Sniktitt

Vi har prøvd Razers nye VR-satsning – kan bli en vinner

Åpen plattform skal gjøre det lettere å videreutvikle teknologien.

Tek.no/Las Vegas: En av de litt større overraskelsene på teknologifesten CES er Razers inntreden på området for virtuell virkelighet. Denne kommer som en frisk pust inn i et marked der Oculus Rift nærmest er som standard å regne, mye fordi de er omtrent alene på markedet.

Nå har Oculus Rift fått litt konkurranse om oppmerksomheten fra Samsung, men det er strengt tatt et samarbeidsprosjekt. Razers bidrag er strengt tatt også et samarbeid, men de har slått seg sammen med selskapet Sensics for å lage en åpen plattform for virtuell virkelighet.

I den forbindelse har Razer laget noe de kaller for OSVR Hacker Dev Kit, som består av både et VR-hodesett og den nødvendige programvaren utviklere trenger for å komme i gang med å lage spill eller andre løsninger for virtuell virkelighet. Settet koster snaut 200 dollar, og kommer på markedet i juni.

Minner om Oculus Rift

Heldigvis hadde de også med seg et par sett på CES, og ett av dem fikk vi teste ut. Brillene minner rent utseendemessig ganske mye om Oculus Rift, men de har en litt annerledes utforming og er merket ganske annerledes.

Det er viktig å merke seg at dette er en utviklerutgave som kommer på markedet i juni, derfor vil det etter alle solemerker også komme endringer fra disse første inntrykkene og til produktet faktisk kommer i salg til sluttbrukere.

For anledningen var settene koblet opp sammen med begevelsessensorer fra Leap Motion, slik at også det vi gjorde med hendene våre ble oppfattet av datasystemet. Så snart vi fikk settet på hodet måtte vi stille inn de innvendige linsene. Dette var en veldig smidig affære, og ved noen spaker under masken fikk vi raskt linsene i riktig posisjon.

Dette er vanedannende

Da vi testet hodesettet fikk vi frese rundt i en rimelig spesiell virtuell verden, der vi skjøt ildkuler med høyre hånd og iskuler med venstre hånd. Formålet var å ta livet av alle ulumsketene som til stadighet kom. Spillet var på mange måter som klassikeren Space Invaders, det kom stadig flere kjipinger som rykket nærmere og nærmere.

Problemet var bare at de kom fra alle retninger, det kunne være under oss, eller over, eller kanskje bak. Her var trikset å ta lyden til hjelp, så skjønte man raskt i hvilken retning det var lurt å se. Deretter var det bare å sende en passende ladning med varme eller kulde i retning av slemmingene.

Det hele var fryktelig vanedannende, og med tanke på hvordan spill kan utvikle seg fra dette punktet så ser vi absolutt lyst på fremtiden. Nå gjelder det bare at de blir flere til å dra lasset, slik at vi kan få det raskest mulig. Og det er jo nettopp litt av poenget med denne løsningen; at det skal bli lettere for flere å bidra.

Maskinvaren litt middelmådig

Oppdateringsfrekvensen til skjermen var ikke all verden, vi merket mye hakking ved raske hodebevegelser. Dette var et problem Oculus Rift lenge også slet med, men som ble tilnærmet fikset i den nyeste utgaven. Samtidig var systemet som smør når vi beveget hodet sakte rundt for å se om det var noe som lurte bak oss. De fulgte problemfritt etter, enten vi så opp eller ned eller bakover.

Grafikken var kanskje ikke veldig imponerende den heller, det var for lett å se pikslene og det var tydelige linjer.

Komfortmessig var hodesettet veldig bra. På direkten synes de å være noe tyngre enn variantene fra Oculus, men de sitter samtidig veldig bra på hodet, så vekten var ikke til noen direkte sjenanse.

Vi merket oss heller ikke den litt kjipe følelsen man får i magen etter en stund med Oculus. Det er veldig varierende hvordan folk reagerer på dette, men vi liker ikke å sitte alt for lenge om gangen. Likevel, med Razer-settet gikk det veldig fint, selv om vi fikk en svak bølgende følelse i kroppen etter en tid.

Vi har også testet Oculus Rifts nyeste testmodell:
«Crystal Cove» fikk oss til å miste pusten. Det var fantastisk » (Ekstra)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen