må jo spørre oss: Hvordan i alle dager kan man ta 11 000 kroner for et lommekamera? Her bør de ha noe godt å by på for å forsvare prisen.

Spesifikasjoner

Under panseret på Sony RX100 IV finner vi en ny «stablet» bildebrikke, som sammen med en egen DRAM-brikke skal gi kameraet betydelig forbedret ytelse sammenlignet med forgjengeren. Det kan nå for eksempel ta bildeserier med en hastighet på hele 16 bilder i sekundet, i alle fall JPEG med låst fokus, så får vi se hvor mye bedre bufferen er blitt når vi går over til RAW med aktiv autofokus. 

Det som kanskje er det største oppgraderingen fra RX100 III (bortsett fra prisoppgraderingen da), er filmegenskapene. Én ting er at kameraet kan filme i 4K (Ultra HD); det var i grunn forventet med tanke på at flere av Sony konkurrenter tilbyr det, og at Sony selv introduserte det i sin actionkameraserie med X1000V. Det Sony kanskje overrasker mer med er at RX100 IV kan gjøre korte videoopptak med en ekstremt høy «frame rate» på 1000 bilder i sekundet, som når du spiller det av med i standard avspillingshastighet på 25 bilder i sekundet blir til 40x sakte film. Altså at, hvis du filmer noe som tar et sekund i virkeligheten, kan du senke hastigheten slik at det tar 40 sekunder på filmen. Nyttig? Nja, neppe for flertallet. Gøy? Definitivt!

 

Sony Cyber-shot RX100 IV

Sony Cyber-shot RX100 III

Canon PowerShot G7 X

Fujifilm X100T

Panasonic Lumix DMC-LX100

Pris*: 10 889,- 6 587,- 4 290,- 10 884,- 6 490,-
Bildebrikke: 1″ (13,2 x 8,8 mm), BSI-CMOS 1″ (13,2 x 8,8 mm), BSI-CMOS 1″ (13,2 x 8,8 mm), BSI-CMOS APS-C (23,6 x 15,8 mm), CMOS 4/3 (17,3 x 13 mm), CMOS
Oppløsning: 20 MP, 5472 x 3648 20 MP, 5472 x 3648 20 MP, 5472 x 3648 16 MP, 4896 x 3264 13 MP, 4112 x 3088
ISO: 100 - 12 800 1 - 12 800 125 - 12 800 100 - 51 200  100 - 25 600
Blender: 1,8 - 2,8 1,8 - 2,8 1,8 - 2,8 2,0 1,7 - 2,8
Effektiv brennvidde: 24 - 70 mm 24 - 70 mm 24 - 100 mm 35 mm 24 - 75 mm
Optisk zoom: 2,9 x 2,9 x 4,2 x - 3,1 x
Bildestabilisering: Optisk Optisk Optisk Nei Optisk
Minste nærgrense: 5 cm 5 cm 5 cm 10 cm 3 cm
Fokuspunkter: 25 25 31 49 49
RAW-støtte: Ja Ja Ja Ja Ja
Skjerm: 3" | 1 228 800 pt. 2,8" | 1 228 800 pt. 3" | 1 040 000 pt. 3" | 1 040 000 pt. 3" | 921 000 pt.
Søker: Elektronisk | 2 359 296 pt. Elektronisk | 1 440 000 pt. Ekstrautstyr Optisk og elektronisk | 2 360 000 pt. Elektronisk | 2 764 000 pt.
4K: 30/25 fps - - - 30/25 fps
1080 (HD): 60/50 fps 60/50 fps 60/50 fps 60/50 fps 60/50 fps
Batteri (CIPA): 280 320 210 330 300
Vekt: 298 gram 290 gram 304 gram 440 gram 393 gram

Under her er det bilder av kameraet. Sjekk side 3 og 4 for bilder tatt med kameraet »

På neste side skal vi se mer på hvordan kameraet er i bruk »

rx100IV-_KM-14.
Sett forfra er det lite som skiller RX100 IV fra forrige utgave i serien, eller de to før den igjen for den saks skyld. Frontplaten i metall er med på å gi kameraet litt tyngde og gjør at det føles veldig solid, som et skikkelig arbeidsverktøy. Det minimalistiske designet er pent, men glatt, og vi hadde ønsket oss en litt mer teksturert overflate som kunne gi et bedre grep. Foto: Kristoffer Møllevik
rx100IV-_KM-12.
Utenom tilføyelsen av «IV» etter RX100, «RS» etter Exmor (den nye bildebrikken) og tilføyelsen av «4K», ser det ikke ut til at Sony har følt noe behov for å endre på designet på oversiden heller. Noe vi for så vidt kan være enige i, selv om et ekstra kontrollhjul fremme ved utløserknappen hadde vært fint å ha. Foto: Kristoffer Møllevik
rx100IV-_KM-11.
Den 3 tommer store skjermen har høy nok oppløsning, og med et par trykk på «Disp»-knappen er det enkelt å redusere mengden av tekst og ikoner som vises. Kontrollhjulet bak føles bra og har passelig motstand, og fungerer også som kameraets fire-vei-kontroller med dedikerte knapper, hvorav «høyre» og «venstre» kan tildeles nye funksjoner etter ønske. Mer om det på neste side. Foto: Kristoffer Møllevik
rx100IV-_KM-15.
Skjermen kan vippes ut slik at den står 90º rett ut (fint for bilder med lavere perspektiv enn deg), 180º opp (fint for «selfies», eller peker sånn omtrent 45º ned (fint når du holder kameraet over hodet ditt, for eksempel på konsert). Foto: Kristoffer Møllevik
rx100IV-_KM-07.
En relativt stor bildebrikke gjør at optikken blir relativt stor, selv om kameraet ikke har 2,9X zoom... Foto: Kristoffer Møllevik
rx100IV-_KM-08.
... men når kameraet er avslått trekker objektivet seg godt inn i kroppen, og kameraet blir kompakt nok til at det får plass i lomma. Knappen på siden brukes for å få den elektroniske søkeren til å sprette opp sånn ca. der edderkoppen er. (Eller er det en linselus? Haha, vi dør av latter.). Foto: Kristoffer Møllevik

* Pris i skrivende stund, hentet fra pristjenesten Prisguide.no.

Prisguide.no er en kommersiell partner til Teknisk Ukeblad Media. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguide her »

Et stort lommekamera er fortsatt et lommekamera

Sammenlignet med et «vanlig» kompaktkamera, som for eksempel Canon Powershot S120, er Sony RX100 IV helt klart en solid liten kloss. Altså, vi sier liten, for kameraet måler sånn omtrent 10 x 6 x 4 cm; som en litt stor kortstokk. Med en vekt på omtrent 300 gram er kameraet nesten nøyaktig like stort som en av de nærmeste konkurrentene, Canons G7 X, og 100 gram lettere enn Panasonics LX100. RX100 IV er ikke laget for slim-fit bukser, men kameraet får greit plass i «vanlige» bukse- og jakkelommer.

I motsetning til Panasonic LX100 har ikke Sony gjort noen forsøk på å gi RX100 IV noe ergonomisk utforming å snakke om. Og som med RX100 III, er det nærmeste vi kommer et kameragrep på RX100 IV et frimerke-stort gummibelegg på baksiden. Et veldig stort problem er det i grunn ikke, men vi føler oss ikke helt trygge uten å bruke håndleddsreima som ekstra sikring.

Vår test av Canon G7 X kan du lese her »

Kameraets JPEG (til høyre) blir litt i det grønneste laget for dette bildet, og vi får en litt varmere gulfarge fra kameraet RAW-fil (til venstre, optimalisert). 1/200s - f/1.8 - ISO 250. (Foto: Kristoffer Møllevik)

Tilpasningsdyktig betjening

Kameraet har fire knapper som du kan endre funksjonen på, i tillegg til noen valg for kontrollringen som ligger rundt objektivet. Vi kan også velge om knappen for å starte video-opptak skal fungere selv om modushjulet ikke er stilt inn på «Film». For de fire knappene «Høyre», «Venstre», «Senter» og «C-knapp» (C for custom) kan vi velge mellom 45 og 50 ulike funksjoner, som gir mer enn god nok mulighet til at du kan sette opp kameraet på en måte som passer deg. 

Med kameraets RAW-fil får vi presset ganske mye ut av skyggene og høylyset uten at det sprekker opp. Optimalisert RAW til venstre, JPEG til høyre. 1/100s - f/11.0 - ISO 125. (Foto: Kristoffer Møllevik)

Det eneste vi savner her er en mulighet til å la de ulike knappene ha ulike funksjoner, basert på hvilket modus vi har kameraet i. Vanligvis liker for eksempel undertegnede å la kontrollringen rundt objektivet styre zoomen, med mindre jeg har kameraet satt til Manuell, da vil jeg at den skal styre blenderen.

Og mens vi er inne på blenderen og kontrollringen så har ikke Sony gjort den særlig mer presis siden sist; det er litt «gummistrikk» og det å raskt treffe den blenderen du er ute etter er litt som å kaste på blink, og det føles som det tar en evighet å komme seg fra blender f/1.8 til f/11 på denne måten. Her ville et trinnbasert hjul, som på Canon G7 X vært å foretrekke. Til gjengjeld fungerer hjulet på RX100 IV ypperlig til manuell fokus, og blir da rask og presis som bare det, så dette er nok noe Sony kan finjustere litt hvis de bare vil.

De som er kjent med menysystemet til Sony vil ikke finne noen overraskelser her. Valgmulighetene er mange og menyene er stort sett oversiktlige å finne frem i. Å oversette tekniske kamerabegreper til norsk er ikke alltid like lett, og noen oversettelser har blitt direkte forvirrende, så vi har stort sett brukt engelsk som språk. Du kan også få en kort forklaring på hva de ulike menypunktene er ved å trykke på «C»-knappen. Også hurtigmenyen kan tilpasses slik du vil ha den, og som vanlig med Sonys kameraer gjør kombinasjonene av kontrollring og fire-veis kontroller at vi kan gjøre endringer veldig raskt.

Sony har også tatt opp konkurransen med GoPro, les vår test av deres 4K-actionkamera FDR-X1000V »

Snerten søker, men fortsatt ingen berøringsskjerm

Det vi kanskje var mest begeistret for i Sony RX100 III var den snertne sprett-opp søkeren som ved behov kan sprette opp av kamerakroppen med et svært så tilfredsstillende «klakk». Vi føler oss ikke så rent lite James Bond når vi slår den opp og trekker frem okularet som ligger foran den bittelille skjermen en slik elektronisk søker egentlig er. Når vi beveger kameraet veldig raskt fra side til side merker vi at det er litt forsinkelse i bildet , men ikke noe som vi oppfatter som plagsomt. Forsinkelsen ser ikke ut til å bli påvirker av hvilken blender kameraet er stilt inn på, slik vi merket med Sony a6000. Og med en oppløsning på hele 2 359 296 bildepunkter er det skarpt og fint når vi fører kameraet sånn høvelig rolig.

Forstørrelselsgraden i søkeren er heller liten, så bildet du ser blir deretter, men så er det også et lite kamera. Vi forventer i grunn ikke at en slik sprett-opp søker som dette skal konkurrere med for eksempel Panasonic GX8 eller Olympus OM-D E-M10. Men når det er sagt er den veldig kjekk å ha når vi er ute i skarpt sollys, og ikke minst så bidrar den til å gjøre fotoopplevelsen bedre. Det siste er høyst subjektivt fra undertegnedes side, men jeg er ikke alene om å være vant med å fotografere med søker, og det er viktig for «foto-følelsen», hvis vi kan kalle det det. Ikke at jeg aldri bruker skjermen, men det er fint å kunne velge hva som passer best til situasjonen.

rx100IV_1_500 sf_3.5_125_8.8 mm.
Skjemen kan vris ut slik at det er enkelt å ta bilder fra froskeperspektiv. Kameraets panoramafunksjon er lett tilgjengelig på modushjulet og fungerer stort sett bra, selv om noen av stråene på høyresiden av bildet ble litt for vanskelige for den automatiske sammensyingen. 1/500s - f/3.5 - ISO 125. Foto: Kristoffer Møllevik

Dessverre har ikke Sony gått for en berøringsskjerm denne gangen heller. Dette er noe vi etter hvert forventer av et kamera i entusiastklassen, og i alle fall et til omtrent 11 000 kroner, så med tanke på prisen synes vi dette er litt svakt. Joda, vi greier oss uten, det er ikke det, men det er fryktelig fint å kunne sette fokuspunkt så raskt som du kan med en berøringsskjerm, og hvis du er vant til berøringsskjermer vil du nok savne det her.

Veldig rask fokus og forbedret seriehastighet

rx100IV_1_500 sf_5.0_125_8.8 mm.
En god manuell fokus gjør det lettere å finjustere når ting kommer litt tett på. 1/500s - f/5.0 - ISO 125. Foto: Kristoffer Møllevik

Det er ikke være tvil om RX100 IV er et raskt kompaktkamera, og i godt lys trenger den bare et øyeblikk på å finne fokus. I dårligere lys, som for eksempel innendørs på kvelden, må kameraet søke  frem og tilbake et lite sekund før det finner fokus. Dette er lang nok tid til at kameraet kan få trøbbel med folk og fe i bevegelse (i dårlig lys, altså), så da gjelder det å låse fokus på forhånd og treffe med timingen. Manuell fokus fungerer også veldig fint, vi opplever kontrollringen rundt objektivet som rask og nøyaktig, og med forstørret fokusområde og «peaking» (fokusmarkering) er det enkelt å se hvor du treffer.

Når det kommer til følgefokus kommer kompaktkameraet i RX100 IV frem, og mangelen på fasedetekterende fokuspunkter gjør at kameraet må «pumpe» fokusen frem og tilbake konstant. Da vi først testet det ut var vi skeptiske, men ble positivt overrasket da vi oppdaget at kameraet faktisk traff på de fleste eksponeringene. Riktignok var dette relativt rolige bevegelser (person som går mot kameraet), og med raskere, mer uforutsigbare bevegelser, som for eksempel hundens lek i hagen, slet det tydelig med å holde følge, og bommet på omlag halvparten av bildene. Dette er for så vidt ikke overraskende med den kontrastbaserte autofokusen, men heller ikke dårlig, forutsetningene tatt i betraktning.

rx100IV_1_1600 sf_2.8_200_8.8 mm.
RX100 IV kommer neppe til å gjøre det stort som sportskamera, men greier seg fint til kompaktkamera å være. 1/1600s - f/2.8 - ISO 200. Behandlet RAW, utsnitt. Foto: Kristoffer Møllevik

Som vi nevnte på forrige side har kameraet fått en god ytelsesoppgradering siden forgjengeren. I «speed priority», som vil si at kameraet låser fokus på det første bildet, fikk vi presset ut hele 44 JPEG bilder i en hastighet på 16 bilder i sekundet (fps) før bufferen sa stopp. I RAW-format gikk tallet ned til 28 bilder i 10 fps. Dette er imponerende, bare synd hastigheten faller så mye når vi aktiverer følgefokus; da går vi nemlig ned til 6 fps i JPEG, og 5 i RAW. Dette er likevel gode tall for et kompaktkamera, og vil holde for de fleste.

Optikk og bildekvalitet

Den effektive brennvidden på 24-70mm faller inn i standardzoom-kategorien, og er en allsidig brennvidde med passelig vidvinkel og litt tele. Dette er ikke kameraet for deg som vil zoome mye inn, men hvis du verdsetter bedre, og mer lyssterk optikk foran rekkevidde alene, er RX100 IV en god kandidat. For også denne gange er det anerkjente Carl Zeiss som stiller med optikken, og objektivet har samme spesifikasjoner som på forrige utgave.

rx100IV_1_640 sf_5.0_125_8.8 mm.
Med en nærgrense på bare 5cm er det mulig å komme tett på motivene. Klikk på bildet for full oppløsning. 1/640s - f/5.0 - ISO 125. Foto: Kristoffer Møllevik

Maks blenderåpning på f/1.8-2.8 (vidvinkel og tele) er veldig bra, men ikke lenger så tydelig ledende som de var da RX100 III kom for et år siden. De andre kameraene vi satte RX100 IV opp mot på side 2 har nær like store blenderåpninger, men av dem skal det sies at bare Canon G7 X kan kalles et lommekamera.

Det er omtrent ingen fortegning å se i bildene og vi merker svært lite til noe kromatisk aberrasjon som er verdt å nevne. Ikke overraskende blir bildene litt uskarpe i ytterkantene, men siden vi ikke komponerer bildene med viktige bildelementer så langt ut i siden merker vi ikke noe til det så lenge vi ikke ser etter det.

Bildene er ellers skarpe og fine, men som vanlig synes vi kameraets interne støyreduksjon er litt for hard, og allerede etter 640 ISO foretrekker vi RAW-filene fremfor JPEG-ene. Kameraet leverer gode, sterke farger, selv om vi synes JPEG-ene gjør grønnfargene overdrevne sterke i blant (se eksempelbildet med prestekragen på side 2). Godt hjulpet av den relativt store 1"-bildebrikken takler RX100 IV høye ISO-verdier svært godt til et kompaktkamera å være, og vi har ingen problemer med å bruke bilder tatt med ISO 1600. På 3200 er støyen veldig merkbar, og støyreduksjonene gjør at JPEG-ene ser litt ut som de ligger under uklart glass. Det fungerer greit til bruk på nettet hvis du ikke skal beskjære mye, men for bildekvalitetens del går smertegrensen etter vår mening et sted etter ISO 1600, litt avhengig av motivet.

rx100IV_1_250 sf_2.8_125_8.8 mm.
Ikke overraskende er kameraet noe mindre skarpt helt ute i kantene, men det er imponerende lite kromatisk aberrasjon og fortegning. Klikk på bildet for å se det i full oppløsning. 1/250s - f/2.8 - ISO 125. Foto: Kristoffer Møllevik

Hvis du vil vite mer om fortegning og kromatisk aberrasjon anbefaler vi denne guiden: Hvorfor er noen objektiver svindyre?

Sakte film og 4K

Funksjonen for sakte film skulle vise seg å ikke være helt enkel å forstå seg på, men etter 10 minutters eksperimentering og forgjeves leting i en noe mangelfull instruksjonsbok skjønte vi det til slutt. Kameraet kan nemlig gjøre veldig korte videoopptak i 250-, 500- og 1000 fps, og konvertere disse til små filmsnutter der vi kan få opp til 40x sakte film.

Du må gjøre alle innstillinger, deriblant fokus, på forhånd. Så setter du kameraet i «Standby». Når du så trykker «Rec»-knappen står det «Bufrer...» på skjermen, før en rød tekst og en fremdriftslinje forklarer at kameraet «Spiller inn». Det forvirrende er at opptaket gjøres når kameraet bufrer, og ikke mens det «Spiller inn». Hvor lang tid du kan ta opp avhenger litt av hvor  rask bildefrekvens du velger, og når vi testet det med 1000 fps rakk vi så vidt å tenne fystikken før opptaket tok slutt. Dette krever et SDXC-minnekort, og kortet vi brukte var av Micro-SD typen fra den gangen vi testet Sonys 4K actionkamera X1000V, så det kan være at noe kapasitet strupes i adapteret. I 1000 fps ser vi tydelig at den høye bildefrekvensen går noe utover bildekvaliteten, men både 500- og 250 fps er imponerende fine.

Testvideo i 4K oppløsning. Noe kvalitet kan ha gått tapt i YouTubes komprimering.

Vi pleier ikke gå i dybden på video når vi tester kameraer som er primært laget for stillbilder, men siden mulighet for opptak i 4K er en av de større forskjellene på RX100 III og IV har vi gjort en kjapp test av 4K sammenlignet med oppskalert HD, og 1080 sammenlignet med nedskalert 4K. Den første ser du ovenfor, den siste kan du se her. Videokvaliteten er god, og vi ser tydelig at opptakene i 4K er skarpere enn opptakene i vanlig HD, selv når vi nedskalerer 4K.

Bildestabiliseringen og fokusmarkeringen gjør det enkelt å få gode, skarpe bilder, og kameraet er et godt valg for deg som ser etter enkel videobruk sammen med stillbildene. For mer avansert videobruk savner vi i det minste en minijack-tilkobling for ekstern mikrofon (vi innser at XLR blir urealistisk), og et bedre håndgrep for lengre opptak. Men når det er sagt ville vi ikke vært redd for å ta det med som et andrekamera, for eksempel for å komme til på trange steder hvor det er vanskelig med et større.

Konklusjon: Fortsatt på topp, men veldig dyr

rx100IV_1_100 sf_2.8_6400_25.7 mm.
ISO 6400 kan fungere greit på nett, men hvis du klikker på bildet og åpner det i full oppløsning vil du se at det har fått litt av den «uklart glass»-effekten vi nevnte lenger opp på siden. 1/100s - f/2.8 - ISO6400. Foto: Kristoffer Møllevik

Til å være et så lite kamera er Sony RX100 IV en skikkelig kraftpakke, og Sony har faktisk overgått seg selv og RX100 III. Her får vi en klart forbedret og imponerende skuddtakt, morsomme muligheter for sakte film og oppløsning i 4K for de som trenger slikt. Kameraet har gode tilpasningsmuligheter, fokuserer raskt, og ansiktsgjenkjenningsfokusen er blitt tydelig raskere og sikrere, sammenlignet med RX100 III, hvor den hadde en litt lei tendens til å miste ansikt. Bokstavelig talt.

Vi liker den elektroniske søkeren veldig godt, som sammen med en vridbare skjermen gir oss mye fleksibilitet til hvordan vi vil fotografere, men vi savner en berøringsskjerm. Optikken er veldig god for størrelsen, og den høye oppløsningen gir godt med spillerom enten du vil utnytte den til beskjæring, eller hente inn bildekvalitet med nedskalering. Gjør du det siste blir nemlig ISO-støyen litt mer tilgivende, uten at vi egentlig har noe å utsette på kameraets ISO-egenskaper, med tanke på at det tross alt er et lommekamera.

Vi skulle ønske Sony hadde gitt kameraet et litt bedre grep, om bare et teksturert felt foran med litt mer friksjon en det glatte metallet som er der nå. Hvis de i tillegg hadde værtettet kameraet kunne dette virkelig blitt et veldig bra allround-kamera, også for de som ferdes ute i all slags vær, i skogen, på fjellet eller på sjøen. 

Men likevel, nok en gang greier Sony å heve listen for lommekameraer, og i denne kategorien er RX100 IV etter vår mening det beste du kan få kjøpt.  Så skal det også sies at den sterkeste konkurrenten RX100 IV hadde i denne kategorien er sin egen  forgjenger, RX100 III, og sett bort fra et kraftig prishopp, er ikke oppgraderingen veldig merkbar. Skuddtakten er forbedret slik at du nå kan ta flere bilder per sekund, men noe færre bilder totalt før kameraet må tømme bufferen. Vi setter pris på muligheten for sakte film, men dette er mer gøy enn direkte nyttig i et kamera som dette.

Skal du bruke kameraet til video vel så mye som stillbilder, gir RX100 IV deg flere muligheter enn RX100 III, men hvis du for det meste skal ta stillbilder har vi hardt for å anbefale dette kameraet foran forgjengeren, med tanke på at den fortsatt er i salg for drøyt 4000 kroner mindre enn RX100 IV.

Det er ikke til å komme unna; RX100 IV er et sabla godt kompaktkamera, selv om prisen er veldig høy.
Det er ikke til å komme unna; RX100 IV er et sabla godt kompaktkamera, selv om prisen er veldig høy. Foto: Kristoffer Møllevik

Når vi likevel gir RX100 IV en anbefaling er dette fordi priser forandrer seg, RX100 III kommer ikke til å være i salg til evig tid, og isolert sett er RX100 IV et sabla bra kompaktkamera, det er bare ikke til å komme unna. Det er bare så dyrt. Skal du først bruke 11 000 kroner på et kamera ville vi tenkt nøye gjennom det, for du kan få mye annet for omtrent samme pris. 

Som for eksempel fullformatskameraet Sony A7 (forgjengeren til den nye, og noe dyrere A7 II), eller for noen hundrelapper til kan du gå for Olympus' OM-D E-M5 Mark II med optikk. Og for 4000 kroner mindre kan du få Panasonics litt større, men fortsatt kompakte LX100. Eller Sony RX100 III for den saks skyld, så lenge den er i salg i alle fall. For eksempel, det er mange alternativer der ute. Er du derimot på jakt etter det beste lommekameraet på markedet, uansett pris, så er vi ikke i tvil om at Sony RX100 IV er kameraet for deg.

Men er du i tvil kan det lønne seg å sjekke denne oversikten over alle de andre kameraene vi har testet »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen