Guide

Søk i Microsofts database

Microsoft kundestøtte tilbyr blant annet en database ("Knowledge Base") med artikler som beskriver tekniske løsninger av ulike slag. Databasen består nå av flere hundre tusen artikler, og vokser etter hvert som nye produkter og problemstillinger dukker opp.

På følgende nettside finner du et søkefelt til venstre som kan brukes til å søke i tekniske biblioteket til Microsoft:

Microsoft kundestøtte: support.microsoft.com

Du finner en norsk veiledning i Microsoft Technet.

Har du problemer med Windows eller andre produkter fra Microsoft, kan det være lurt å søke i denne databasen. Problemet er at dette er gjerne lite brukervennlig for de har liten erfaring med data, og ikke minst de som har aldri brukt denne databasen før. Du må både bruke treffende søkeord og ha lang nok erfaring for å skjønne det som står i artiklene.

Bruk "Advanced Search" hvis du vil søke på en mer avansert måte, hvis du for eksempel ønsker å spesifisere nærmere hvilket produkt du søker informasjon om.

Søketips

  • Bruk enkle stikkord
    Bruk ett eller flere søkeord som best mulig dekker det du søker etter. Unngå å skrive hele setninger, men legge gjerne til flere søkeord etter hvert, hvis du får for mange resultater.

  • Bruk forkortelser
    Når du søker i databasen og får opp en spesifikk artikkel, finner du forkortelser (keyword) nederst på en slik side. Du kan bruke slike forkortelser for å søke videre, hvis du ikke finner det er leter etter i første forsøk.

    Eksempel på forkortelser: xp kbsetup (installasjon og oppsett av Windows XP)

  • Bruk ord fra Hendelseslisten
    Bruk informasjon fra Hendelseslisten i Windows, for å finne ut hva som eventuelt er galt, det vil si hvis Hendelseslisten har en slik informasjon. En slik informasjon blir som regel kun registrert, hvis noe unormalt skjer i Windows.

    Start, Kontrollpanel, Administrative verktøy, Hendelsesliste

    Du kan bruke denne informasjonen til å finne hva som forsårsaker feilen på nettsiden support.microsoft.com, og du får gjerne forslag som kan rette opp feilen.

    Unngå å bruke for generell ord, for eksempel "file".

    Søk gjerne etter filnavn som finnes i feilmeldingen, for eksempel "iexplore.exe".

Adressering av artikler

Artiklene er i utgangspunktet skrevet på engelsk, men en del artikler finnes i tillegg på andre språk, også på norsk. Artiklene er adressert (URL) på en slik måte at de får samme adresse uansett språk.

Alle artiklene har en adresse med samme formatet:

http://support.microsoft.com/?kbid=n

n er nummeret på artikkelen. Nettleseren viser da som regel artikkelen på riktig språk ifølge språkoppsettet i nettleseren (Internet Explorer).

Ønsker du å lese en artikkel på et annet språk, kan du selv endre adressen:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;[ln];n

ln er språkversjon. ln = no for norsk.

(Kilde: Microsoft.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen