Sniktitt Sony HMZ-T3W

(Bilde: Ole Henrik Johansen / Hardware.no)

Slik ser du film i 750 tommer

Har Sony klart å knekke koden for skjermvisir?

Utstyr for virtuell virkelighet er et fenomen som har dukket opp i teknologiverden med jevne mellomrom, uten at det har slått skikkelig an. Opp gjennom historien har vi sett en rekke forsøk på å få oss til å oppleve alt fra spill til film via briller og hjelmer, som har variert i form og fasong. 

Sensorama, verdens antatt første forsøk på å lage virtuell virkelighet. .
Sensorama, verdens antatt første forsøk på å lage virtuell virkelighet. .Foto: Sensorama

Spoler vi tilbake til starten av 60-tallet, begynner Morton Heilig å komme i havn med sin første prototype, Sensorama, som ved hjelp av hele fire forskjellige dimensjoner skulle sluke deg inn i en helt ny opplevelse. Her ble du servert stereoskopiske bilder, samtidig som vær og vind slo mot deg i takt med det som vistes på skjermen. Denne maskinen var antagelig vel forut for sin tid, men ingen investorer så den gang potensialet til denne oppfinnelsen, og prosjektet endte opp som kun en prototype. 

Frem til i dag har det vært gjort flere forsøk på å skape noe som kunne slå an. Noen av de mest kjente forsøkene finner vi i spill-industrien, der både Sega og ikke minst Nintendo på midten av 90-tallet viste frem sine prototyper. Til slutt skulle det kun bli sistnevnte som brakte prototypen videre til produksjonsbåndene, men resultatet ble et mildt sagt labert salg – en skikkelig flopp.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (20)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen