Test Sony NEX-7

En liten lekkerbisken

Vi har testet speilløst for entusiastene.

Etter lang ventetid har endelig Sony NEX-7 kommet i butikkene, og vi kan gledelig presentere vår test av Sonys toppmodell blant deres speilløse modeller. Kameraet ble opprinnelig lansert i fjor sommer, men ble forsinket grunnet tsunamien i Japan.

Nå er imidlertid kameraet tilgjenglig for kjøp, men vil Sonys nyeste NEX-kamera bli en storselger med en pris tett opp mot 10 000 kroner? Vi skal iallefall se om kamera er verdt pengene.

Sony NEX-7.
Sony NEX-7.

Sony lanserte sin NEX-serie våren 2010, med kameramodellene Sony NEX-3 og Sony NEX-5.

Da denne serien ble lansert, var salgspunktene blant annet stor bildebrikke i et lite kamerahus, og det var ganske imponerende å se hvor små kamerahusene var i forhold til den store bildebrikken.

Noe som ikke var fullt så imponerende var de nye objektivene med den nye E-fatningen, som var nesten like store som objektivene til speilrefleksmodellene.

Les også: SNIKTITT: Sony NEX-5n

Sony NEX-3. Lite kamerahus, stort objektiv.
Sony NEX-3. Lite kamerahus, stort objektiv.
Sony NEX-5.
Sony NEX-5.

Både Sony NEX-3 og NEX-5 skilte seg ut fra de andre speilløse modellene til konkurrentene. Kameraenes design lignet mye på typiske kompaktmodeller, med unntak av de store objektivene.

NEX-3 var den billigste modellen, med 14,2 megapiklser, 7,6 cm (3 tommer) skjerm og et kamerahus laget hovedsaklig av plast.

Storebror NEX-5 hadde de samme spesifikasjonene, men hadde et litt større grep og et kamerahus i magnesium som ga et litt bedre kvalitetsinntrykk. NEX-3 var rundere i kantene, mens NEX-5s design var en smule mer kantete.

Sony NEX-3 ble erstattet sommeren 2011 av NEX-C3, og to måneder senere annonserte Sony to nye modeller, Sony NEX-5n og NEX-7, hvor sistnevnte er kameraet vi ser nærmere på i dag.

NEX-7 overtok som seriens toppmodell, og skiller seg fra NEX-C3 og NEX-5N ved å rette seg mot entusiastene med høyere oppløsning på bildebrikken og en innebygd, elektronisk søker. Sistnevne er plassert øverst til venstre på kamerahuset, for å gi brukeren en følelse av å ha et rammesøkerkamera. Kort fortalt er Sony NEX-7 et meget pent og appellerede kamera, og med det sorte kitobjektivet er det vanskelig å ikke argumentere for at Sony har gjort en god jobb da de designet kameraet.

Sony NEX-7.
Sony NEX-7.

Under finner du litt informasjon om spesifikasjonene til Sony NEX-7, sammenlignet med noen av de største konkurrentene:

Sony NEX-7 Canon G1 X Panasonic GX1
Samsung NX200
Oppløsning
24
megapiksler
14,3
megapiksler
16
megapiksler
20,3
megapiksler
Brikketype
CMOS
CMOS
LiveMOS
CMOS
Brikke-
størrelse
APS-C (23,5 x 15,6 mm)
1,5" (18,7 x 14 mm)
M4/3 (17,3 x 13,0 mm)
APS-C (23,5 x 15,7 mm)
Videooppløsning
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
Batterikapasitet
350 bilder
420 bilder
310 bilder
330 bilder
RAW-støtte
Ja
Ja
Ja
Ja
Pris per 27/3 2012

Sjekk flere spesifikasjoner på Sony NEX-7 i prisguiden


Fysisk

Vurdering:

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:


Kamerahus

Før vi skal starte på selve kameraet, må vi si noe som innpakningen kameraet kommer i. Sony NEX-7 blir levert i en eske som mildt sagt skapte et spesielt førsteinntrykk. For det første er esken nærmest på størrelse med en skoeske, og er vesentlig støtte enn esker til kameraer som er langt større enn NEX-7 av størrelse.

For det andre er det tydelig at Sony har lagt vekt på at brukeren skal få en kvalitetsfølelse når kameraet blir pakket opp, og under kan du se hvorfor:

Innsiden av boksen er kledd med noe som minner om velour.
Innsiden av boksen er kledd med noe som minner om velour.

Alle kameraets sentrale deler ligger adskilt i hver sin del, kledd i et velourlignende stoff. Elegant og gjennomført, og man forventer nesten et kvalitetsprodukt når man åpner esken for første gang.

Men nok om innpakningen, det er kameraet vi skal konsentrere oss om. Når man tar i kameraet første gang, fortsetter inntrykket man fikk da man åpnet esken. Kameraet er laget av metall, og fremstår som veldig solid. Det bør man kanskje forvente av et kamera i denne prisklassen, men det føles vesentlig mer solid enn Samsung NX200, som undertegnede testet i februar. Begge kameraene er i hovedsak laget av metall, men det virker som om Sonys modell er laget for å tåle tøffere bruk.

NEX-7 til vesntre, og NX200 til høyre.
Sony NEX-7 til venstre, og Samung NX200 til høyre.

Selve kamerahuset er litt større enn de tidligere modellene, samt NEX-5N som ble sluppet samtidig. Med dette har Sony gått litt bort fra fokuset på å ha de minste kamerahusene, og vi mener at Sony NEX-7 er en bedre balansert modell hva angår forholdet mellom kamerahus og objektiv.

Det er tydelig at Sony også har fokusert på at kameraet skal være godt å holde, for grepet har blitt vesentlig større og forbedret i forhold til de tidligere modellene i serien. Grepet er stort, og gjør kameraet godt å holde. Det gjør kanskje kameraet en smule kantete, men det er en liten pris å betale for tryggheten man får med et godt kameragrep. På baksiden er grepet utformet slik at det stikker litt ut, slik at grepet skal ligge godt i hånden. En løsning som gjør kameraet bedre å holde, selv om det går litt ut over størrelsen. Enda et tegn på at Sony vil at kameraet skal være godt å bruke, istedenfor å prioritere at det skal være lite og nett. For lite og nett er det uansett, iallefall sammenlignet med et speilreflekskamera.

Kameraet har også fått to nye rullehjul på toppen, som kan styre det meste på kameraet. Som standard og under fotografering styrer man blenderen og lukkeren med det ene hjulet, og eksponeringskompensasjon med det andre. På baksiden har man også det samme rullehjulet som man har hatt på de tidligere modellene, som også fungerer som en fireveiskontroller. Dette hjulet er satt til ISO som standardinnstilling og dermed har man plutselig et hjul til hver av de viktigste funksjonene på kameraet, uten å måtte trykke inn en eneste knapp. En løsning enhver entusiast som stadig endrer en av verdiene vil sette veldig pris på.

En ting som noen kanskje vil savne, er et klassisk programhjul for å skifte mellom de forskjellige halvmanuelle fotograferingsprogrammene som blenderprioritet, lukkerprioritet og manuell. Dette hjulet har Sony utelatt på tidligere NEX-modeller, og man bytter program ved å trykke på senterknappen inne i fireveiskontrolleren. De færreste trenger å bytte mellom programmene veldig raskt, og da fungerer denne knappen utmerket for å skifte program.

Knappene på kameraet har god respons, og virker gjennomført og gode. Flere av knappene har ingen merking, noe som kanskje kan virkelig litt merkelig for de som er vant til slik. Dette skyldes at knappene i stor grad kan brukertilpasses, og de skifter også funksjon avhengig av hva slags innstillinger man har valgt, og hvilken meny man er i.

Det er imidlertid to ting vi ikke er like imponert over. De to rullehjullene på toppen av kameraet sitter litt for tett, og selv om de gir en behagelig rullemotstand er det litt for enkelt å komme borti feil hjul om man har litt store tomler. Med litt trening går det fint, men vi merket flere ganger at vi tok det litt med ro da vi skulle endre disse innstillingene fordi vi i starten kom borti begge hjulene. Den andre tingen vi ikke synes fungerer så godt, er den interne blitsen. Tidligere modeller har hatt en spesialsko på toppen, hvor fotografen har hatt mulighet til å koble til en liten ekstern blits som fulgte med. Vi er glade for at Sony nå har fått plass til en intern blits og heller satt på sin egen blitssko, selv om vi hadde blitt enda gladere om de hadde brukt en standardsko.

Den interne blitsen kastes opp og ut når man trykker på blitsknappen, og ved første øyekast lurer man nesten på om man har ødelagt noe. Heldigvis er blitsen designet slik at den har svikt både forover og bakover, slik at den tåler litt motstand. Dessverre har den ikke mulighet til å fungere som master i et trådløst blitsoppsett, slik som flere av speilrefleksmodellene til konkurrentene kan. Vi er litt skuffet over at Sony ikke har implementert dette, spesielt med tanke på hvilke brukere dette kameraet er myntet mot.

Skjerm

Tilbake til toppen

Skjermen på NEX-7 er ikke nevneverdig revolusjonerende i forhold til de eldre skjermene som NEX-3 og NEX-5 var utstyrt med. Skjermen er en 7,6 cm (3 tommer) LCD-skjerm, som kan tiltes ut, opp og ned. Opp kan den tiltes 90 grader, mens nedover kan den tiltes 40 grader om man ønsker å se på skjermen når man fotograferer med kameraet over seg. Oppløsningen på skjermen er 921 600 bildepunkter, noe som er relativt bransjestandard på kameraer i denne klassen, og som er like høy oppløsning som skjermen til NX200.

Baksiden av Sony NEX-7
Baksiden av Sony NEX-7

Skjermen har en naturlig plassering på baksiden, og det er ganske imponerede at Sony har funnet plass til en skjerm som kan beveges på den måten. Den har imidlertid en del begrensninger i forhold til skjermer som også kan roteres, for fordelene ved skjermens bevegelighet kommer bare til sin rett når man fotograferer i landskapsformat, og gir ingen fordel om man for eksempel fotograferer portretter.

Rent fysisk er skjermen godt integrert på baksiden av kameraet, og alle kameraets knapper er ryddig plassert til høyre og over skjermen, hvor knappene for blits og bildevisning er plassert. En god løsning som gjør at de fleste knapper kan betjenes med høyre hånd uten at man trenger å flytte grepet for mye.

Når skjermen er innfelt sitter den kant i kant med resten av kameraet, og ved første øyekast ser det ikke ut som om dette er en bevegelig skjerm. Sony har gjort en god jobb med denne skjermen, og det er overraskende at ikke flere produsenter har laget lignende løsninger istedenfor vanlige, ubevegelige skjermer. Selv om skjermens bevegelighet er begrenset, er den vesentlig bedre en enhver, låst skjerm. Selv dette kameraet er laget for de som foretrekker en søker er det fortsatt mange fordeler med å bruke skjermen til å komponere bildet. I disse tilfellene vil denne skjermen fungere godt, spesielt i lave vinkler hvor skjermen kan vippes 90 grader ut.

En nyhet på Sony NEX-5N var berørelsesensitiv skjerm, slik at de fleste innstillinger kan stilles med å trykke direkte på skjermen. Denne funksjonen ble ikke implementert på Sony NEX-7. Dette er også et aspekt som fremhever satsningen mot entusiastfotografen. En trykkfølsom skjerm er kjekt nok, men ikke særlig praktisk om man trenger å være rask. Et annet aspekt er at den ofte blir treg når kameraet blit kaldt, noe som igjen vil gå utover kontrollen over kameraet. Sett i lys av dette er det praktisk med en skjerm man kan trykke på, men det er vesentlig enklere å bruke de dedikerte knappene for å utføre de endringene man trenger.

Innsynsvinkelen til skjermen virker god, men sliter litt i sterkt lys utendørs grunnet gjenskinn, noe som er veldig vanlig på slike skjermer. Dette kan heldigvis kompanseres for ved å enten bruke den elektroniske søkeren, eller vippe skjermen slik at man kan endre vinkelen for å hindre gjenskinnet. Alt i alt er skjermen på Sony NEX-7 god, men ikke spektakulær. Det er i bunn og grunn den samme skjermen som sitter på alle NEX-modellene, og vi hadde kanskje håpet på enda høyere oppløsning på toppmodellen i denne serien.

Søker

Tilbake til toppen

I motsetning til tidligere NEX-modeller, er Sony NEX-7 utstyrt med en elektronisk søker. Vanligvis er elektroniske søkere plassert på toppen av kameraet der en optisk søker vanligvis sitter, eller så er de eksterne søkere som festes i blitsskoen og som får strøm via en liten port plassert mellom skoen og skjermen. Søkeren på NEX-7 er imidlertid utradisjonelt plassert øverst til venstre på kameraet bakside.

Nettopp søkeren på NEX-7 er kanskje kameraets største salgspunkt, og med en oppløsning på over 2,3 millioner bildepunkter er den mildt sagt imponerede. I dagslys er oppløsningen og kontrasten så god, at den ikke står tilbake for en optisk søker. Det er også en rekke fordeler med en elektronisk søker. Nettopp fordi den er elektronisk kan den gjengi alt av informasjon som skjermen på baksiden kan vise, og kjenner du kameraets knapper og funksjoner godt, kan du endre stort sett alt av basisfunksjoner uten å måtte flytte øyet fra søkeren.

En annen fordel med den elektroniske søkeren er at den kan gi en forstørrelse av bildet om man vil fokusere manuelt. Da vi tok testbilder med kameraet valgte vi å benytte den optiske søkeren for å få fokus til å treffe på riktig sted, rett og slett fordi søkerens høye oppløsning gjorde det enklere å sette fokus enn med skjermen.

Søkeren gir et utsnitt tilsvarende 100 prosent av bildet, slik at det du ser i søkeren, er det som blir avbildet. Søkeren aktiveres ved en liten sensor til høyre for søkeren, som tenner søkeren når den blir tildekket. Da slukkes LCD-skjermen, og motsatt når man fjerner øyet fra søkeren. På den måten sparer man strøm, og man slipper å bytte mellom søker og skjerm med egen knapp.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Sony NEX-7   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen