Sniktitt Apple CarPlay

Apple CarPlay koblet opp mot Sync 3 i en Ford Mondeo (Bilde: Aksel I. Edgar-Lund)

Vi har prøvd Apple CarPlay

Slik gikk det da vi kjørte rundt i en 2016-modell Ford Mondeo og snakket med Siri.

Veldig mange nye biler leveres i dag med en eller annen form for infotainmentsystem, gjerne en liten skjerm i dashbordet og kontrollknapper på rattet, som lar deg styre radio, telefonfunksjoner og navigasjon, alt etter hvor avansert og dyr bilen er.

Felles for de aller fleste av bilprodusentenes systemer er at de støtter både Apple CarPlay og Googles Android Auto, slik at du får tilgang til for eksempel Google Maps og kan kontrollere programmet direkte via bilens skjerm og knapper. Denne integrasjonen gir også mulighet for å styre mange andre apper på telefonen via bilens system. Apples CarPlay er allerede lansert i Norge, mens Android Auto fortsatt lar vente på seg.

Les mer om status for Googles billøsning:
Fullt kjør for Apple CarPlay, men Android Auto har fått motorstopp » 

Den originale Sync-logoen har fått en fremtredenede plass like framfor automatgirspaken.
Den originale Sync-logoen har fått en fremtredenede plass like framfor automatgirspaken. Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Vi kontaktet Ford Motor Norge, som nå nylig lanserte siste utgave av sitt eget infotainment-system, kalt Sync 3. Sync har ti års utvikling bak seg, og inkluderer naturligvis støtte for både Apple og Googles løsninger. 

Et under at de fortsatt eksisterer?

Tidligere var det stort sett TomTom og Garmin som dominerte i markedet for GPS-basert bilnavigasjon. Undertegnede har brukt mange tusenlapper for flere versjoner av begge merker, før smarttelefonenes inntreden gjorde dem tilnærmet overflødig. Det ble tydelig reflektert i hvordan prisnivået plutselig stupte bratt, en TomTom til 6000 kroner det ene året kostet omlag en tusenlapp det neste.

I dag har de fleste nye biler en eller annen form for GPS-navigasjon inkludert fra bilprodusenten, som samtidig inkluderer støtte for navigasjonssystemene til Google Android og Apple. Nok et godt eksempel på hvor viktig våre smarttelefoner er blitt. 

Apple CarPlay koblet opp mot Sync3 i en Ford Mondeo.
Apple CarPlay koblet opp mot Sync3 i en Ford Mondeo. Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Vi gir Apple navigerinsansvaret

Hos Ford Follo Autoco i Ski fikk vi låne en strøken 2016 Ford Mondeo sportsutgave, og det første vi gjorde var å koble en iPhone til USB-kontakten i midtkonsollen.

På skjermen i bilen spratt det umiddelbart opp en beskjed om at en telefon var koblet til, og menyen byttet utseende til lett gjenkjennelige Apple-ikoner. Når vi navigerte rundt i menyen var synkroniseringen med bilens skjerm umiddelbar og lynrask.

Apples velkjente ikoner og grensesnitt gjør det enkelt å navigere i systemet.
Apples velkjente ikoner og grensesnitt gjør det enkelt å navigere i systemet. Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Vi fant en passende plass å stoppe, for å plotte inn en destinasjon og se hvordan dette kom til å gå. Siden det var sol og varmt følte vi for en softis, og kiosken på Nesset er viden kjent for sin softis og er et populært stoppested. Vi skrev «kiosken på Nesset», og programmet fant raskt en liste med alternativer der adressen til kiosken kom først opp på lista. Meget bra!

Underveis fungerte den visuelle kartvisningen bra, om enn litt kjedelig i sitt grafiske uttrykk, uten den detaljrikdommen vi er vant til fra for eksempel Google Maps.

Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Feilinnstilt autotune og talefeil i fleng 

Selv om navigasjonen fungerte greit, var de muntlige veibeskrivelsene vi fikk over høyttaleranlegget virkelig ille. Stemmen var svært unaturlig, med såpass dårlig og uvanlig uttale av ord som «E18», «rundkjøring», og et par andre ord vi ikke helt forstod, ga oss en skikkelig god latter. Kvinnestemmen lød unaturlig og rar, en dårlig variant av datastemmen til Stephen Hawking, som i tillegg snakket fort og avbrøt seg selv flere ganger. Men timingen med hensyn til når vi fikk kjøreanvisninger, både de muntlige og via kartet på skjermen, fungerte bra og vi fikk beskjed i god tid.

Vi har jo opplevd enkelte GPS-er som gir beskjed om å ta «neste avkjøring» to hundre meter etter at avkjøringen vi skulle tatt var passert. 

Legendariske kiosken på Nesset er et sted folk fra fjern og nær valfarter til på sommerstid for å kose seg med skikkelig god softis.
Legendariske kiosken på Nesset er et sted folk fra fjern og nær valfarter til på sommerstid for å kose seg med skikkelig god softis. Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Vel fremme ved kiosken på Nesset, parkerte vi bilen for å gi Apples kjære «Siri» en gjennomgang. Siri fungerte noenlunde som forventet, og gjorde sitt beste for å etterkomme våre ønsker om å spille musikk fra Spotify, navigere til ulike steder og så videre. Montert på rattet i bilen er det flere knapper for å kontrollere Sync, blant annet en «taleknapp», og med Apple CarPlay oppkoblet er det Siri som svarer når du spør. 

Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Klar for Android Auto

Selv om hovedkonkurrenten Google med sin Android Auto-app ennå ikke er lansert i Norge, forsøkte vi med en Samsung-telefon å koble opp Android Auto. Sync gjenkjente telefonen umiddelbart, og på skjermen i bilen dukket det sågar opp en knapp hvor vi kunne skru på Android Auto. Det gjorde vi, men det skjedde ikke stort i og med at Android Auto-appen som nevnt ikke er lansert. Uansett bekrefter dette at Sync er klar som et egg for å levere Android Auto på samme måte som Apple CarPlay. 

Sync 3 er et velfungerende system som har vært under utvikling i snart ti år. Frem til 2014 var Microsoft den viktigste samarbeidspartneren i utviklingen av Sync, mens det nå er Blackberrys QNX operativsystem som ligger i bunn for Sync 3. 
Sync 3 er et velfungerende system som har vært under utvikling i snart ti år. Frem til 2014 var Microsoft den viktigste samarbeidspartneren i utviklingen av Sync, mens det nå er Blackberrys QNX operativsystem som ligger i bunn for Sync 3.  Foto: Aksel I. Edgar-Lund
Kurt Lekanger, testsjef hos Tek.no, koser seg bak spakene. Verd å nevne er at kjøretøyet er utstyrt med «anti klam-i-kløfta»-vifter i begge forsetene, samt rygg- og rumpemassasje som betjenes via Sync-skjermen .
Kurt Lekanger, testsjef hos Tek.no, koser seg bak spakene. Verd å nevne er at kjøretøyet er utstyrt med «anti klam-i-kløfta»-vifter i begge forsetene, samt rygg- og rumpemassasje som betjenes via Sync-skjermen . Foto: Aksel I. Edgar-Lund

Rask respons, gode kjøreanvisninger og intuitiv betjening

En velfortjent softis senere, setter vi kursen tilbake til Ski og Follo Autoco. Denne gangen valgte vi å la Sync få navigeringsansvaret, for å se forskjellen i forhold til hvordan Apple hadde prestert.

Sync virker svært oversiktlig og intuitivt, og fant raskt ut hvor vi ville. Kartet virket mer forseggjort og detaljrikt enn Apples, og de muntlige kjørebeskrivelsene ble uttalt behagelig, flytende og på prikkfritt norsk. 

Koster det penger?

Jim Riaz er salgssjef hos Ford-forhandler Røhne Selmer i bilbyen på Ensjø. Han forteller at det er flere av kundene som lurer på om Sync 3 vil koste penger, i form av for eksempel en abonnementstjeneste for oppdateringer av kartdatabasen. Garmin og TomTom var blant aktørene som tok seg godt betalt for kartpakker for ulike regioner, samt for oppdateringer av kartdata. 

– Det pågår en diskusjon mellom hovedkontoret og importøren om akkurat dette spørsmålet nå. Hovedkontoret vil ta betalt, mens importøren ikke ønsker det slik, sier Riaz til Tek.no.  

Han venter på tilbakemelding, som sannsynligvis vil komme i august når folk er tilbake fra ferie. 

– Ville det ikke være som å skyte seg selv i foten å ta betalt for Sync 3, når alternativene til Apple og Google, som har full støtte i Sync 3, er gratis å bruke?

– Jo det har du helt rett i, og personlig håper jeg at forhandlingene ender med at tjenestene i Sync 3 blir gratis, sier Riaz.  

Vi venter i spenning på at Android Auto skal lanseres i Norge, og planlegger en grundigere test av funksjonalitet og brukervennlighet av Apple CarPlay og Android Auto «head to head». 

Les mer om status for Googles billøsning:
Fullt kjør for Apple CarPlay, men Android Auto har fått motorstopp » 

Garmin nuvi 2545 GPS

Samsung Galaxy S6 32GB

Tomtom Start 52

Apple iPhone 5S 16GB

Garmin nuvi 2545 GPS   Les mer »

Samsung Galaxy S6 32GB   Les mer »

Tomtom Start 52   Les mer »

Apple iPhone 5S 16GB   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen