SNIKTITT: Battlefield V Battlefield V ga oss mersmak

Sniktitt Battlefield V

Battlefield V ga oss mersmak

Vi fikk prøve oss på den enorme flerspillerdelen.

Tek.no/Køln: Som en av de største i skytespillsjangeren er det er ikke rent lite interesse å spore for Battlefield-serien nå som det femte hovedspillet i serien straks er klart for utgivelse. Under Gamescom-messen i Tyskland denne uken fikk vi ta del i slaget om Rotterdam, hvor vi støtet sammen mot allierte tropper i det de forsøkte å gjeninnta byen fra okkupasjonsmakten.

Den herjede storbyen har fått stygge merker etter okkupasjonsårene, men de fleste bygninger står fortsatt og er med på å gi spillet en autentisitet og sjarm som virkelig får deg til å leve deg inn i tidsepoken og den alvorstyngede stemningen som rådet.

Bygningene er selvsagt mulig å bevege seg inn i, og dermed strategisk viktige for å flytte tropper gjennom de ulike bydelene uten å bli plukket av fiendens snikskyttere, som lett kan lage hull i deg hvis du legger ut på ferd over de brosteinslagte gatene. 

Og om det ikke er snikskytteren som tar deg i sikte trues du av stridsvogner eller store kjøretøy med maskinpistoler og granater.

Små kompanier innad i laget

Under Gamescom spilte vi 64 spillere mot hverandre i Battlefield V. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Under vår 20 minutter lange seanse spilte vi to lag mot hverandre, hvert med 32 spillere. Det er lett å kjenne på kaoset som kan oppstå i det 64 soldater med hver sin strategi løper mot hverandre, men Battlefield har funnet en ny vri for å unngå den mest «bajaslignende» oppførselen enkelte egoistiske spillere faller for og som kan ødelegge samarbeidselementet totalt.

I Battlefield V sin nye flerspillermodus «Combined Arms» innrulleres du i et kompani på fire og fire soldater, der hver side av konflikten består av inntil 32 spillere. Innad i kompaniet kan du velge mellom angrep, sanitetssoldat, snikskytter og ingeniør, slik at dere utfyller hverandre best mulig.

 

Dette er med på å skape en gruppedynamikk som ville vært vanskelig å gjenskape for flere titalls spillere, og man kan tenke seg at ved å gi hver firergruppe egne objektiver som å innta en bygning eller rykke frem til et torg, blir mulig å knekke byens forsvar, eller gå seirende ut av forsvaret på en mye mer interessant og dynamisk måte. 

Og, om dere holder sammen står man selvsagt sterkere i møte med ulike utfordringer. Den som bestemmer seg for å stikke ut fra gruppen og kjøre solo, i stedet for å kommunisere og legge en strategi med angrep eller dekke, lærer nok på den tunge måten hvordan det skal handles neste gang. I alle fall på de største kartene, og det er jo nettopp her det er så interessant når man først får til skikkelig lagspill. 

 

Plass til alle spillestiler

Battlefield er kanskje ikke like raskt å spille som sin erkerival, Call of Duty, men intenst kan vi skrive under på at det er. Selv om kartene kan spenne over mangfoldige kvartaler og hele bydeler er du aldri trygg. Fienden er over alt og kan like gjerne lure rundt neste hjørne eller snike seg innpå deg bakfra. 

Rotterdam-kartet vi fikk spille på er et godt eksempel på hvordan utvikler Dice har lagt opp til flere spillestiler. Med bygninger, bakgårder, broer, smug og åpne plasser og torg er det plass til kjøretøy, angrepssoldater og snikskyttere, og om gruppen mistenker at et bakholdsangrep er i gjerde kan ingeniørsoldatene bygge forsvarsverker med sandsekker eller lignende. 

For snikskytterens del er det flust av steder å legge seg til, men blir du liggende for lenge har du en kniv i stumpen før du vet ordet av det og må etter alt å dømme rope etter hjelp for døve ører ettersom lagkameratene for lengst har avansert forbi deg.

Angrepssoldater som går til angrep alene, uten en snikskytter i bakhånd eller noen til å speide ut motstanderens snikskytter, spiller et høyt spill. Men med riktig støtte er han på en annen side dødelig.

Mer realistisk enn noen gang

 

Vi fikk prøve en versjon av Battlefield V som kjørte på dagens generasjon grafikkort, altså ikke RTX 20-serien Nvidia viste frem tidligere denne uken. Med raytracing, som vi bare har sett demoer av, tar Battlefield realismen til neste nivå med refleksjoner i butikkvinduer og sølepytter, og bedre skyggelegging. Likevel ser dette spillet rett og slett vanvittig imponerende ut også med dagens grafikkort.

Spillet er basert på samme Frostbite-motor som forgjengeren, Battlefield One, noe vi ikke klager på ettersom det satte standarden for hvordan spill i sjangeren skulle se ut og føles. Partikkeleffekter og røyk er herlig detaljert og realistisk modellert, nesten alt du ser – som bygninger og broer – er mulig å ødelegge, og væreffekter som snø og regn gir deg nesten følelsen av å være vår og kald. 

Battlefield V lanseres 19. oktober til PC, Xbox One og PlayStation 4.

Battlefield V tar krigen til hjemlige trakter:
Bli med på kampen om Narvik »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen