Sniktitt Smart ForTwo EQ

Denne smartbilen skal ikke bli personbilen din, men et selvkjørende alternativ til kollektivtrafikken

Tek.no / Barcelona: Vi er fortsatt et godt stykke unna helt selvkjørende biler. Både teknologisk og regulatorisk er det flere hinder som står i veien, men det betyr ikke at bilbransjen ikke drømmer om framtiden når det er en realitet. Når biler kan kjøre uten assistanse fra føreren og du kan la tankene vandre mens bilen kjører deg til destinasjonen din.

På messegulvet på Mobile World Congress i Barcelona hadde Mercedes tatt med seg konseptbilen Smart ForTwo EQ, som de sier er et lite stykke av framtiden. 

Se video øverst i saken!

En framtid uten ratt og pedaler

I framtiden hvor biler som dette kan fungere som taxier, vil skjermen foran kunne vise navnet på personen som har bestilt en kjøretur, slik at du vet at du har riktig bil. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Mercedes ser for seg en framtid hvor biler har blitt helt selvkjørende, og ikke trenger en sjåfør for å styre. Dette vil ha enorme konsekvenser på mange nivåer, men det kanskje mest banale er at bilene vil se helt annerledes ut. Ratt, pedaler og sidespeil, ting ingen bil kan være foruten i dag, vil være overflødige. Konseptbilen Smart ForTwo EQ, som skal være deres idé om en bil i 2030, har derfor ingen av disse tingene, og den ser mer ut som en plastboble på fire hjul enn en tradisjonell bil.

Dørene er digre og åpnes oppover i stedet for utover, og der du vanligvis hadde forventet et dashbord er det bare en bred skjerm som strekker seg fra kant til kant. Skjermen viser imidlertid ikke hastighet og turtall, men fungerer mer som et stort nettbrett hvor du kan  surfe på nettet eller kommunisere med venner og kjente. Fra skjermen skal du også kunne styre om du vil at vinduene skal være frostet slik at ingen ser inn, eller om de skal være helt gjennomsiktige. Alle kriker og kroker er belyst av LED-lys som kan lyse i forskjellige farger, og helt mot siden av dashboardet er en liten skjerm vendt ut mot veien, som sier om bilen er opptatt eller ei.

Dørene kan frostes om man vil, slik at ingen kan se inn. Her er de gjennomsiktige. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ikke en privatbil

Dashbord-skjermen kan vise mye rart, og siden dette er en konseptbil fikk vi se en rekke forskjellige alternativer. Vi fikk se alt fra videofilmer som ble spilt av til et helt enkelt kart som kunne vise hvor langt unna destinasjonen du var. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Mercedes og Daimler tror ikke ForTwo EQ vil bli en erstatning for din vanlige bil, og heller ikke som en sekundærbil. I stedet tror de at  framtiden vil by på et helt nytt marked for selvkjørende biler som rett og slett ikke eksisterer i dag. De ser for seg at byer og store selskaper bør investere i biler som dette, og kjøpe hundre- eller tusenvis av dem. Deretter kan de brukes av alle som vil. Trenger du en bil kan du bestille den på nettet, og den kommer og henter deg.

Akkurat som at taxier er et alternativ til kollektivtrafikk, skal dette være ytterligere et alternativ til taxier, men uten sjåfør. 

En liten skjerm vendt ut mot veien sier "Hello" hvis døren er åpen, eller "Busy" hvis den er stengt. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Trekker du denne tankerekken enda lengre vil det kunne føre til at flere lar sin egen bil stå hjemme, og heller bestiller seg en liten kjøretur med en av Mercedes' smartbiler. Behovet for parkeringsplasser vil synke, og trafikken på veier vil gå ned. Mercedes vil selvfølgelig at du skal ha din egen bil hjemme (de er jo en bilprodusent, tross alt), men at den heller skal brukes til langturer hvor det ikke hadde vært hensiktsmessig å kjøre en liten ForTwo EQ. 

Hele denne ideen til Mercedes matcher forøvrig ganske godt med det Tesla-sjefen Elon Musk har tenkt, hvor han ser for seg alle solgte Teslaer som en del av en flåte. Men i motsetning til Mercedes, som ser for seg at bilflåten deres skal kjøpes opp av selskaper eller myndigheter, vil Musk slå sammen ideen om smarte privatbiler og selvkjørende taxiflåter. 

En gang om mange år 

  Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Smart ForTwo EQ er som sagt bare en konseptbil, en «visjon», som de Mercedes-ansatte til tider kalte det, og kan nesten ingen av tingene de sier den skal kunne i framtiden. Ikke er den selvkjørende enda, den kan såvidt kjøre, og det som surrer og går på skjermene styres bare fra en mobilapp til Mercedes-mannen som står ved siden av utstillingsmodellen.

Men én gang i framtiden kan kanskje en bil som dette bli en realitet. Trolig vil den ikke se ut som Smart ForTwo EQ, men kanskje har den noen av de samme ideene. Den største terskelen vil uansett være teknologien som trengs for å gjøre en bil helt selvkjørende. Det krever imidlertid store fremskritt, og når teknologien og lovverket har kommet flere steg videre enn der de er i dag, kan en bil som dette kanskje bli en realitet. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen