Jerry Berg driver Youtube-kanalen Barnacules Nerdgasm. I en førti minutter lang video prøvekjører han Teslas autopilotfunksjon på godt og vondt. (Bilde: Skjermdump, Youtube/Barnacules Nerdgasm)

– Som å være barnevakt for en 15 år gammel sjåfør

Ikke alt er rosenrødt for Teslas selvkjøringsfunksjon.

I mars i år skapte Tesla-sjef Elon Musk overskrifter ved å hevde at Model S ville få en autopilot som i teorien kunne kjøre bilen fra San Francisco til Seattle i USA uten innblanding fra føreren. Nå har autopiloten vært ute for amerikanske Tesla-eiere i noen dager, og hvor selvstendig er egentlig den lynraske elbilen?

Svaret ser ut til å dukke opp i form av videoer på Youtube, der eiere og anmeldere lar bilen få ta over kontrollen på både motorveier og mindre veier i USA, og det går ikke like bra hele tiden.

— Du må være oppmerksom, også på motorvei

En av de mest omfattende videotestene vi har snublet i så langt er lagt ut av Jerry Berg som driver Youtube-kanalen Barnacules Nerdgasm. Her får vi førti minutter av til dels nervepirrende video med bilen som kjører selv, avløst av nervøs latter og en og annen inngripen fra sjåføren.

De to bilentusiastene prøver ut en Tesla Model S P85D med den nye programvaren. Det er samme bil som vi testet tidligere i år:

— Det er som å være barnevakt for en 15 år gammel sjåfør som skal ta lappen uten å ha kjørt før, forklarer Berg på ett tidspunkt.

Tesla har rullet ut ny programvare som tillater Model S å kjøre selv under enkelte forhold. Videoene som har dukket opp de siste dagene viser at man likevel bør følge godt med.
Tesla har rullet ut ny programvare som tillater Model S å kjøre selv under enkelte forhold. Videoene som har dukket opp de siste dagene viser at man likevel bør følge godt med. Foto: Tek.no

Det går riktig nok langt bedre etter hvert, og på bedre merkede veier klarer bilen i langt større grad å orientere seg i trafikken. Men Jerry advarer likevel mot å behandle den som en privatsjåfør.

— Du må være oppmerksom også når du kjører på motorvei, forklarer han etter å ha kjørt bilen på en mengde forskjellige veier med varierende kvalitet på underlaget.

Berg beskriver autopiloten mer som en utvidet cruise control enn noe annet, men videoen understreker også et annet fenomen med biler fulle av automatikk. Man stoler gradvis mer på automatikken etter hvert som man vet hvor grensene for den går.

Hvis du er interessert i å vite hvor godt Teslas autopilot fungerer på nåværende tidspunkt, anbefaler vi absolutt ennærmere titt på videoen selv om den er lang. Den dekker over mange scenarioer, og er både nervepirrende og underholdende til tider.

Se Jerry Berg gå fra vettskremt til noenlunde trygg på Teslas autopilot.

 

I videoen nevnes også Mercedes' nye S-klasse som en konkurrent med liknende systemer. Vi prøvekjørte bilen tidligere i år, og opplevde en del av det samme som Berg gjør i denne videoen. I Mercedes' versjon kan du slippe rattet bare i korte perioder før bilen klager, selv om den under helt optimale forhold burde klare å holde deg på veien.

Likevel er det svært nervepirrende å faktisk gjøre dette.

Les testen av Mercedes S500 Plug-in Hybrid her »

Også Volkswagen tilbyr liknende, men mindre avansert, teknologi i sine biler. Der omtales det imidlertid ikke som en autopilot, men en feltassistent med dynamisk cruise control. Den hjelper deg å holde filen, og den kan styre selv i kortere perioder, men den er ikke laget for det, og protesterer høylydt dersom den må forsere fler enn tre svinger uten din hjelp.

Også her tar det lang tid å lære seg å stole på teknikken. Du ser en plutselig rundkjøring i åttisonen, og køen foran deg bremser. Kommer bilen din til å bremse i tide?

Men Barnacules Nerdgasm er ikke alene om å ha lagt ut en prøvekjøring av det nye systemet. Youtube-brukeren RockTreeStar har også lagt ut en video der bilens autopilot er i trøbbel.

Videoen har det talende navnet «Tesla AutoPilot tried to kill me!», eller oversatt «Teslas autopilot forsøkte å drepe meg!». Vi stiller oss tvilende til at det var det som var målet, men det som skjer bør like fullt være en alvorlig vekker for dem som måtte tenke på funksjonen som en digital privatsjåfør.

Her skjener bilen over i motgående trafikk, til tross for god veimerking og relativt nylagt asfalt.

Bilen kjører riktig nok ikke på en motorvei, som er der funksjonen anbefales brukt, men veimerkingen ser ut til å være svært god, og til tross for noen svinger ser også underlaget veldig bra ut. Akkompagnert av lydsignaler skjener likevel teslaen skarpt over mot venstre idet en bil kommer kjørende imot, og det er bare lynrask inngripen fra sjåføren som hindrer ulykken.

En annen Youtube-konto under navnet mrksvideos har lagt ut en video av noe liknende. I mesteparten av videoen fungerer funksjonen fint, men helt mot slutten holder autopiloten på å avrunde med et smell.

Etter å ha kjørt av motorveien på autopiloten, forsøker bilen å skjære skarpt til høyre og ut i periferien. Igjen er det bare rask inngripen som hindrer det fra å gå virkelig galt.

Lenge går det svært bra, men mot slutten av videoen holder autopiloten på å kjøre av veien.

Da vi testet Mercedes S-klasse ble vi fortalt at autopiloten der egentlig kunne kjøre langt og lenge uten hjelp. Begrensningene som var bygget inn ble forklart med at det ikke var tillatt med helt selvkjørende biler. Erfaringene våre pekte i motsatt retning, og har mye til felles med måten Jerry Berg i Barnacules Nerdgasm beskriver Teslas variant. Vi opplevde den som et verktøy som vi tror ville vært svært effektivt dersom sjåføren ble ukonsentrert. Men hadde vi latt den kjøre avgårde helt på egen hånd, ville den ganske raskt støtt på problemer.

— Teknisk sett er den i stand til å kjøre fra parkeringsplass til parkeringsplass. Men vi vil ikke gjøre dette mulig for brukere som har dette oppsettet av smartbilkomponenter, fordi vi ikke tror det vil være sikkert i boligområder, sa Musk om Teslas variant ved lansering. 

Ikke like optimistiske ved utrulling

I pressemeldingen som akkompagnerte utrullingen av funksjonen ser Tesla ut til å ha moderert tiltroen til systemet en del.

Der er den automatiske styringen beskrevet som en beta-funksjon. Altså en løsning som fortsatt er uferdig, og fortsatt jobbes med.

— Sjåfører må holde hendene på rattet, står det å lese i meldingen.

Les også kommentaren vi publiserte i etterkant av Mercedes-testen:

- Bilene du kan kjøpe i dag er ikke selvkjørende

(Kilder: Barnacules Nerdgasm, mrksvideos, RockTreeStar, theverge.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen