Sniktitt Sony Cyber-shot RX1R II

Vi har sett litt nærmere på Sonys fullformats kompaktkamera (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Hvem sa at fullformatskameraer må være store?

Vi har tatt en grundig titt på Sonys 42 megapiksels kompaktkamera.

Da Sony kom med sitt svært gode, men også svært kostbare kompaktkamera RX100 IV i fjor sommer, syntes vi prisen var litt i drøyeste laget. Vel, «move over, Rover, and let Sony RX1R II take over», for RX100 IVs pris på 11 000 kroner blir rett og slett puslete ved siden av de 35 000 du må punge ut med for kompaktkameraet RX1R II.

RX1R II er et fullformatskamera i kompaktformat, og det tredje i rekken av slike fra Sony. Det første, RX1, kom i 2012, og ble etterfulgt av RX1R året etter. Den siste er en variant av RX1 uten lavpassfilter, og det er altså den som har fått en oppfølger nå. Med RX1R II har Sony satt inn den samme 42 megapiksels fullformatsbrikken som i deres A7R II, som i sin tid fikk den høyeste rangeringen noen bildebrikke har fått fra bildebrikke og optikkanalyse-nettstedet DxOMark.com. Så det lover jo godt.

Men hvor kompakt er det egentlig?

Begrepet «kompaktkamera» brukes ofte om kameraer som ikke gir deg muligheten til å skifte ut optikken, slik som du kan med et «systemkamera». Tradisjonelt har disse «systemløse» kameraene vært mindre enn systemkameraene, derav betegnelsen kompaktkamera, men de siste årene har dette endret seg. Kompakte systemkameraer i Micro Four Thirds-systemet, som Panasonic Lumix GF7, bryter med den gamle tommelfingerregelen, og er for eksempel betydelig mindre enn for entusiastkompaktkameraet Fujifilm X100T.

Her kan du lese mer om GF7: Dette kameraet er en ulv i fåreklær »
Og testen av X100T finner du her: X100-serien leverer igjen, men prisen er høy »

Så hva med RX1R II? Det er et kompaktkamera i den forstand at du ikke kan skifte ut optikken, og det er helt klart det minste kameraet på markedet med fullformats bildebrikke, sett bort fra de forrige modellene i serien. Sånn sett er det kompakt.

Er RX1R II et kompaktkamera? Det blir et definisjonsspørsmål, men med en vekt på godt over halvkiloen er det i alle fall et stort kompaktkamera.
Er RX1R II et kompaktkamera? Det blir et definisjonsspørsmål, men med en vekt på godt over halvkiloen er det i alle fall et stort kompaktkamera. Foto: Kristoffer Møllevik

Men med en vekt på hele 560 gram (veid med batteri og nakkestropp) er det for tungt til at vi komfortabelt kan bære det rundt i jakkelommen, og bukselomma kan du selvsagt bare glemme; så sammenlignet med mer «vanlige» kompaktkameraer som Sony RX100 IV eller Canon G9 X, er ikke RX1R II særlig kompakt. Det blir både relativt og et definisjonsspørsmål, men vi velger å kalle det et stort kompaktkamera.

Er det et lommekamera du er ute etter ville vi sjekket ut Canon G9 X:
Kanskje den beste bildekvaliteten du kan putte i bukselomma »

Ser sabla solid ut, men ikke værtett

Nå må vi bare si med en gang at vi ikke mener at det er såkalt «rugged» på samme måte som disse vanntette kameraene, og vi ville heller ikke forsøkt å slippe det i verken gulvet eller ned trapper. Men det fremstår som sabla solid og vi tipper det tåler en trøkk eller to, slik som kameraer i denne prisklassen bør for å kunne tilfredsstille profesjonelle brukere. RX1R II gir et inntrykk av kvalitet i alle ledd.

Den høye vekten har mye å si, og kommer av at kroppen er laget av nettopp en solid magnesiumslegering. Det lyssterke objektivet veier jo også en del; glass er tungt, og med blender f/2,0 på et fullformatskamera blir det en del av det.

Logoen er trykket ned i læret, ikke bare lagt oppå. Men hvorfor står det ikke RX1R II? Har Sony vært gjerrige og gjenbrukt overskuddet fra forgjengeren?
Logoen er trykket ned i læret, ikke bare lagt oppå. Men hvorfor står det ikke RX1R II? Har Sony vært gjerrige og gjenbrukt overskuddet fra forgjengeren? Foto: Kristoffer Møllevik

Men også detaljer som selv objektivdekselet er i metall, og veier hele 25 gram, som er tungt for et objektivdeksel. En pen, og slank nakkereim i sort lær med myk bakside hjelper også på inntrykket, og kameranavnet står ikke bare skrevet  reimen, men er trykket ned som en fordypning. Dette gjelder faktisk alle merkene på selve kameraet, til og med på knappene på baksiden. Skriften ligger ikke malt oppå kameraet, men frest ned i metallet og plasten. Slike detaljer gir oss en veldig «solid» følelse.

Men noe som er veldig dumt er at kameraet ikke er værtett. Denne litt lite presise spesifikasjonen «værtett»  betyr som regel at kameraet skal tåle regnvær, noe RX1R II altså ikke gjør. Og hvis du betaler 35 000 kroner for et kamera, er det kjipt å måtte la det ligge igjen inne bare fordi det regner. Uvær gir ofte gode bilder, og de risikerer vi altså å gå glipp av med RX1R II.

Innebygget sprett-opp-søker, men ikke berøringsskjerm

Den innebygde sprett-opp-søkeren er gull verdt i den skarpe, lave vårsolen.
Den innebygde sprett-opp-søkeren er gull verdt i den skarpe, lave vårsolen. Foto: Kristoffer Møllevik

Nytt fra forrige modell er at RX1R II har en innebygget sprett-opp-søker, ala den Sony introduserte med RX100 III og som ble med videre til RX100 IV. Men der søkeren på de to måtte tas ut med to grep (trykk på knappen og dra ut okularet), spretter denne søkeren både opp og ut av seg selv, slik at den den er klar til bruk med bare ett trykk.

Søkeren er kompakt og kan ikke konkurrere med de store søkerne på markedets «ikke-kompakte» toppmodeller, men god nok til sitt bruk; som for eksempel hvis du vil være litt diskre på konsert, eller når du tar bilder i skarpt sollys. Til sistnevnte tilfelle følger det med en ekstra «søkerskygge» som kan monteres på søkeren. Det er litt knotete og vi ser for oss at dette er en typisk smådel som lett kan forsvinne til de evige «lurer-på-hvor-den-har-blitt-av»-marker blant hybelkaninene bak sofaen ett sted, men forstår at vi ikke kan få i pose og sekk. Og den er helt klart fin å ha nå i den lave vårsolen.

Skjermen er også god og kan vippes opp (og ned) for økt fleksibilitet, men dessverre er Sony fortsatt tilbakeholdne med berøringsskjermer på kameraene sine, og heller ikke RX1R II har fått dette. Det er synd, for berøringsskjermer er helt supre for å kjapt og enkelt endre fokuspunkt fortløpende.

Lyssterk, men låst optikk og 42 megapiksler

Med en så stor blenderåpning som f/2.0 kan vi få bilder med myk bakgrunn, selv om objektivet befinner seg i vidvinkeldelen av brennvidde-skalaen.
Med en så stor blenderåpning som f/2.0 kan vi få bilder med myk bakgrunn, selv om objektivet befinner seg i vidvinkeldelen av brennvidde-skalaen. Foto: Kristoffer Møllevik

RX1R II skal ha samme optikk som forgjengeren, et 35 millimeter fastobjektiv fra Carl Zeiss med en stor blenderåpning på f/2.0. Sammen med bildebrikken i fullformat burde dette bli en lyssterk kombinasjon som også gir mulighet til å ta bilder med liten dybdeskarphet.

Det er ikke mange kameraer der ute som låser brukeren til én brennvidde, og det er helt klart en ting som umiddelbart plasserer et kamera i kategorien «for særlig interesserte» (som om ikke prislappen på 35 000 kroner var nok...). Fujifilm har gjort dette med noe vi vil kalle suksess på sine X100-kameraer, som - selv om de ikke er veldig utbredt blant «folk flest» - helt klart er populære blant mer dedikerte hobbyfotografer og profesjonelle brukere.

Skal man først låses til én brennvidde synes vi i utgangspunktet at 35 millimeter er et godt valg. Det gir et bredt nok perspektiv for urban gatefotografering og en del landskap, samtidig som det går fint an å bruke til portretter med litt miljø rundt. Det at kameraet ikke har optisk zoom hjelper også med å holde størrelsen på optikken nede, samt at den kan være desto mer lyssterk.

Blenderen går fra f/2.0 til f/22, og kan kontrolleres med en dedikert kontrollring rundt objektivet, noe vi liker veldig godt. Det er dugelig skarpt gjennom hele spekteret, men hvis du skal benytte deg av kameraets fulle oppløsning er det nok best å holde seg til den moderate blenderen f/5.6, siden optikken ser ut til å være skarpest der, men forskjellene ser ikke ut til å være veldig store før vi kommer over blender f/11.

Optikken er altså god, men ikke fri for ulemper: Mangelen på zoom gjør kameraet mindre fleksibelt, vidvinkelen gjør det lite egnet til fotografering av dyr og sport, og nærgrensen på 20 centimeter utelukker makrofotografering. Eller gjør det det?

Som forventet er det mye å hente på å bruke RAW-format (til venstre) sammenlignet med JPEG (til høyre). 1/500s - f/5.6 - ISO 100. (Foto: Kristoffer Møllevik)

Megapiksler til nytte

Makro nok for de fleste? Selv om dybdefokusen kanskje er i det minste laget. 1/100s - f/2.0 - ISO 100
Makro nok for de fleste? Selv om dybdefokusen kanskje er i det minste laget. 1/100s - f/2.0 - ISO 100 Foto: Kristoffer Møllevik

RX1R II er virkelig et kamera der en så drøyt høy oppløsning som 42 megapiksler faktisk kommer til sin rett. For selv om nærgrensen som sagt ikke er den beste, er det ingen problem å beskjære seg inn til et svært tett utstnitt. Vi kommer riktignok ikke like ekstremt tett på som med god, dedikert makrooptikk, men tett nok til at det vil holde for de fleste.

Det samme gjør det mulig å zoome inn digitalt for å få tettere utsnitt på dyr, selv om det ikke kan erstatte en skikkelig stor-tele i omtrådet 2-300 millimeter og oppover, gjør megapikslene det mulig å ta utsnitt til A4-format der den høye oppløsningen ser ut til å kunne erstatte optikk opp til 120 millimeter i praksis. Vi har ikke testet dette i detalj, men du kan jo se selv i sammenligningsbildet under, der bildet til høyre er et utsnitt fra bildet til venstre.

I pose og sekk: Den høye oppløsningen gjør at vidvinkelobjektivet kan brukes som en moderat tele.

Men dette fungerer ikke andre veien, så vi får ikke mer vidvinkel enn det lille som er, noe vi savner i enkelte situasjoner. Men hvis Sony hadde erstattet 35 millimeter-objektivet med for eksempel et på 24 millimeter, hadde det nok blitt betydelig større og/eller mindre lyssterkt, og hvis vi må velge foretrekker vi det mer kompakte objektivet som er på kameraet nå.

ISO-en går opp til hele 102 400, noe som gjør at vi kan ta bilder håndholdt selv lenge etter solnedgang. Piksel for piksel er det en digital snøstorm, men det går til nød
ISO-en går opp til hele 102 400, noe som gjør at vi kan ta bilder håndholdt selv lenge etter solnedgang. Piksel for piksel er det en digital snøstorm, men det går til nød Foto: Kristoffer Møllevik

Det er selvsagt noen ulemper med så høy oppløsning. Filene blir nemlig svært store, og et ukomprimert RAW-bilde er på rett over 80 megabyte(!), noe som vil si at aktive fotografer bør gå for et 64 GB-minnekort først som sist. Det er dessuten mye data for kameraet å bearbeide, noe som går ut over skuddtakten, som Sony oppgir til bare 5 bilder i sekundet. Dette gjør RX1R II lite egnet til sport og action.

Det at det er så mange piksler gjør også at hver enkelt piksel på bildebrikken ikke kan fange opp så mye lys som for eksempel den mer lyssensitive Sony A7S II med sine 12 megapiksler, men på en annen side blir hver enkelt piksel mye mindre i bildet, så til en viss grad veies dette opp når man gjør en praktisk sammenligning av bilder i samme størrelse, for eksepel A4, istedet for å sammenligne piksel for piksel.

Joda, vi kunne gjerne hatt et sånt

Den svært høye oppløsningen i kombinasjon med optikk som faktisk takler den, gjør kameraet mye mer fleksibelt enn hva man først skulle tro ut fra at optikken er låst. Og selv om det strengt tatt er en vidvinkel, gjør fullformatsbrikken i kombinasjon med den store blenderåpningen at vi kan få bilder med lav dybdeskarphet, noe som gir en myk og fin bakgrunn til bildene våre.

Selv om kameraet låser oss til et vidvinkelobjektiv, kan vi ta bilder med liten dybdeskarphet takket være fullformatsbrikken og den store blenderåpningen. 1/100s - f/2.0 - ISO 160.
Selv om kameraet låser oss til et vidvinkelobjektiv, kan vi ta bilder med liten dybdeskarphet takket være fullformatsbrikken og den store blenderåpningen. 1/100s - f/2.0 - ISO 160. Foto: Kristoffer Møllevik

Den lille størrelsen gjør dessuten at kameraet ser «ufarlig» ut, noe som kan gjøre at du ikke blir lagt like godt merke til når du fotograferer. Som er bra hvis du vil fange situasjoner der oppførselen til personene i bildet i så liten grad som mulig blir påvirket av at de blir fotografert.

Vi kunne gjerne hatt et RX1R II hjemme. Men litt på samme måte som vi gjerne kunne hatt en Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid: Det hadde helt klart vært både gøy og nyttig, men den høye prisen gjør at det blir med drømmen. Klart, for profesjonelle brukere som kan trekke fra både moms og skatt er jo ikke prisen så avskrekkende. Da får man jo et kompakt, lyssterkt kamera i ypperste klasse. Kanskje jeg kan overbevise sjefen om at vi trenger et sånt her på jobben istedet?

Hvis du fortsatt går med fullformatsdrømmer og synes 35 000 er litt stivt, kan kanskje Sony A7 II være et bedre alternativ? Sjekk i så fall vår test her »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen