Når du svever ute i verdensrommet er det vanskelig å ikke ende opp med et dumt glis.

Sniktitt Oculus Rift – Flerspiller

Når du svever ute i verdensrommet er det vanskelig å ikke ende opp med et dumt glis. (Bilde: Hardware.no)

Vi har aldri før blitt så imponert av teknologi

Vi kunne hatt bedriftsmøtet midt i et astroidebelte.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra

En litt uvanlig dag på jobb i Hardware-redaksjonen: Jeg står og ser inn i de tomme, døde øynene på en demon. I den ene hånden holder han en perfekt kopi av en gammel Commodore-maskin, mens han peker på noen av bryterne og forklarer hva de er til. Jeg prøver å plukke opp en Gamecube, som faller ut av hånden min og tvers gjennom gulvet.

– Ah, sånt kan skje når du prøver å plukke ting opp med venstrehånden. Jeg er ikke helt ferdig med alt ennå, og fysikken er ikke fullstendig på plass, forklarer demonen, og legger fra seg Commodoren på bordet.

Modner raskt

Vi inviterte Christer-Andre Fagerfjell tilbake for å se hvordan Rift-utviklingen raser fremover.
Vi inviterte Christer-Andre Fagerslett tilbake for å se hvordan Rift-utviklingen raser fremover.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Jeg tar av meg VR-brillene av typen Oculus Rift, og på motsatt side av bordet gjør demonen – nå i VR-utvikleren Christer-André Fagersletts skikkelse – det samme. Utvikllingen av teknologi til de nye brillene har nemlig rast fremover siden sist vi hadde ham på besøk, og om vi lot oss imponere den gang, er effekten enda kraftigere i dag.

De fleste som har prøvd VR-brillene Oculus Rift har nemlig latt seg imponere kraftig, og etter at vi fikk prøve ut et sett selv, er altså vår redaksjon intet unntak. Den gang var det stort sett litt enkle teknologidemoer som var tilgjengelig, så å ta steget ut i en simulator der det også befinner seg noen andre, gjør oss enda mer engasjerte.

Et konkret eksempel på dette, som vi etter hvert prøver ut sammen med Gamer.no-journalist Audun Rodem, er Fagersletts eget prosjekt VirtuaView. Dette er navnet på den virtuelle kinosalen vi kunne spasere rundt i sist, som nå har modnet betraktelig.

Ekstrem innlevelse med flere sammen

VirtuaView er fortsatt litt grovt i kantene, og Fagerslett forsøker å skaffe finansiering til å videreutvikle systemet via IndieGogo. Likevel får vi allerede nå en ekstrem grad av innlevelse fra demoen, og når Gamer-journalisten hiver seg med, blir det enda bedre.

To journalister fra Mediehuset Tek som surrer rundt i den samme virtuelle verden.
To journalister fra Mediehuset Tek som surrer rundt i den samme virtuelle verden.Foto: Hardware.no

I den virkelige verden stiller vi oss opp på hver vår side av et langbord, og får på oss hver vår Oculus Rift.

Før vi aner ordet av det, blir vi begge sugd inn i den samme virtuelle verdenen. Vi befinner oss nå på en plattform som raser gjennom et asteroidebelte, og kan se på hverandre, håndhilse, plukke opp gjenstander, og vise dem til hverandre.

Over langbordet på den flytende plattformen vår henger en storskjerm, og på bordet ligger store nettbrett vi kan plukke opp. Med disse blir det lettere å peke på detaljer fra det som skjer på skjermen til sidemannen, enn hvis vi skulle gått bort og veivet med armene foran storskjermen – noe som også kunne forstyrret andre deltakere, om det hadde vært flere der.

Det merkeligste er at selv om hodene våre kan passere tvers gjennom hverandre, passer vi begge på å holde like stor avstand mellom hverandre som vi ville gjort i den virkelige verden. Det er skikkelig rart å reagere instinktivt i en virtuell virkelighet, men innlevelsen er altså mer enn komplett nok til at man glemmer hvor man er.

Masse fete funksjoner på vei

En av de minste kinosalene.
En av de minste kinosalene.Foto: VirtuaView

I tillegg til møterommet blir vi også dumpet inn i flere forskjellige, gigantiske kinosaler. Vi løper mellom seteradene, og får definitivt følelsen av å være sammen på et fysisk, ekte sted. Potensialet til å kjøre synkroniserte filmkvelder over landegrensene, kan slik definitivt være noe for privatpersoner.

Ansiktsscanning med speilrefleks-kamera gir slående gode resultater.
Ansiktsscanning med speilrefleks-kamera gir slående gode resultater.Foto: VirtuaView

Det eneste som mangler er ansiktetet til personen vi kjenner. Audun har nemlig også fått demonhode, og jeg går visst rundt med et fiskehode, som er litt snålt. Fagerslett forteller imidlertid at dette er noe han allerede er i ferd med å forbedre, og dét til gangs.

– I Trondheim har jeg laget en kamerarigg som kan scanne hodet ditt i nesten perfekt detalj. Den er heller ikke helt finpusset riktig ennå, men her kan dere se et eksempel, sier han, og viser oss en 3D-modell som ser ut som et fotografi.

Den er full av stjerner

Ved siden av Fagersletts egne prosjekter, fikk vi også testet ut noen teknologidemoer fra andre utviklere. Først ut var Titans of Space, som vi kan skrive under på at er den mest hardtslående, inspirerende opplevelse vi har vært borti med en datamaskin.

Undertegnede tok på seg VR-brillene, og fikk først se en glorete «introskjerm». Greit nok, litt snålt å ha et skjermbilde foran seg i tre dimensjoner, men etter å ha fått litt informasjon fra denne gikk bildet i sort – og plutselig sitter jeg i en liten romkapsel, alene, ute i rommet.

Når du svever ute i verdensrommet er det vanskelig å ikke ende opp med et dumt glis.
Når du svever ute i verdensrommet er det vanskelig å ikke ende opp med et dumt glis.Foto: Hardware.no

Jeg ser meg rundt, og kan se kroppen min – armer, bein, og et par skuldre jeg kan titte over, som i seg selv var temmelig tøft. Mye mer interessant er imidlertid skuet jeg har utenfor kapselen. Foran meg svever en liten, skyggelagt jordklode, med lysene fra tusen byer glitrende i natten.

– Viser potensialet

På den lille skjermen i romkapselen min kommer små, korte faktabiter hver gang den har flydd meg frem til en ny måne, planet eller stjerne, og jeg lærer små, nye biter med fakta for nesten hvert eneste stopp.

Over de neste minuttene svever jeg rundt i solsystemet, med stemningsfull musikk på ørene, og alt er ubeskrivelig vakkert. Det finnes skjermdumper og videoer fra denne demoen, men ingen av disse kan sies å yte den rettferdighet. Opplevelsen kan rett og slett ikke beskrives, men må prøves selv.

– Helst burde de nesten hatt stemmen til Morgan Freeman for å lese opp faktabitene underveis, men dette er et typisk program som virkelig viser potensialet for å bruke Riften i undervisningssammenheng, forteller Fagerslett når vi har fått av oss brillene.

Alene i Riften

Du er slett ikke alene i Alone in the Rift – og det kan gi deg en støkk.
Du er slett ikke alene i Alone in the Rift – og det kan gi deg en støkk.Foto: Hardware.no

Ved siden av muligheter for både undervisning, møteaktivitet og sosiale arrangementer, er selvfølgelig spill et annet område hvor innlevelsen man får fra en Oculus Rift kan bidra kraftig. Derfor fikk vi prøvd ut skrekkspillet Alone in the Rift, som var ganske så skummelt.

Med røtter på landet i Norge er det imidlertid mer hjemmekoselig enn skummelt for undertegnede journalist å tusle rundt helt alene i en mørklagt skog. Når musikken stilner, og det viser seg at man kanskje ikke er alene likevel, skvatt jeg likevel en hel del mer enn jeg ville gjort bak en vanlig skjerm.

Uten å røpe for mye, kan jeg i alle fall si at Alone in the Rift kan gi alle og enhver en skikkelig støkk. Dette er også bare én av mange små prosjekter som finnes, og Fagerslett forteller at det lanseres nye på en nærmest ukentlig basis.

For tiden jobber han selv hardt videre på sine egne prosjekter, og med noen få dager igjen av folkefinansieringskampanjen sin har han fått laget en ny video som demonstrerer flere konsepter for mulige bidragsytere.

Målet med kampanjen er å samle inn 50 000 dollar, et mål han tviler på at han kommer til å nå – men han lover at hvert øre som samles inn vil gå til å gjøre VirtuaView langt bedre.

Se video av VirtuaView og mye mer under.

Denne gangen slapp vi både kvalme og svimmelhet:
Sist vi prøvde Riften merket vi det godt i etterkant »

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen