Aiways har kjørt to av sine U5-biler fra Xi'an i Kina til Norge, på veien mot bilmessen i Frankfurt.  Mandag inviterte de media til å ta bilen i nærmere øyesyn.

Sniktitt Aiways U5

Aiways har kjørt to av sine U5-biler fra Xi'an i Kina til Norge, på veien mot bilmessen i Frankfurt. Mandag inviterte de media til å ta bilen i nærmere øyesyn. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Vi fikk ta en kikk på den kinesiske billig-SUV-en Aiways U5

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Nylig skrev vi om den kinesiske elbilstartupen Aiways, som skulle testkjøre sin el-SUV U5 den lange veien fra Xi'an i Kina til Frankfurt i Tyskland, blant annet med et stopp innom Oslo på veien. Det stoppet var i går, og vi benyttet anledningen til å se nærmere på den kinesiske el-doningen. 

Førsteinntrykket var at Aiways U5 er en penere bil i virkeligheten enn det man kanskje kunne få inntrykk av gjennom produsentens PR-bilder.

Den ser ut som en helt vanlig bil, med et fullstendig uprovoserende designuttrykk – litt som en Kia Niro, om du vil. 

Komfortabel og romslig 

U5 måler 4.680 millimeter lang, 1.880 millimeter bred og 1.680 millimeter høy, med en akselavstand på 2.800 millimeter. Sammenlignet med nevnte Niro er den dermed nesten 30 centimeter lenger, 7,5 centimeter bredere og 12 centimeter høyere.

Lengden og bredden tilsvarer omtrent en Jaguar i-Pace, men U5 er rundt ti centimeter høyere enn den også, eventuelt en VW Tiguan Allspace eller en Skoda Kodiaq om du ser på fossilfyrte modeller. 

Kabinen virker å være romslig både foran og bak. Undertegnedes 183 centimeter på strømpelesten hadde få problemer med å sitte oppreist i baksetet, fortsatt med godt med plass rundt og over hodet. Vi merket oss også at sitteputen bak i U5 er noe høyere enn det vi har sett i en del andre elbiler, som sannsynligvis er et pluss komfortmessig for lengre turer med bilen.

Designuttrykket innvendig er også rimelig nøytralt og lite eventyrlystent – om du gjerne vil ha en bil som ikke skiller seg ut fra mengden er Aiways U5 nok midt i blinken. 

Baksetet er relativt romslig, både for beina og i høyden. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Minimalt med knapper 

Aiways (uttales omtrent som det skrives, med trykk på den første A-en) har heller ikke gått i Byton- eller Porsche-retningen med skjermer over hele dashbordet, men i stedet nøyd seg med et ganske minimalt instrumentpanel og en ekstra bred infotainmentskjerm midt i kabinen. I selskapets promobilder er det tegnet inn ytterligere en skjerm under infotainmentskjermen, men denne var ikke å finne i preproduksjonsbilen de viste frem mandag. 

Aiways har også holdt seg til et absolutt minimum av fysiske knapper, med unntak av noen få på rattet (som riktignok ikke var det samme som kommer til å sitte i produksjonsversjonen). Det meste styres altså via skjermene, men disse fikk vi ikke anledning til å se på, ettersom det europeiske brukergrensesnittet ikke er ferdig. 

Bagasjerommet bør gi grei plass til et par kofferter eller en barnevogn og litt attåt. Det er også et rom under bunnplaten hvor det er plass til en del småting eller utstyr, så bagasjeplassen bør ikke være noen veldig begrensende faktor for å kunne bruke U5 som en normal familiebil. 

Førermiljøet er ytterst minimalistisk, med svært få knapper og knotter. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Minst 40 mil på sommerstid 

Innvendig sitter et batteri på 65 kilowattimer (netto), som plasserer U5 omtrent på samme nivå som biler som Kia e-Niro og Hyundai Kona, som begge har batterier på 64 kWh. Batteriet i U5 skal gi en rekkevidde etter den altfor snille og utgående NEDC-standarden på 503 kilometer, som er det de foreløpig oppgir siden bilen ikke er testet etter den noe mer realistiske WLTP-standarden.

Tyske Der Spiegel fikk imidlertid være med på turen mellom Moskva og St. Petersburg, og skriver at den turen tydet på at det bør være greit å oppnå over 400 kilometer på sommerstid. 

Bagasjerommet i U5 inviterer til stabling i høyden. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Om du ikke synes det er nok kan U5 for øvrig fås med en ekstra batteripakke under bagasjerommet. Den består av fire moduler som til sammen har en kapasitet på 18 kilowattimer, og skal kunne legge til ytterligere 120 kilometer med NEDC-rekkevidde, totalt 623 kilometer.

Hele den vanlige batteripakken er for øvrig mulig å ta ut, en prosess som skal ta rundt en halvtime. Dermed vil det være mulig å oppgradere pakken i fremtiden om det skulle skje drastiske ting med energitettheten, for eksempel. Aiways sier for øvrig at de også planlegger å lansere en eller to varianter av bilen med mindre batteripakke på sikt. 

Motoren yter ellers 140 kilowatt/190 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 315 Nm. Bilen har kun forhjulsdrift og veier rundt 1.730 kilo. 

Slår Byton til markedet 

Vi har tidligere skrevet mye om den kinesiske elbilstartupen Byton, men Aiways kommer faktisk før dem på markedet med sin U5, både i hjemmemarkedet Kina og i Europa.

Det spørs om ikke Aiways må revurdere plasseringen av ladeporten. Vi ser for oss at ladeluken vil måtte slite med mye snø og slaps, i alle fall i Norge. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

I Kina skal bilen lanseres allerede i september i år, mens Europa-lansering er planlagt i april 2020. Deretter følger golfstatene og muligens også USA og Canada mot slutten av året, avhengig av den politiske situasjonen mellom USA og Kina. 

Kapasiteten i fase én på fabrikken i Shangrao er opptil 150.000 biler i året, men Aiways sjef for operasjoner utenfor Kina, Alexander Klose, sier de kommer til å skalere opp produksjonen veldig sakte. 

– Vi ønsker å forsikre oss om at kvaliteten er riktig for markedet, og det tar nok i alle fall to til tre år før vi når en produksjon på 150.000 i året, sa han på et pressearrangement mandag. 

Instrumentpanelet består i praksis av tre skjermer. De to sideskjermene er på 4,2 tommer hver og skjermen i midten på 7 tommer. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

100.000 kilometer mellom servicene 

Den planlagte servicemodellen til Aiways er også interessant. De mener først og fremst at bilen kommer til å trenge minimalt med vedlikehold, og sier derfor at bilen har et serviceintervall på 100.000 kilometer. 

– Vi kunne i praksis sagt at den ikke har noe serviceintervall i det hele tatt. Bilen er sensorisert omtrent over det hele, og vi vil derfor kunne vite eksakt hva som er galt med bilen og fortelle kunden hvor han skal henvende seg, sier Klose. 

Alexander Klose var tidligere sjef for Volvo i Kina. Nå håndterer han Aiways' drift utenfor Kina. Her i samtale med Elbilforeningens Ståle Frydenlund og Erik Lorentzen.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Aiways ser derfor for seg å tilby veihjelp til alle kunder gjennom én stor partner og å ikke ha noen verksteder på egen merkevare.

De vil i stedet lene seg på eksisterende verksteder, i tillegg til å ha et sentralt verksted et sted i Europa – sannsynligvis i Ingolstadt i Tyskland, hvor de allerede har et forskningssenter. Alle verksteder vil kunne reparere en Aiways-bil om de ønsker, og de vil også kunne få sensordataene tilsendt ved behov. 

Klose sier også at de ikke kommer til å jobbe med importører på tradisjonelt vis, de kommer ikke til å ha typiske showrooms, men i stedet basere seg på salg over nett og enkelte «popup»-butikker rundt omkring.

En leiebiloperatør skal være interessert i å utplassere to biler på samtlige lokasjoner, og det kan være en mulighet til å tilby prøvekjøring, ifølge Aiways-sjefen. 

  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kun for leasing 

Bilen vil også kun tilbys for leasing, men de opererer med en målpris på rundt 34.000 euro, altså ganske nøyaktig 340.000 kroner med dagens kurs.

Aiways U5 skal være klar for Europa rundt april2020. Foto : Stein Jarle Olsen, Tek.no

Om vi går ut fra at den prisen er basert på tyske forhold og inkludert 19 prosent moms får vi rundt 285.000 kroner i Norge, hvor vi ikke har moms på elbiler foreløpig. Det vil i tilfelle bety en romslig bil med meget god rekkevidde til prisen, selv om den altså bare er noenlunde teoretisk siden bilen skal leases. 

Hyundai Kona starter for eksempel på 335.900 kroner og e-Niro foreløpig på 377.400 kroner, men begge disse har lange ventelister og ditto leveringstid. 

Klose sier Norge er interessant, men at de forsøker å finne ut om det kan være smartere å starte et annet sted, ettersom «alle» andre produsenter prioriterer Norge.

Aiways ser for seg å levere «flerfoldige» tusen biler til Europa i 2020, mens hjemmemarkedet i Kina skal stå for rundt to tredeler av leveransene. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen