Spider-Man kan chille hvor han vil. Her med One World Trade Center i bakgrunnen.

Sniktitt Marvel's Spider-Man

Spider-Man kan chille hvor han vil. Her med One World Trade Center i bakgrunnen. (Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Kontrollsystemet skiller seg fra alt annet vi har spilt

Det er herlig å svinge seg mellom skyskrapere i New York.

Tek.no/Køln: Om et par uker får du nok en gang mulighet til å herje mellom New Yorks skyskrapere i PlayStation 4-spillet Marvel's Spider-Man når storbyen atter trenger hjelp av sin superhelt i edderkoppdrakt. 

I historien, som denne gang ikke er basert på noen av filmene, må Spider-Man blant annet hamle opp med mesterskurken «Mister Negative».

Han og syv bandemedlemmer skaper lovløse tilstander og du tar selvsagt i dine hender å rydde opp i rotet de skaper når politiet kommer til kort. 

Morsom luftakrobatikk over Central Park

Under årets Gamescom-messe fikk vi prøve oss på luftakrobatikk og spindelvevskyting i New Yorks Central Park-område. Med One World Trade Center i horisonten jaktet vi skurker med en av de mer underholdende fremkomstmåtene i et spill, nemlig muligheten til å slynge seg mellom skyskrapere ved hjelp av kraftige spindelvev Spider-Man skyter fra hendene sine.

Det er rett og slett morsomt å farte opp og ned mellom stålkonstruksjonene i byen, og du skal ikke se bort fra at du vil bruke mye tid bare på å leke deg rundt i den åpne verdenen som ligger under føttene dine.

Og vi kan berolige alle Spider-Man-fans der ute med at kontrollen ser ut til å sitte som et skudd. Særlig over bakkeplan, da du med litt trening kan navigere på kryss og tvers mellom kvartaler. Enten hundrevis av meter over bakken, eller mens du sneier taxiene som snirkler seg oppover asfalten. 

Dynamisk kampsystem

Å jule opp skurker gir dessuten en god, tilfredsstillende følelse og du har flere fiffige spindel-våpen til rådighet. Sammen med raske never og lange spark handler det i stor grad om å «time» når du skal angripe, rulle unna eller foreta en strategisk unnamanøver til nærmeste skyskrapertak for å få et nytt overblikk over situasjonen.

Smak på den!

Vi opplever at slåssemekanismen fungerer sømløst og gir mulighet for å banke opp slasker du møter med stil. Treffer du på to eller flere av dem samtidig kan du denge løs på han du liker minst, og når kompanjongen hans kommer for nær, rulle under ham og svinebinde ham bakfra før han forstår hva som har skjedd. 

Byen som bakteppe

Vi synes ikke dette forhåndsrendrede bildet gir et presist bilde av grafikken i nye Spider-Man, men du får i alle fall et inntrykk av hvordan han slynger seg mellom bygningene.

Vi spilte nye Spiderman på en PlayStation 4 Pro. Denne konsollen hadde ingen problemer med å holde følge med deg når du haster oppover Upper East Side eller stuper utfor skyskrapere med hele New York som bakteppe. Byen fremstår som levende, med mye trafikk som følger trafikkreglene og mennesker som vandrer rundt. Om du ikke er opptatt med å svinge deg høyt oppe mellom byggene kan du også se at det finnes både restauranter og bedrifter, men ikke forvent noen Grand Theft Auto-detaljer. Byen er først og fremst et bakteppe for historien, og du vil ikke finne det veldig spennende å bedrive noen form for «peoplewatching» her.

Bygningene er også relativt generiske, og mens de helt klart gir NY-vibber gjør de seg best som kulisser mens du haster forbi. Mange av dem er nemlig ikke veldig detaljerte eller spennende når du først stanser litt opp for å ta dem i øyesyn. Vi må imidlertid gi skryt for flotte lyseffekter og måten resten av verden reflekteres i den regntunge asfalten vel nede på bakken. 

Overforbruk av bevegelsesuskarphet

På Gamescom-messeområdet hadde Sony gjenskapt en del av Marvels New York, hvor handlingen i Spider-Man-spillene finner sted. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Det som plaget oss mest var den tunge bruken av bevegelsesuskarphet, eller såkalt «motion blur», som omslutter deg når du setter opp farten eller endrer kurs brått. Dette får byen til å fremstå som grøtaktig eller flytende når du haster forbi, og gjør at du går glipp av detaljer. Når det er sagt er den samme effekten med på å gi fartsfølelsen som vi virkelig likte i spillet, men vi mistenker at den er skrudd opp til elleve for å gjøre det mindre åpenbart at byen ikke er så detaljert som de forhåndsrendrede skjermbildene Sony så langt har gitt ut fra spillet gir inntrykk av. 

Om dette blir et spill å satse på kommer selvsagt an på historien, men med tanke på hvor gøy det var å kaste oss fritt mellom skyskrapere igjen og hvor godt kampsystemet virket å fungere, skal det nok mye til før dette spillet faller helt i grus. 

Spillet lanseres eksklusivt for Sonys PlayStation 4 7. september.

Xbox One-folket kan glede seg til en annen eksklusiv tittel:
Forza Horizon 4 handler om å ha det moro. Hele tiden »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen