Sniktitt Inboard M1

Vi prøvekjørte et helt rått elektrisk skateboard på en parkeringsplass i Oslo

Heldigvis hadde det en nybegynnermodus.

Helt siden myndighetene åpnet opp regelverket for elektriske, personlige fremkomstmidler, har gatebildet i Oslo blitt forandret. Ungdommer på hoverboards suser stadig forbi kontorvinduet, elektriske énhjulinger lige så, og i ny og ne ser man til og med en stor, diger segway rulle forbi.

Snart kommer det enda en utfordrer på markedet som tar skrittet videre fra bare lek og moro på gata, til å faktisk fungere som et transportmiddel. Som en kul versjon av elsykler, til halvparten av prisen. Vi snakker selvfølgelig om elektriske skateboard.

Elektriske skateboard har allerede blitt et populært fenomen i USA, og noen få eksemplarer eksisterer i Norge, selv om det teknisk sett ikke lovlig ennå.

Inboard M1 - Elektrisk Skateboard

Topphastighet: 32 km/t (skal kunne økes til 38 km/t via en gratis fastvareoppdatering senere) Dette vil neppe bli lovlig i Norge, og toppfarten vil tilpasses markedet den selges i

kraft: 1000 watt kontinuerlig, 1600 watt maks

Batteri: Utbyttbart, 11-16 km (43,2 v / 97 Wh)

Lading: 90 minutter

Vekt: 6,4 kilogram

Maks vekt: 127 kilogram

Bremser: Elektronisk, regenererende

Kontroller: RFLX-fjernkontroll eller app

Tilkobling: Bluetooth Low-Energy

Hjul: 80 mm 

Deck Flex: «Stiff», for fart og stabilitet

Pris: Rundt 12-13 000 kroner

Tilgjengelighet: Høsten 2016

I dag fikk vi titte på Inboard M1, et brett som startet som en Kickstarterkampanje for omtrent et år siden, og som nå er klar for salg i løpet av høsten.

Har motorer innebygd i hjulene

I motsetning til de fleste andre elektriske brett på markedet er ikke motoren beltedreven. I stedet er motoren inne i de to bakhjulene, noe som har en rekke fordeler ifølge Ryan Evans, mannen bak det kommende brettet:

– Å putte motoren i hjulet i stedet for å ha det midt under brettet har en drøss av fordeler. For det første er det langt mindre utsatt for slitasje. Bare søk på Google så vil du se hvor mange som sliter med ødelagte belter som såvidt kan fikses. For det andre fungerer brettet langt mer som et vanlig brett. Det ruller selv om du ikke holder inne gassen. For alle som har stått på skateboard før så føles det langt mer ut som et vanlig brett, men med en motor i tillegg.

Vi prøvekjører!

Og for noen motorer de har fått plass med på innsiden av hjulene. Brettet skal i teorien kunne kjøre i 38 kilometer i timen, men versjonen som slippes nå i høst er begrenset til «bare» 32 kilometer i timen. Via en fastvareoppdatering som kan sendes trådløst til brettet, vil imidlertid topphastigheten økes til 38 kilometer i timen.

– Akkurat som en Tesla!, poengterte Inboards salgssjef Leo Betancourt.

Nøyaktig hvor fort brettet vil gå når det lanseres i Norge er ikke sikkert, ettersom det må justeres basert på regionale lover. 

Heldigvis, for nybegynnere som oss, kan man velge mellom tre ulike moduser: Nybegynner, vanlig og avansert. Selv turte jeg aldri å gå over nybegynnermodusen da jeg prøvde brettet, som begrenset topphastigheten til ynkelige 10 kilometer i timen.

Det er ikke billig å kjøpe et skikkelig elektrisk skateboard. Når brettet kommer i salg i Norge vil prisen trolig ligge rundt 13-14 000 kroner.
Det er ikke billig å kjøpe et skikkelig elektrisk skateboard. Når brettet kommer i salg i Norge vil prisen trolig ligge rundt 13-14 000 kroner. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Og ja, Inboard M1 føles faktisk på mange måter som et vanlig skateboard, bortsett fra at det veier 6,5 kilogram. Det ruller i utgangspunktet som et vanlig brett, men i tillegg har du altså muligheten til å aktivere motoren ved hjelp av en liten håndkontroller. Motoren lystrer umiddelbart, og følelsen av at hjulene plutselig drar ivei av seg selv er en ganske uvant følelse. Men det tar ikke lang tid før kroppen venner seg til bevegelsene, og jeg kunne kjøre relativt (synes jeg) feilfritt.

Motoren sitter på innsiden i selve hjulet, noe som har en rekke fordeler ifølge Inboard-representantene vi snakket med.
Motoren sitter på innsiden i selve hjulet, noe som har en rekke fordeler ifølge Inboard-representantene vi snakket med. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Selv om jeg suste bortover parkeringsplassen på Sognsvann med vinden i håret i 10 kilometer i timen, hadde jeg også med meg noen med langt mer erfaring enn meg. Thomas Kragerud er en av flere hundre personer i verden som har støttet Inboard  på Kickstarter, og blant de få i Norge som kan vente et brett i løpet av en måned. Han aktiverte umiddelbart «avansert»-modusen på brettet, og suste bortover parkeringsplassen som om han aldri hadde gjort noe annet i livet.

– Det er helt utrolig bra. Mye bedre enn andre lignende brett jeg har prøvd tidligere, fortalte Kragerud fornøyd til Inboard-representantene etter en prøvetur.

Brettene importeres av norske Wired, hvor sjefen Birger Johansen har stor tro på at regelverket snart vil tillate disse å kjøre rundt på norske veier:

– Med all sannsynlighet vil elektriske rullebrett havne i samme kategori som Segway. Det vil si at de vil ha 16-års aldersgrense og ha en makshastighet på rundt 20 kilometer i timen. I tillegg er de nødt til å ha lys bak og fram, noe Inboard M1 heldigvis er utstyrt med.

Inboard M1 er utstyrt med lys både framme og bak.
Inboard M1 er utstyrt med lys både framme og bak. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Kan kjøre opptil 16 kilometer

Batteriet kan byttes på kort tid, og skal være vanntett nok til å tåle regnvær med sin IP55-sertifisering.
Batteriet kan byttes på kort tid, og skal være vanntett nok til å tåle regnvær med sin IP55-sertifisering. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Lysene er alltid på mens du kjører, og med den utbyttbare batteripakken kan du kjøre i godt over 10 kilometer – i visse tilfeller helt opptil 16 kilometer. Går du tom for strøm kan du åpne opp luken på toppen og bytte batteriet på under ett minutt.

Med en IP55-sertifisering så skal skateboardet tåle regnvær, selv om det ikke er anbefalt å kjøre rundt når bakken er våt og glatt. 

Det relativt store batteriet og formen på brettet gjør at det er ganske stivt, også i forhold til andre elektriske skateboard. Selskapet omtaler det selv som «stiff», noe du må ta stilling til om du liker eller ei. En amerikansk konkurrent, Boosted Boards, sies å ha langt mykere brett, men Evans i Inboard mener det er en fordel at brettet er såpass stivt: 

Inboard-brettet kommer levert med sekken (til høyre), men kan også leveres med en vanntett ryggsekk (til venstre).
Inboard-brettet kommer levert med sekken (til høyre), men kan også leveres med en vanntett ryggsekk (til venstre). Foto: Niklas Plikk, Tek.no

– Det finnes noen litt tregere brett enn vårt som har mer fleksible «decks», men ettersom vi har et såpass raskt brett ville vi ha noe som var stivere og dermed mer stabilt, forteller Evans. Han sier i samme slengen at de fikk hjelp av proff-longboarderen Liam Morgan, kjent for downhill-kjøring, da de lagde brettet. I downhill skal det være veldig utbredt med stivere brett enn ellers. 

Salget starter snart

Inboard M1 kommer i salg i USA i løpet av september, og vil i første omgang sendes ut til alle som forhåndsbestilte brettet via Kickstarter. Dette bør imidlertid gå unna relativt fort, og i løpet av høsten vil også nordmenn kunne kjøpe seg et brett, til en pris på 13 800 kroner (1399 dollar i USA). Skulle du ville prøve brettet usett kan det forhåndsbestilles fra nettsidene til Inboard Scandinavia.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om du faktisk får lov til å bruke brettet når det kommer i salg i Norge. Den norske distributøren har imidlertid stor tro på at reguleringene er på plass innen salget starter: 

– Det løser seg nok snart! Vi er veldig optimistiske, avslutter Johansen.

Det finnes et lovlig, litt mer folkelig alternativ:
Vi sjekket om elsykkelen virkelig kunne erstatte bilen vår »

Inboard M1   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen